Rehab
(NRC Handelsblad, 16 februari 2008)
'Bouwen is zo ordinair,' hoorde ik laatst een conceptueel architect
zeggen. Een grapje, hoewel
In veel culturele beroepen staat
sinds jaren het idee in hoger aanzien dan de uitvoering. Schilderen
kan iedereen, zeggen conceptuele kunstenaars. Vormgeven idem, aldus
conceptuele vormgevers.
Onder de conceptualisten zitten ook stiekem mensen die verhullen
eigenlijk twee linkerhanden te hebben, of te weinig gevoel voor
schoonheid. Toch heeft de conceptueel architect wel degelijk een
punt. In plaats van nog meer bedrijventerreinen heeft Nederland
meer behoefte aan goede ideeën over wonen en werken. En conceptuele
kunst heeft in de jaren zestig veel voor de beeldende kunst betekend.
Maar conceptuele vormgeving?
Op de Maastrichtse Jan van Eyck academie - en andere plekken -
worden vormgevers gestimuleerd om boven alles ideeën over communicatie
voort te brengen. Communicatie gaat over ons wereldbeeld, over hoe
mensen met elkaar omgaan, hoe ze kijken, hoe wij media gebruiken,
en hoe media ons bespelen. Geen onbelangrijke materie. In die lijn
past de tentoonstelling 'Rehab', geïnstigeerd door de vormgevers
Ben Laloua en Pascal Didier als onderzoek naar mediastructuren.
'Als grafisch ontwerpers voelen zij de behoefte om het mediaspektakel
te analyseren en met de elementen die daaruit voortvloeien, te becommentariëren,'
zegt de tentoonstellingsfolder.
De snelle hippe titel - 'rehab' betekent afkickkliniek zowel als
rehabilitatie - verwijst naar de roddelpers. Britney Spears. Paris
Hilton. Pete Doherty. In de tentoonstelling figureren deze gevallen
sterren in drie muurschilderingen en in een boek vol nagetekende
paparazzifoto's. De inwisselbaarheid van deze beelden benadrukt
de eenvormige leegte van de rioolpers, iets wat ook moet blijken
uit twee vitrines met tijdschriftenknipsels in de tentoonstellingsruimte.
Tot slot bevat de tentoonstelling werk van beeldend kunstenaars
Christian Jankowski en Meiro Koizumi, die op uitnodiging van Laloua
en Didier respectievelijk een fotoserie en een film over schaamte
exposeren. Het is een karige tentoonstelling die niet erg prikkelt.
Het probleem dat je vaak ziet bij vormgevers die communicatie becommentariëren,
is dat ze zich presenteren zich in een kunstniche, bij de happy
few. Ver van het mediaspektakel en massapubliek dat ze bekritiseren.
Zodoende heeft hun werk geen invloed. En het gedraagt zich misschien
als kunst, maar is het niet. Communicatief is het een doodlopend
pad. Ook 'Rehab' heeft dat probleem. Weliswaar komt het bij meer
mensen, want de tentoonstelling wordt begeleid door een postercampagne
in de abri's van Amsterdam, maar die werkt niet. De drie posterontwerpen
gaan over media: het zijn combinaties van herkenbare archetypen
die van hun betekenis zijn ontdaan. Je herkent een reporter met
microfoon en een soort sudoku, de rest is wat vager. Laloua en Didier
willen hiermee stereotype, geconstrueerde mediabeelden bekritiseren.
Maar het is te subtiel, te navelstaarderig, om als poster in de
mediadrukte van de straat te functioneren. Passanten zullen op zijn
best denken 'zal wel kunst zijn.' En posters die over communicatie
gaan maar zelf niet communiceren, slaan gewoon de plank mis.
Ooit begonnen nieuwe ideeën over vormgeving en communicatie
wel in de kunstwereld. Dat was vorige eeuw, toen experimentele kunstenaars
hun tijd vooruit waren. Nu komen nieuwe concepten uit het bedrijfsleven
en de reclamewereld, van economen en communicatiespecialisten. Toch
is inhoud, concept, de drijfveer van presentaties zoals Rehab. En
omdat de vorm niet zo spreekt, staat die inhoud in een begeleidende
folder uitgewerkt: dat breaking news weinig nieuws vertelt. Dat
roddelbladen smoezelige straatfotografie en suggestieve koppen bevatten.
Dat echt en nep er inwisselbaar zijn. Dat alle roddelpers op elkaar
lijkt en dat roddelpers beschamend is. Tja. Als dit de hele conceptuele
boodschap is, dan is het woord 'beschamend' inderdaad op zijn plek.

Tentoonstelling: Rehab, t/m 9 maart 2008 in het Stedelijk Museum
Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59, Amsterdam. Di-zo 11-17u. Inl.:
020 4220471 / www.smba.nl
|