Frans design is speels en o la la, zo speelvol
(NRC Handelsblad, 30 juni 2006)
Parijs design is eigentijds zonder zijn kunstgeschiedenis te vergeten. Om dat te laten zien, exposeert Galerie Vivid onder de noemer Paris Contemporary Designs veertig meubelstukken en andere designobjecten. Deze tronen op witte plateaus met een strakke gouden belettering, die soms net even een krul maakt. Het typeert de rest van de objecten: strak en subtiel, maar met net dat ene gouden biesje als finishing touch.
Zo vind je er glazen met een klein druppeltje eraan, een fauteuil met sleep en strakke stoeltjes die in de verte herinneren aan Louis Quinze. Alleen aan het raam staat een bank die uit de toon valt. Hij bestaat uit acht grote vierkante tassen waar veel Noord-Afrikanen hun hele hebben en houwen in versjouwen. Matali Crasset vulde ze zodat het poefs zijn, waarmee je een bankstel kunt maken. O ja, denk je dan, er is in Parijs felle discussie over integratie. Tussen alle glas en marmer in de galerie was je dat even vergeten. Crasset is de enige exposant die refereert aan actuele verhoudingen, door luxegoederen te vervangen door een modulaire bank die iedereen thuis goedkoop kan namaken.
Wordt Parijs design dan niet beïnvloed door de situatie in
eigen land? Toch wel. Door de onlusten in de Bijlmerachtige banlieus
is de modernistische bouwstijl in kwaad daglicht komen te staan
en in deze tentoonstelling wordt het hele modernisme compleet doodgezwegen.
Terwijl kleinere periodes als Memphis en de sixties wel navolging
vinden. Misschien is het toeval. Hoe dan ook, je ziet in deze expositie
veel knipogen naar wulpse tijden, zonder in kitsch uit te monden.
Het mooiste is de Fast Vase van Cédric Ragot. Die
verwijst naar aerodynamische vormgeving van een eeuw geleden, zo
dynamisch dat het keramiek in de vaart smelt. Maar de elegante contour
blijft intact. Chic a la Parisienne. Speels en o la la, zo stijlvol.

Paris Contemporary Designs , t/m 13 augustus in Galerie
Vivid, William Boothlaan 17a. Di-zo, 12-18u.
|