Braziliaanse architect gaf beton een ziel
(NRC Handelsblad, 27 mei 2016)
"Pfff, wat een trap hè. Hoe bestaat het. (.) Je tilt de mensen
omhoog, wat een generositeit. Iedereen die die trap oploopt is ineens
een nobele." Op de enorme houten wenteltrap van architect Lina Bo
Bardi vergeet Aldo van Eyck zijn hoogtevrees, zo onder de indruk
is hij - "het is eigenlijk geen trap, het is een wonder." De Nederlandse
architect Van Eyck is aan het woord in een documentaire over Bo
Bardi, die in 1946 uit Italië emigreerde naar Brazilië. Daar ontwikkelde
ze zich tot wat je een humanistisch architect zou kunnen noemen:
ontwerpend met de mens in gedachten, op vernuftige wijze. Mocht
een plein niet bebouwd worden, dan hing ze een museumgebouw gewoon
aan een arm erboven. Toen kon het wel.
Dat u haar niet kent is een onrecht dat kunstcentrum Stroom ongedaan
maakt met een expositie, waarin verschillende documentaires, zoals
deze, elkaar afwisselen. De reden dat u haar niet kent is dat Brazilië
buiten ons Europese blikveld valt, afgezien van het Bauhausachtige
Brasilia. Daarmee werd starchitect Niemeyer het gezicht van modern
Brazilië, maar Bo Bardi - net zo goed betonminnend - gaf modern
Brazilië een ziel. In Sao Paulo verbouwde ze van 1977 tot 1986 een
fabriek tot cultureel centrum SESC Pompéia: met sportruimtes, een
zwembad, theater, horeca en een boardwalk om te kunnen zonnen. Haar
interesse in de energie van buurten, in behoud en restauratie, doet
denken aan Jane Jacobs pleidooi voor vitaliteit en tegen functiescheidingen
(wonen hier, werken daar). Daarom bleef Bo Bardi ook na opleveringen
vaak betrokken zoals bij SESC Pompéia om tentoonstellingen te maken
over insecten of volkscultuur, kunst tot Kunst verheffend. Muren
zijn bijzaak, het gaat om het gebruik ervan.
Maar, dit alles maakt een tentoonstelling over deze dame een uitdaging.
Gebouwen verplaats je niet, documentatie is snel saai, en Bo Bardi
was het tegendeel van saai. Daarom probeert Stroom het met meer
leven: events, films, ingrepen door kunstenaars 'in de geest van
Bo Bardi'. Dus bekijk je documentaires zittend op een fluorescerende
reuzeotter en staat er een 'zit-uil' (van Manuel Raeder en Mariana
Castillo Deball), giraffenstoelen (bestonden al), stellages met
planten (Céline Condorelli), en een amoebevormig podium van Mike
Cooter: de vorm die Bo Bardi aan ramen gaf. Omdat vierkante ramen
een veel te rechtlijnige kijk op de wereld geven.
Het hoofddeel van de expositie bestaat uit glazen museumsokkels
naar ontwerp van Bo Bardi. Wendelien van Oldenborgh behing ze met
schilderijen uit Bo Bardi's tijd en met intuïtieve collages. Die
bestaan uit knipsels, foto's, schetsjes, transcripties van gefingeerde
ontmoetingen. Maar ze zijn lastig leesbaar: waarom dit gesprek,
waar komt die foto vandaan, waar kijk ik naar? Zo wordt de associatieve
mix toch nog ontoegankelijk. En dat geldt voor meer. Een koperen
gordijn is een interpretatie van de parketvloer in Bo Bardi's woning,
door Leonor Antunes. Mooi, maar dat moet je weten. Zo slaat de tentoonstelling
verschillende wegen in, waarvan sommige doodlopen. De vraag wie
die Bo Bardi nou toch was, zal voor veel bezoekers onbeantwoord
blijven.

Tentoonstelling: 'Another Reality. After Lina Bo Bardi', t/m 3 juli
2016 bij Stroom, Hogewal 1-9, Den Haag. Wo-zo 12-17u. www.stroom.nl
|