Futuristisch diner in de lucht
(NRC Handelsblad, 23 december 2016)
Waarschijnlijk hebt u voor het kerstdiner al van alles in huis,
cranberries, wijn, gevogelte. Prima, maar hebt u wel eens overwogen
om het vlees te sodomiseren? Entre-plats sodomisés kunnen op toast,
als paté, worst, of met Madeira. De recepten kunt vinden in Les
Diners de Gala, een kookboek van Salvador Dalí. Uitgegeven in 1973
is het onlangs in herdruk verschenen bij Taschen, met gouden kaft,
weelderige vleestekeningen en Technicolorfoto's (die er nu gedateerd
uitziend). Slakken, oesters, schoenen met spaghetti, vlezige sculpturen
vol kreeftachtigen die oprijzen tot sculpturale hoogtes. Het is
een boek dat Dalí inleidt met een waarschuwing: als u een discipel
bent van die calorietellers die het genot van het eten veranderen
in een vorm van straf, doe dit boek onmiddellijk dicht: het is te
levendig, agressief en veel te onbeschaamd voor u.
Penetrerende stokbroden en verminkte martelaren
Dit boek, dat hij destijds maakte in samenwerking met Franse chefkoks,
is een vervolg op de extravagante diners die de surrealistische
schilder gaf met zijn muze Gala. En, de gerechten passen uw keuken
beter dan u denkt. Vooruit, de bedenker schilderde penetrerende
stokbroden en illustreerde het boek met bloederig verminkte martelaren,
maar zijn recepten zijn te doen en hebben praktische tips - laat
vis op de markt fileren, laat slakken een week rondkruipen en zich
ontlasten voor je ze kookt.
Als beeldend kunstenaar deed Dalí de term kookkunst eer aan: presentatie
is minstens zo belangrijk als smaak. Die opvatting deelt hij met
een andere avant-gardist, Filippo Tommaso Marinetti, wiens Futuristisch
Kookboek uit 1932 ook nog te koop is, als Penguinpocket. Zoals het
deze radicale Italiaanse kunststroming betaamde, die oorlog verheerlijkte
en musea wilde bombarderen, streefde Marinetti ook met zijn kookboek
annex pamflet een revolutie na - een culinaire. Geen slow maar fast
cooking, met gemotoriseerde snelheid. Hij pleitte voor diners in
de lucht, in de ruimte, met licht aerofood (een kumquat, olijf,
venkel en schuurpapier voor de tastzin). Culinaire tradities en
vooral pasta, "een absurde Italiaanse gastronomische religie", moesten
verboden worden en ook bestek moest worden afgeschaft. Dat scheelt
u met kerst alweer wat afwas.
Rauw vlees
Intussen pleitte Marinetti in tegenstelling tot de vitamineschuwende
Dalí voor gezond eten: zilvervliesrijst, volkorenproducten, groente.
Maar toegankelijkheid hoefde voor Marinetti niet echt (snoepjes
met rauw vlees, anyone?) Het moest snel, meedogenloos, radicaal,
provocatief, licht verteerbaar. Waarbij zelfs dat laatste door zijn
sympathieën voor Mussolini een bittere bijsmaak heeft, als militair
streven naar een fascistisch fit volk.
Culinaire kunst betekent kortom grenzen verleggen, op andere wijze
dan in de gastronomie. Wilt u zich daarbij deze kerst niet direct
committeren aan één isme, dan is er nog The Artists' and Writers'
Cookbook met recepten van Marcel Duchamp, Man Ray, Marina Abramovic
(een gerecht om bovenop een vulkaan op te eten) en Ed Ruscha (een
cactusomelet met 'a time of doom'). Sinds Alice B. Toklas zijn kookboeken
gewijd aan De Toulouse-Lautrec (gegrilde sprinkhanen), Monet, Cézanne,
Kahlo, O'Keeffe, Beuys (zoute kabeljauw twee weken in stromend water
spoelen). Maar, vaak postuum door derden uitgegeven zijn ze minder
overtuigend als kunstenaarsboek. Dat Jackson Pollock graag uiensoep
kookte zal best, maar dat draagt weinig bij aan zijn abstract-expressionistische
opvattingen. En als u denkt 'waar doen ze het van?', er bestaat
ook The Starving Artist Cookbook, met tomatensoep en pasta carbonara,
authentiek door starving artist Sara Zin geschreven.
Het is inderdaad veel gekte die vooral voortleeft in de kunstwereld,
waar Marinetti's kookkunsten nog werkelijk worden uitgevoerd. Het
Guggenheim organiseerde in 2014 een Futuristisch diner en kunstenaars
Frick en Bell maakten in 2012 de Futuristische kookvideo Hunting
in Heaven (collectie Stedelijk Museum Amsterdam, een fragment staat
op Youtube). Een beetje tentoonstellingsbezoeker is wel eens bestrooid
met kaas en heeft zich door een installatie heen moeten eten. Maar
onder deze provocaties schuilde een serieuze doelstelling: het esthetiseren
van eten. Zoals bekend liepen de avant-gardes altijd op de troepen
uit. En nu, begin 21e eeuw, lijken wij, de troepen dus, bij die
voorhoedes aanbeland te zijn. Dat komt door hulp uit onverwachte
hoek: de media. Met Facebook en vooral Instagram is de visuele benadering
van eten radicaal gestegen. Tel daarbij de invloed op van kookprogramma's
waar elk bord er restaurantwaardig uit moet zien: we koken voor
de foto. Het moet kleurrijk, plastisch, harmonieus en eigenzinnig
zijn - kernwoorden uit de moderne kunst.
Zo heeft Instagram de avant-gardedroom, het leven tot kunst verheffen,
bewaarheid. Hooguit is die schoonheid minder radicaal. Avant-gardes
wilden esthetische grenzen oprekken, met grimmigheid, bederf, anti-schoonheid.
Mocht daarna de schoonfamilie ineens aanbieden om u volgend jaar
van het diner te ontlasten, is dat ook weer winst.

|