Argentijns schilder- en tafeltennisplezier
(Rotterdams Dagblad, 9 september 2003)
Ooit was Argentinië beroemd als land van de grillkeuken, en
schonk het de wereld ketens van restaurants voor culinair zwakbegaafden.
Die mooie tijden zijn voorbij. Op een enkele kroonprinses na, brengt
het land alleen nog berichten voort over economische malaise en
winkelplunderingen. De kunst lijdt onder dit imagoprobleem. In Buenos
Aires stikt het van de kunstenaars en galeries, die ondanks de weinige
kooplust en subsidies toch dapper door gaan. Volgens MKgalerie.nl
is hun probleem te vergelijken met het tweedestadsyndroom van Rotterdam
dat lijdt onder de status van Amsterdam. Voor Buenos Aires is het
nog sneuer, daar moeten de kunstenaars tegen de hele wereld opboksen.
Want wie weet er nu iets van Argentijnse kunst?
Het was dan ook een gok voor MK om in zee te gaan met de Argentijnse
curator Florencia Braga Menendez. Via email en telefoon, zonder
elkaar te hebben ontmoet, werd een tentoonstelling geregeld. Braga
Menendez selecteerde vier Argentijnse schilders, die vorige maand
landden op Schiphol, met een stapel schilderijen onder de arm, om
de douane te omzeilen. En vooral zouden de kunstenaars ter plekke
in MK muurschilderingen aanbrengen.
Drie van hen, Ivan Calmet, Maria Guerrieri en Andres Sobrino, beschilderden
de voorruimte met strakke, felle kleurvlakken. Eigentijdse abstracte
vormen volgen elkaar ritmisch op. Met intermezzo's van konijnen,
pierrots en peperkoek poppetjes brengt het de ruimte aan het dansen.
Pas in tweede instantie ontwaar je de dreigende contouren en donkere
silhouetten. Er hangen vlaggetjes en ballonnen aan het plafond,
maar die zijn zwart geschilderd. Grimmig of niet, schilderplezier
is de belangrijkste boodschap van de installatie. In het midden
staan twee rode en gele pingpongtafels om de bezoeker de fysieke
ervaring van het samenspelen oftewel samen schilderen te laten voelen.
Een eigenaardige metafoor. En dat tafeltennissen kan op hoog filosofisch
niveau, aldus de onleesbare zaaltekst die compleet langs de tentoonstelling
heen kletst over de betekenis van pingpong in deze wereld.
Het zijn echter de individuele schilderijen van de drie exposanten
op de bovenverdieping, die laten zien hoe goed hun werk aansluit
bij de internationale schilderbeweging van nu. Geabstraheerde figuraties
die verwijzen naar mediale beelden, maar ondergeschikt zijn aan
de verleiding van verf en glimmende lak in aantrekkelijke kleuren.
Toch is de ingetogen solo van de vierde exposant, Juan Tessi, het
meest opmerkelijk. Zijn schilderijtjes in de achterruimte becommentariëren
de Argentijnse kijk op homoseksualiteit.
Tessi schildert amateurfoto's na van tongzoenende jongens in ski-outfits.
Bleke jongenslijven komen tevoorschijn onder dikke mutsen en parka's
vandaan. Op de achtergrond flonkert een dik pak sneeuw. Homo's,
zeggen veel Argentijnen, bestaan alleen in het buitenland en Tessi
reisde naar het Noordelijke Baltimore. Daar vond hij deze kiekjes
en kopieerde in verf ook oude filmsterrenfoto's en kitschplaatjes.
Zijn losse maar zeer rake schildertrant werkt versterkend: de blootfoto's
worden nog onbeholpener, de filmsterren krijgen nog meer Technicolor.
De kleine, intieme opstelling is ook weer zo'n vreemde metafoor.
De laaghangende kleine paneeltjes dwingen bezoekers om te bukken.
De moeite die het kost om ze te bekijken, refereert aan de moeite
die je je in Argentinië moet getroosten om homoseksualiteit
te ontdekken.

'Boom of Argentine Painting', tot 28 september 2003, MKgalerie.nl,
Witte de Withstraat 53 Rotterdam. Wo-zo 13 - 18 uur. www.mkgalerie.nl
|