Vogels met gemene tanden
(Rotterdams Dagblad, 18 november 2005)
Negen werken exposeert Tom Heerschop (1972) in de Erasmus Galerij.
Negen werken, maar acht ervan lijken bijna bijzaak. Als kleine zijvleugeltjes
hangen de acht tekeningen rondom een reusachtig wandkleed. Als zijluiken
van een altaarstuk. Het kleed is meters breed benaaid met bollen
wol en figuratieve kussens waardoor het halve lappenpoppen lijkt
uit te spugen. Net als bij oude wandkleden is een figuratieve voorstelling
gaande, maar dan een die eigenlijk vrij eenvoudig is: man, vrouw
en baby. Eromheen echter gebeurt van alles. Bloemen, gestaltes en
complete kledingstukken bobbelen van het werk af. Het drietal is
er wat beduusd van. 'Prikkels: Pijn & Pret' heet Heerschops
soloexpositie.
Zou het kleed er ook zo fröbelig uit hebben gezien in een gewone
galerieruimte? Waarschijnlijk niet. Het is nu aan de bovenkant weggestopt
achter een lijstje van het systeemplafond en bungelt daarvandaan
naar beneden. Zo gaat niet alleen de vorm eruit, maar moet de compositie
ook opvechten tegen de nauwe encadrering. Het geheel doet daardoor
denken aan een tentoonstelling van vlijtig in elkaar gezette quilts
in een gemeentebibliotheek in Naaldwijk. Teveel handwerk, te weinig
kunst.
En dat terwijl Heerschops werk juist zo doet denken aan de rauwe
nieuwe schilderkunst: doeken die uitbulken van verf en gevonden
voorwerpen die erin blijven kleven. Het zijn de acht gewelddadiger
schilderingen op papier die het sterkst overkomen. Hier zijn pijn
en pret in balans in krachtige composities die niet verzuipen in
details. Elke van deze acht schilderingen op papier toont een vrolijke
scène, met een zweempje kinderboekengevoel, maar telkenmale
ontaardt deze in een nachtmerrie. Grote handen die mensjes wegplukken
uit een groen weiland, of vogels met gemene tanden die lief zwaaiende
poppetjes ophappen.
In de meeste werken plaatst Heerschop kleine legertjes van wezentjes
die als mierenkolonies optrekken om een reus te pesten, waarbij
de strijd vaak onbeslist lijkt. Raadselachtig maar onstuitbaar,
dan zijn zijn tekeningen op hun best. Je herkent de nachtmerrie,
zo ben je ook wel eens zwetend wakker geschrikt, zonder te begrijpen
waarvoor je nou precies doodsangsten uitstond. Juist dat ongewisse
maakt het des te enger.
Prikkels: Pijn & Pret, T/m 15 november 2005, Galerij Erasmus,
Dr. Molewaterplein 50 Rotterdam. Ma - do 10 - 19 uur, vr 10 - 16
uur
|