Gele poppetjes met priemende oogjes voor op
straat
(NRC Handelsblad, 15 december 2007)
Het milieupark in Sittard stond vast raar te kijken vorige maand.
Steeds weer kwamen twee Brazilianen langs met een aanhangwagen,
om deuren, multiplex en andere bouwmaterialen op te kopen. De twee
zijn broers en kunstenaars en waren te gast bij museum Het Domein.
Van vloer tot systeemplafond bedekten ze de wanden van de grote
museumzaal met deuren en platen. Vervolgens beschilderden ze deze
met bloemen en met hun kenmerkende gele poppetjes met priemende
oogjes. Om hun fantasiewereld te vervolmaken plaatsten ze in de
ruimte een wild uitziend orgel, een platenspeler en een object dat
half auto, half mens is. De galmende muziek past bij de flamboyante
kleuren. Zo opende vorige maand de eerste Nederlandse solotentoonstelling
van Gustavio en Otavio Adolfo (Sao Paolo, 1974). Eén deel
blijft na januari achter: een muurschildering bij de koffiehoek,
met glimlachende bomen en vrolijke vissen.
'Os Gemeos' oftewel de tweeling, zoals het duo zich noemt, is internationaal
doorgebroken met hun metershoge muurschilderingen op buitenmuren
in Braziliaanse steden. Daarin verpakken ze actualiteiten zoals
terrorisme in een troostrijke sprookjeswereld. Intussen is hun vrolijke
beeldtaal een product met merchandising dat hen ook schilderopdrachten
in Europa oplevert. De tentoonstelling in Het Domein vol vissen
en vogelvrouwtjes ziet eruit als een driedimensionale kinderboekenillustratie.
Weliswaar zie je ook een naakte vrouw achter een deur waar geld
in moet, en een man die zich wurgt met zijn stropdas, maar erg verontrustend
is het werk niet. De actualiteiten, het stedelijke, dat soort scherpte
ontbreekt. Het ziet er grappig uit, een beetje folkloristisch, maar
verder dan leuk gaat het niet.
Dat het werk te tam is voor een museale presentatie, betekent niet
dat de roem van Os Gemeos onterecht is. Een Nederlandse museumzaal
is niet te vergelijken met het Braziliaanse straatbeeld. Voor het
wel of niet slagen van buitenkunst is de relatie met de omgeving
allesbepalend. Dat bewijs levert Het Domein zelf ook want het liet
de broers een muurschildering maken in een nabije parkeergarage.
En het verschil met de binnenkunst is miraculeus. Verspreid over
de lange betonnen voetgangerstunnel van de Oda Parking schilderden
de broers wat gele poppetjes in het genre hippe stedelingen - capuchon,
trainingsbroek. Ze hangen er verveeld rond met een spuitbus en de
graffiti op de muur is dan ook niet ver weg. Dit zijn geen lieve
gele poppetjes. Het zijn rake typeringen van het stadsleven, die
een sterke presence hebben in de tunnel. Bij de eerste aanblik schrik
je even, waarna het illustratieve karakter zorgt dat de kleurrijke
figuren de grijze tunnel positief beïnvloeden. Os Gemeos moet
vooral blijven schilderen. Maar dan wel buiten.

Tentoonstelling: Os Gemeos 'The flowers in this garden were planted
by my grandparents', t/m 6 januari 2008 in Museum Het Domein, Kapittelstraat
6, Sittard. Di-zo 11-17u, gesloten 25 december en 1 januari, open
26 en 30 december. Inl.: 046 451 3460 / www.hetdomein.nl
|