Mensenrechtenschendingen op monumentaal formaat
(NRC Handelsblad, 13 mei 2015)
Op de legerbasis moesten ze geknield in de sneeuw zitten met het
gezicht naar een muur. Als ze bewogen, werden ze geslagen in de
rug, op de nieren en borst. Water met sneeuw werd over hun heen
gegoten. Ze zaten zestien of zeventien dagen buiten - aldus een
van de slachtoffers. Een andere getuige verklaart over een lichaam
dat opgezwollen en zwart was, door bloeduitstortingen en misschien
door bevriezing.
Deze en meer getuigenissen staan op de War Paintings van de Amerikaanse
kunstenaar Jenny Holzer. Ze hangen in Museo Correr, tekstschilderijen
met titels als 'on Burnt' en 'neck was tied up to'. Het zijn nageschilderde
documenten waaruit blijkt dat Amerikaanse militairen Afghaanse burgers
hebben ontvoerd en gemarteld. Eén van hen, Jamal, stierf. Holzer
gebruikte hiervoor officiële staatsdocumenten. Bij wet zijn Amerikaanse
overheidsorganisaties verplicht om zulke documenten te openbaren,
maar, gezien de vele zwart gemaakte passages, doen ze dat met tegenzin.
Om hierin toch de waarheid te zoeken kalligrafeert Holzer ze minutieus
na: elke letter - handgeschreven of van een gedrukte stempel - kopieert
ze in verf exact als het origineel, maar dan uitvergroot tot monumentale
formaten. Haar zorgvuldigheid staat in schril contrast met de oorspronkelijke
documenten: vol taalfouten, slordigheden, alsof de schending van
mensenrechten iets is wat je gauw afhandelt, afraffelt. Zo verwijst
de titel 'or Burnt' naar martelingen met erbij de aantekening: "Niet
geëlektrocuteerd of verbrand (burnt), geen teennagels getrokken"
- gekrabbeld in de kantlijn, als een terloopse mededeling.
Taal was altijd een constante in het conceptuele oeuvre van Holzer,
geen onbekende in het internationale kunstcircuit en ook niet op
de Biënnale, waar ze in 1990 de Gouden Leeuw won. Indrukwekkend
zijn ook deze War Paintings, waaraan ze in 2006 begon. Vaak werkt
ze met prints of neon, dit keer schildert ze. Dat is een goede keus
want haar schilderachtige handschrift brengt menselijkheid terug
in deze onmenselijke praktijken. De veertien schilderijen die centraal
staan in de expositie gaan over de marteling van deze negen Afghanen,
verspreid door het museum hangen eerdere War Paintings. Deze tonen
onder meer een kaart van Afghanistan met invasieplan en een lijst
'ondervragingstechnieken': opsluiting in nauwe ruimtes, slaaponthouding,
blootstellingen aan penetrant geluid. 'Wish list' noemde Holzer
dit werk.
Holzers aanpak is een stellingname tegen terreur zowel als tegen
de onwil tot openbaarheid. Door enkele documenten uit te lichten
en zo te vereeuwigen, onttrekt ze deze wandaden aan de vergetelheid.
Daarmee past haar werk goed bij deze Biënnale met meer politieke
protestkunst, zowel op de hoofdtentoonstelling als bij enkele paviljoens.
In het Pakistaans-Indiase paviljoen worden documenten door een papierversnipperaar
gehaald. En om de hoek bij het Museo Correr maakte Simon Denny in
het Nieuw-Zeelandse paviljoen een tentoonstelling over de NSA en
geheime documenten. In gedachten is Snowden op deze Biënnale regelmatig
dichtbij.
En daarbij is het statige Museo Correr een goede omgeving voor deze
rouwgrijze schilderijen. Ze ogen al plechtig maar krijgen extra
zwaarte tussen antieke globes en portretten van magistraten. Hier
is alles van belang en voor eeuwig. En in de volgende zaal hangen
Middeleeuwse madonna's en kruisafnames met engelen, die nu ook wenen
om Jamal en zijn vrienden.

Jenny Holzer 'War Paintings' t/m 22 november 2015 in Museo Correr,
Piazza San Marco 52, Venetië
|