Verf en verleiding worden één
bij Ina van Zyl
(NRC Handelsblad, 4 maart 2006)
Voor een voetenfetisjist is het een natte droom: de tentoonstelling
vande Zuid-Afrikaanse Ina van Zyl (1971) in het Dordrechts Museum.
Ze exposeert er aquarellen van schoenen en tassen en geschilderde
close-ups van menselijk vlees - waaronder vooral veel voeten.
Daar begint de tentoonstelling mee. Tenen van meer dan een meter
lang.Van voor, van achter, van opzij. Naakt en wulps steken ze uit
gouden sandaaltjes. Ze doemen op uit veelkleurige olieverf: groen,
geel, rood enbruin brengt Van Zyl samen in dikke lagen, zonder dat
een bruine smurrie ontstaat. Maar de verfhuid is niet sensueel.
De kunstenaar schildert nat op droge verflagen die daardoor kapot
gaan en weer door de kwast meegesleept worden. De doffe, brokkelige
sporen koeken aan in de huidplooien die Van Zyl zwartbruin opvult.
Het resultaat is donker en vlezig, en dat terwijl het gebaseerd
is op poezelig gehakte damesvoetjesmet parelmoer nagellak.
Elegantie is er wel in de aquarellen van schoenen, tassen en baadsters
in de tweede zaal. Fris en zomers vervolgt daar de tentoonstelling.
De aquarel van een ijsjes etend meisje, waar smeltend ijs en de
vele kleuren van haar donkere gezicht overlopen, doet denken aan
Van Zyls landgenoot Marlene Dumas. De sandaaltjes zijn bijna zo
lieflijk als de schoentjes dieAndy Warhol vroeger tekende - zelf
schoenenfetisjist die volgens intimi meer op voeten dan op jongens
viel. Maar die lieflijkheid is ook het manco:het maakt Van Zyls
aquarellen, vooral haar baadsters, vaak minder geslaagd dan de olieverfdoeken:
te vlak, te vlekkerig, te nietszeggend.
Van Zyl doorliep in de jaren negentig de kunstacademie van het Zuid-Afrikaanse
Stellenbosch: een Afrikaner bolwerk vermomd als lommerrijke Disney-idylle.
Het is een stadje waar blonde dames, die nog altijd hun thee krijgen
van zwarte bedienden, sandaaltjes dragen en hun teennagels roze
lakken. En in de weekends gaan ze naar het strand - zoals op Van
Zyls aquarellen. Stellenbosch is ook het thuis van de undergroundstrip
Bittercomix. Dat is net zo onvoorstelbaar als de underground van
Staphorst, maar blijkbaar zijn alternatieve scenes in ultra-conservatievegemeenschappen
het hardst nodig. Het museum exposeert enkele van Van Zyls bijdragen
aan Bittercomix. Het zijn matig getekende strips over vrouwen en
seks, maar de schaduwrijke houtskooltekeningen, met nadruk op textuur
en massa, wijzen vooruit naar de vlezigheid van haar schilderijen
en de voorliefde voor simpele plaatjes zonder details.
Na Stellenbosch kwam Van Zyl tien jaar geleden naar De Ateliers
in Amsterdam, waar ze is blijven wonen, en ging er fruitstillevens
schilderen. Dit onderwerp kende zij in Zuid-Afrika niet. Maar Van
Zyl plaatst zich met haar stillevens niet in bekende schildertradities.
Het gemêleerde, on-Europese kleurpalet en de weerbarstige
verfhuid waarmee ze zowel appels als schaamheuvels vormgeeft, geven
spanning aan haar werk. Verf en verleiding worden één:
niet die van het gladde vlees, niet die van schoonheid, maar die
van schaduwrijke holtes. Ook het donkere kruisje vaneen groene appel
kan er opwindend uitzien.
Matige striptekeningen, vlakke aquarellen en sensuele schilderkunst:
Van Zyl is een veelzijdig kunstenaar die excelleert zodra ze een
schilderskwast vastheeft. En gelukkig hangen er vooral schilderijen
op de tentoonstelling, die in hun eenvoud heel direct communiceren.
Want hoe verder je de tweede zaal in loopt, hoe zinnelijker alles
wordt. Het is een schaamteloos inzoomen, grenzend aan de eenzaamheid
van perversie. Portretten van borsten, van schaamlippen, afgeknipte
teennagels - zelfs de etenswaren die ze uitvergroot zijn vulgair.
Een doek met tenen heet Marshmallows, een Berliner Bol lijkt een
vagina, en appels en trostomaten staan strakgespannen onder hun
cellofaan verpakking. Het is een vreemde blik op wat de groenteboer
te bieden heeft maar het resulteert in een zinderende showvol wellust
in vele smaken.
Ina van Zyl, t/m 14 mei 2006 in het Dordrechts Museum, Museumstraat
40, Dordrecht. Inl.: 078 - 6482148 / www.dordrechtsmuseum.nl
/ www.inavanzyl.com
|