De hedendaagse mens heeft vele gezichten
(NRC Handelsblad, 3maart 2007)
'Is dat niet heel twintigste-eeuws?', denk je als je de aankondiging
ziet van de Kunsthal. Onder de titel Leve de Schilderkunst! brengt
de Rotterdamse expositieruimte tweehonderd werken van tachtig hedendaagse
figuurschilders. Ooit was figuurschilderkunst - het verbeelden van
de mens - onbetwist zinvol. Rijkelui stonden op altaarstukken naast
heiligen, wat zou helpen straks bij het Laatste Oordeel, en prinsessen
werden op basis van portretten uitgehuwelijkt. Kunstenaars vereeuwigden
dierbaren, een monopolie dat ze verloren toen de fotografie kwam.
Toen leefde de figuurschilderkunst onverminderd voort als inspiratie
voor schilderkunstige kwesties rond kleur en vorm. En nu? Deze internationale
tentoonstelling belooft de huidige stand van zaken uiteen te zetten.
En die blijkt vooral heel divers. De tweehonderd koppen die je
in de grote zaal aanstaren, tonen op tientallen verschillende manieren
dat ze iets willen zeggen over de hedendaagse mens. Daarmee is meteen
de angst weggenomen dat de tentoonstelling gedateerd zou zijn. De
koppen vertellen over voyeurisme, hedonisme, eenzaamheid, schoonheid,
kwetsbaarheid, noem maar op. Sommigen zijn mooi, zoals de gladde
schoonheden van Alex Katz. Sommigen zijn dat niet, zoals de oude
man die op een doek van Barend Blankert zo voorzichtig in bad stapt.
Het zijn gewone mensen - helden of idolen ontbreken in de Kunsthal.
Frank Schäpel haalde Christus van zijn voetstuk door hem te
portretteren als een jonge vrouw, met striae in plaats van stigmata.
Toen de wereld nog grote ideologieën kende - Verlichting,
socialisme - en grote kunststromingen die reflecteerden - Romantiek,
modernismen - bood de kunst een eenduidiger mensbeeld dan nu in
deze versnipperde, postmoderne tijd. Kunstenaars kunnen nieuwsbeelden
nu geheel naar eigen smaak inzetten, als politiek engagement of
als stijlmiddel. Maurice Thomassen schilderde een Abu Graib-foto
na in verleidelijke was- en verflagen, waarbij de esthetische benadering
de inhoud domineert. Zijn werk hangt in de Kunsthal naast een schedel
van Ronald Ophuis, die gruwelen zegt te schilderen 'omdat je toch
iets moet verbeelden'. Het failliet van de grote stromingen wordt
door Axel Krause uit Leipzig met enige ironie verbeeld. Hij schilderde
een fabriekshal met arbeiders die opvallend recht en fier staan:
ze hebben nog niet door dat in deze postsocialistische tijden hun
propagandataak erop zit.
In een wereld zonder ideologieën blijft de dagelijkse loop
der dingen over. Eberhard Havekost uit Dresden beeldde een vrouw
met sigaret af, landgenoot Tom Fabritius een afwassende vrouw, de
Amerikaan Eric Fischl een echtpaar in de badkamer. Wolfgang Ellenrieder
uit München schildert wazige vakantiekiekjes na: een lachend
meisje dat vergeefs een afwerend gebaar richting camera maakt. Een
eeuw geleden bleek de invloed van fotografie in de schilderkunst
door revolutionaire compositorische afsnijdingen, nu biedt het medium
leuke snapshots ter inspiratie.
Het vertier betekent niet dat de tentoonstelling vrolijk is. Het
verstillen van een lachsalvo is eerder treurig: de vakantie is voorbij
en meer biedt het leven niet. Dat memento-mori-gevoel spreekt ook
uit de glad geschilderde R&B-orgies van Terry Rodgers. De bezoekers
in de Kunsthal wandelen er rustig langs. Ooit veroorzaakte figuurschilderkunst
geregeld relletjes: geklede dames keken te sensueel of naakten waren
te ordinair. Die tijden zijn voorbij. Het grootste doek in de Kunsthal
toont een zelfbewuste hermafrodiet, door Jenny Saville op ruim vier
bij drie meter geportretteerd als een enorme berg bloot vlees. Geen
bezoeker lijkt er aanstoot aan te nemen.
De curatoren hebben spanningsvolle, eigentijdse doeken van bekende
namen samen weten te brengen. Dat vooral de diversiteit erin opvalt,
was niet hun plan - integendeel, lijkt wel. Als curator presenteer
je graag een samenhangend geheel en de zaalbrieven benadrukken dan
ook thematische overeenkomsten. Daarvoor slaan ze ietwat gezochte
bruggetjes. De tentoonstelling is nu eenmaal net zo gefragmenteerd
als onze geïndividualiseerde wereld, en juist daarin schuilt
zijn kracht en actualiteit.
Tentoonstelling: Leve de Schilderkunst! Terug naar de figuur. T/m
6 mei in de Kunsthal, Museumpark, Rotterdam. Di t/m za 10-17u, zo/feestdagen
11-17u. Inl.: 010 4400301, www.kunsthal.nl
(foto: Alex Katz)
|