Venetië van donker naar licht geschilderd
(NRC Handelsblad, 25 juli 2006)
Hoe is het mogelijk dat de kunst in de achttiende eeuw zo bloeide
in Venetië? De stad was in oorlog en had handelsproblemen,
en met dedain werd neergekeken op de decadente adel die in zijn
losbandigheid de geestelijken meesleepte. Hoe die frictie en artistieke
bloei samen gingen, kun je voelen bij museum Boijmans Van Beuningen.
Daar zijn prenten te zien van de drie grootste Venetiaanse meesters
van die tijd. Piranesi, wiens donkere tekeningen van de Romeinse
ruïnes hielpen bij de heropleving van de Klassieke Oudheid.
Giambattista Tiepolo, die de luchtige Rococo tot grote hoogtes bracht
en de lieveling van het ancien regime was, maar ook zou meemaken
dat zijn stijl uit de mode raakte. En Canaletto, wiens heldere stadsgezichten
gretig aftrek vonden bij de toeristen die na Rome nog even kwamen
feesten in het frivole Venetië.
Europa was in beweging. Nieuwe denkers, van de Verlichting, verachtten
de wulpse rococo, de sensitiviteit, de heersende opvatting dat mannen
mochten huilen. Ze pleitten voor waarheid en ratio en voor het sobere
Neo-Classicisme. De Venetiaanse regering probeerde het verlichtingsdenken
met strenge censuur te weren, maar allengs sijpelde dat toch binnen.
Boijmans volgt de Verlichting, letterlijk, door de drie Venetianen
tentoon te stellen als een reis naar het licht. Op de benedenverdieping
hangt de duistere Piranesi, in een vormgeving van zwarte letters
en dito teksten, boven in witte letters de luchtige Tiepolo en als
goede afloop de heldere Canaletto. De verlichte denkers uit de achttiende
eeuw zouden goedkeurend knikken naar deze indeling.
De tentoonstelling is een verjaardagscadeau van het museum aan
zijn oud-directeur Ebbinge Wubben. Voor zijn negentigste verjaardag
mocht hij neuzen in de prentencollectie van het museum - tienduizenden
juweeltjes zitten verborgen in het depot, waaronder het complete
oeuvre van Piranesi. De zaaltekst verhaalt hoe Ebbinge Wubben een
halve eeuw geleden in Rome kwam, en de stad herkende die Piranesi
had geportretteerd: de grandeur van de Romeinse ruïnes, overwoekerd
en afgebrokkeld. Dat zegt iets over Ebbinge Wubben want zelfs Piranesi's
tijdgenoten hadden tot hun teleurstelling moeite om de huiveringwekkende
schoonheid van zijn prenten terug te herkennen in de stad. De ruïnebouw
gaf Piranesi een nog dramatischer wending in de Carceri, eindeloze
gewelven vol schaduwen en marteltuig, die in vele variaties een
zwaartepunt in de tentoonstelling vormen.
Op papier klopt Boijmans' verhaal van donker naar licht. En als
het schilderijen waren geweest, had het ook nog geklopt. Maar er
is iets geks met deze prenten. Tiepolo, de meester van het coloriet,
van buitelende ledematen in hemelse visioenen, blijkt met een tekenpen
minder uitbundig. Met één trefzekere lijn zet hij
mensfiguren neer en met nog drie streepjes heeft hij een wolkenlucht.
Maar die virtuoze toets maakt de twintig pastorales van Boijmans
niet luchtig. Satyrs en schimmige fantasiefiguren scholen heimelijk
samen bij klassieke ruïnes - Tiepolo was in de donkerder nadagen
van zijn leven beland. En de heldere Canaletto heeft hier iets morsigs:
gondels, gevels en water vormen samen het zicht op Venetie, maar
het is niet de blinkend trotse handelsnatie van zijn schilderijen.
Het is er een met rafelranden en rommelige schaduwkanten. Piranesi
is hier niet de enige met schaduwkantjes.
En om nog meer grijstinten aan te geven: Piranesi was niet enkel
duister. De zo strenge Neo-Classicisten pikten het dat hij de bakermat
van hun beschaving zo grillig portretteerde. Hij hoorde bij hun
kamp, vonden ze, en ook Canaletto, al was deze niet bijster geïnteresseerd
in hun denkbeelden. Maar Tiepolo, die allengs zelf sober en streng
ging werken, bleef voor velen besmet. De wereld was niet zo zwart-wit
als Boijmans doet geloven. De artistieke tegenstellingen zaten diep
geworteld in ieder van deze kunstenaars zelf. Zij waren de belichaming
van de identiteitscrisis waar Venetië zo onder leed. Die spanning
maakt dat in deze teloorgang zulke intense kunst opbloeide.

Tentoonstelling: Piranesi - Canaletto - Tiepolo, t/m 24 september
in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam. Di-zo
11-17u. Inl.: 010 4419400 / www.boijmans.nl
|