Uithuilen en fluisteren in high tech capsule
(NRC Handelsblad, 18 augustus 2006)
Begin juni was het even feest in het Waterlandziekenhuis in Purmerend.
Het ziekenhuis vierde dat het een nieuwe vleugel heeft en dat de
hal is heringericht met een binnentuin, kleine zitjes, en een filmstudiootje:
Studio Waterland. Je kunt er binnenlopen, de deur dicht doen, en
voor de webcam gaan zitten en een boodschap opnemen. Patiënten
en bezoekers kunnen er uithuilen, vertellen hoe het gaat, of iemand
iets liefs toefluisteren in donkere tijden. Via de verzendknop belandt
het filmpje in de e-mailbox van vrienden, of, desgewenst, op de
website www.waterlanders.eu.
De studio is een kunstwerk van Marieke van Diemen, gemaakt voor
het ziekenhuis en begeleid door de SKOR, de Stichting Kunst en Openbare
Ruimte. De SKOR adviseert zorginstellingen bij kunstprojecten. Van
Diemen heeft duidelijk nagedacht over een kunstwerk dat qua functie
en uiterlijk past in de omgeving. Het is zelfs vormgegeven in dezelfde
blauwe beplating als de rest van de hal. "Een high tech flight
case" noemt SKOR-adviseur Rob van de Ven de capsule, "die
ook lijkt op een ouderwetse camera obscura, dankzij het lens-vormige
raam." Een mooi detail is dat de beglazing opaak wordt zodra
binnen gefilmd wordt. In het interieur doen zich andere vergelijkingen
voor. Filmlampen lichten op en de glittervloer fonkelt, maar ook
ligt er huiselijk tapijt. Het is een mix tussen filmstudio en huiskamer
- passende associaties, maar het kale resultaat voelt ook een beetje
alsof de kunstenaar niet kon kiezen.
Het principe behoeft nauwelijks nog uitleg in dit multimediatijdperk.
Persoonlijke filmpjes vliegen dagelijks over het tv-scherm en door
cyberspace. Ook in de openbare ruimte vind je filmzuilen voor persoonlijke
boodschappen: in toeristenoorden, winkelcentra, musea. Studio Waterland
heeft totnogtoe ruim honderdtwintig privé-boodschappen doen
versturen. Daarnaast heeft de studio bijna twintig openbare filmpjes
opgeleverd, die op de website staan. Daar zie je mensen die de groeten
doen, het ziekenhuispersoneel bedanken, of baby Tim voor de camera
laten bungelen om papa gedag te zeggen. Eén filmpje toont
twee meisjes die moeiteloos de poses aannemen van de Google-idols,
die twee andere Nederlandse meisjes die vorig jaar playbackend internationale
faam op het net kregen. 15 minutes of fame is toch wel het minimum
voor deze generatie.
Maar om je boodschap over te brengen, heb je wel een adequate techniek
nodig. "Hij is kapot", legt Isabel, 7 jaar oud, die op
zaterdag in het ziekenhuis rondloopt. "Ik heb het ze al gezegd
maar hij doet het nog steeds niet", vertelt ze. Wat voor filmpje
ze had willen opnemen, weet ze niet. "Gewoon, een filmpje,"
zegt ze. "Het ziekenhuis is verantwoordelijk voor het onderhoud,"
licht een teleurgestelde Rob van de Ven toe: "Eigenlijk moet
de technische dienst elke dag even komen controleren." De dame
achter de balie beaamt dat het apparaat kapot is maar haalt de schouders
op "Ik weet niets van techniek. En het is nu ook rustig, vakantie.
Er komen niet zoveel mensen om er gebruik van te maken."
Er zijn meer aandachtspuntjes voor de functionaliteit. Bij de capsule
is een rolstoelbaan aangelegd, die niet hoog genoeg reikt. Rolstoelers
komen niet op de bank voor de webcam en kunnen ook niet keren om
terug te rijden. Op het bedieningspaneel ligt stof waar iemand 'hoi'
in heeft geschreven en niet alleen de webcam is kapot, ook de houder
van de microfoon laat los. De microfoon zelf blijkt ergens achter
het bedieningspaneel op de grond te liggen. De website doet het
wel, maar de geluidskwaliteit van de filmpjes blijkt zo slecht te
zijn dat ruim van de helft van het gesprokene in ruis verdwijnt.
Of het een origineel kunstwerk is? Of het wel of niet goed vormgegeven
is? Zonder functionerende techniek doen die vragen er niet eens
meer toe.

Marieke van Diemen, Studio Waterland, Waterlandlaan 250, Purmerend.
www.waterlanders.eu / www.skor.nl
|