Fietstunnels in Bleiswijk en Pijnacker
(NRC Handelsblad, 3 november 2006)
Pas van dichtbij valt op dat de fietstunnel bij Bleiswijk, langs
de Rotte, sinds mei van dit jaar geen gewone tunnel meer is. Net
voor je erin fietst, zie je dat de grijze muren bedekt zijn met
witte tegels waar rode vogeltjes op staan. In de hoeken staan gele
bloemetjes die zichtbaar zijn afgeleid van de hoekornamenten van
traditioneel Delftsblauwe tegeltjes. Met dit vredige tegeltableau
verwijst kunstenaarsduo Margot Berkman en Eline Janssens naar de
flora en fauna die je hier ooit zo veel vond. Ooit, want aan de
noordkant van de tunnel rukt het bedrijventerrein op waar Zoetermeer
en Bleiswijk zo hard om vochten dat de ruzie de Tweede Kamer haalde.
Vijf jaar geleden lag hier nog het groene hart, nu is het een grauw
niemandsland met onkruid, hoogspanningsmasten en graafmachines.
,,We gebruiken een beeldtaal die veel mensen aanspreekt, zegt
Eline Janssens. ,,Onze stijl is gebaseerd op fabels en sprookjes
waar je als kind zo van genoot. We hebben geen zware boodschap.
Ons werk moet mooi zijn, of gewoon fijn stil. Die fijne stilte
lijkt in eerste oogopslag te leiden tot een wel erg monotone herhaling:
tientallen meters strekken de bijna identieke tegeltjes zich uit.
Maar als je de tunnel inloopt, word je halverwege verrast door een
doorkijkje: daar, tussen de rijksweg en de spoorbaan, ligt een groenstrook
waar Berkman en Janssens witte silhouetten van diergroepen in geplaatst
hebben. De sculpturen zijn van het pad gescheiden door metalen hekken
met lieflijke bloem- en vogelmotieven. In een flits zal de snelle
fietser vanuit zijn ooghoeken zien hoe in dit Hof van Eden panters,
eenhoorns en huppelende konijntjes vreedzaam zij aan zij leven.
En dat pal onder de bulderende snelweg.
Hortus Conclusus, zoals de tunnel nu heet, was een opdracht van
ProRail en de Groenservice Zuid-Holland. Twee dorpen verderop, het
is te fietsen, gaf de gemeente Pijnacker ook een opdracht om een
tunnel te laten verfraaien, in dit geval aan Nio architecten. Het
gaat om een viaduct van twee jaar oud, dat twee delen moet gaan
verbinden van de Vinex-wijk Tolhek, nu nog in aanbouw. Het resultaat
is de grootst denkbare tegenpool van zijn Bleiswijkse pendant. Hier
geen lieve vogeltjes maar een bloedrode wandsculptuur, die de naam
Touch of Evil draagt. Lichtgolvend strekt het rode vlak zich uit
over het plafond en de zijwanden van de tunnel, waardoor het lijkt
of zich daarachter een levend wezen beweegt, zoals monsters die
in sciencefictionfilms uit vloeren en muren opdoemen.
Nio is een architectenbureau dat zielloze, nieuwe plekken wil opladen
met verhalen. Nio-architect Joan Almekinders ontwierp de tunnel
in Pijnacker. ,,Het is als een scenario, vertelt hij. ,,Deze
tunnel lijkt bezeten door een monster dat hier al leefde voordat
Tolhek bestond. Je betreedt iemands domein, een interieur, waar
je je te gast voelt dat zie je te weinig in de openbare ruimte.
Op de vraag of pubermeisjes niet extra hard gaan fietsen op een
zaterdagnacht, moet hij lachen: ,,Het is niet echt angstaanjagend.
Eerder valt op dat er met precisie en aandacht aan gewerkt is.
Dat klopt. Zorgvuldig heeft Nio de tunnel aan alle kanten onder
handen genomen. De afwerking is prima en de materialen zijn prachtig.
In de rode tegels glinstert goud dat bij elk weertype een nieuwe
ervaring zal opleveren. Alleen, dit architectonische ontwerp heeft
niet de verbeeldingskracht die beeldende kunst wel heeft. Het verhaal
over het monster klinkt superspannend, maar het resultaat ademt
zon bouwkundige beeldtaal, dat het vooral een abstract-decoratieve
aanvulling is op de betonnen omgeving.
Het succes van openbare kunst valt of staat met hoe het zich verhoudt
tot zijn omgeving. Op fotos oogt Touch of Evil grandioos en
Hortus Conclusus tuttig. Maar in werkelijkheid zien ze er anders
uit. Touch of Evil was bedoeld als shockerend contrast, maar blijkt
conformistisch. Hortus Conclusus was lief en vriendelijk bedoeld,
maar blijkt met zijn schrille contrast een krachtig monument voor
het failliet van het groene hart. Zo gebeurde het dat een keurig
tegeltje stukken recalcitranter uitpakte dan een groot sci-fi monster.

Berkman en Janssens: www.berkman-janssens.nl;
Nio Architecten: www.nio.nl (foto:
Hortus Conclusus, Bleiswijk)
|