Een kerk gaat ook met zijn tijd mee
(NRC Handelsblad, 4 augustus 2006)
Areligieuze kunst in de kerk kan bogen op een lange traditie. Afbeeldingen
van weldoeners, graftombes van lokale rijken, jaarmarkten en feesten,
ze waren allemaal te vinden in de kerk. Deze wilde een afspiegeling
zijn van het hemelse én het aardse. En weldoeners moet je
in ere houden. De Grote Kerk in Dordrecht heeft gebrandschilderde
ramen die het aardse en hemelse verenigen. Genesis naast de Elizabethsvloed.
Het hellevuur naast de brand van Dordrecht. Heiligen en marktlui
gaan bijna hand in hand. Wie langs de kapellen wandelt en omhoog
kijkt ziet de bijbelse en lokale geschiedenis versmelten tot één
groot beeldverhaal.
Nog steeds is de burgerij van harte welkom in de Grote Kerk. Een
ode aan haar handelsverleden werd in mei onthuld in de St. Joriskapel:
drie gebrandschilderde Gildenramen, ontworpen door kunstenaar Teun
Hocks. Het onderwerp zijn de gilden en ambachten die Dordrecht gekend
heeft, de opdrachtgever is de kerk die de burgerij aan zich wil
binden, de weldoener oftewel financier is een stichting van lokale
reders. "De kerk is een geliefde bezienswaardigheid" zegt
Annelies van Wijk van het Dordtse Centrum Beeldende Kunst, dat het
kunsttraject begeleidde, "maar zoveel bezoekers als met deze
onthulling trok ze nog nooit".
Kunst in kerken is geen sinecure. De schaal, de dwingende omgeving,
de historie, dat moet een kunstenaar aankunnen. Hocks kan dat. De
drie ramen die de kapel telt, gebruikte hij voor een monumentaal
drieluik, een gigantisch stilleven van gildesymbolen, aangespoeld
op een Dordtse oever. Krakelingen voor de bakkers, vissen voor de
vissers, scheepstuig voor de reders. Het zijn geen standaardemblemen.
Hocks viste ze op uit zijn eigen schildersoeuvre, dat zich kenmerkt
door zelfportretten tussen alledaagse objecten. Ook op deze gildenramen
staat hij zelf, ietwat onbeholpen als altijd. Boven het stilleven
tuurt hij over de rivieren en de handelsschepen de verte in, niet
wetend wat hij precies met die wijde wereld aan moet.
De keuze om bakkers en schippers te vereren in een godshuis, daar
is geen ophef over geweest. Iets anders leverde wel commotie op:
de gebrandschilderde kleuren. "Chagall is ook modern, maar
zijn kleuren zijn religieuzer, warmer" vindt een van de vrijwilligers
van de kerk. Tien minuten eerder vloog een verdwaalde vlinder langs
de oudere, kleuriger ramen om tegen Hocks' grijze luchten aan te
fladderen, overtuigd dat dit de buitenwereld was. Een andere medewerker
wuift de kritiek weg: "Een kerk gaat ook met zijn tijd mee,
het is 2006, je wilt een eigentijds kunstwerk." Nooit eerder
viel zulk aards licht een kerk binnen - dit komt niet van God, het
komt van een lagedrukgebied.
De Gildenramen gaan niet alleen over ambacht maar zijn dat zelf
ook. "Twee jaar hadden Hocks en glazenier Stef Hagemeier nodig"
verklaart Annelies van Wijk. "Ze drukten foto's op glas, kleurden
deze deels wel in en deels niet, omlijstten ze met lood. Deze techniek
is helemaal nieuw." De gedetailleerde pracht die dit experiment
opleverde past bij een bloeiende handel en een rijke kerk. De dikke
loodlijnen contrasteren met de fotografische details net zoals de
horizontale polder de verticale architectuur tegenspreekt. Het levert
een werk op vol beeldende spanning en technisch vernuft. Een van
de kerkvrijwilligers vertelt over de vrouw van een Engelse glazenier
die na de onthulling de ramen kwam bekijken: "Ze viel op haar
knieën, overweldigd door de schoonheid". Zo hoort dat
in een kerk.

Teun Hocks, De Gildenramen, Grote Kerk, Lange Geldersekade 2, Dordrecht.
Di-za 10.30-16.30u, zo 12 - 16u. Catalogus €12,50. Inl.: www.cbkdordrecht.nl
/ 078 - 6314689
|