Slim licht is de toekomst
(NRC Handelsblad / Next, 5 november 2015) Kunst helpt de onafwendbare komst van een technologie inmasseren waarvan
we de toekomst nog niet weten
Tweehonderdvijfendertig meter kunst, aan weerszijden. Automobilisten
die bij Emmen de Hondsrugtunnel nemen, krijgen daar sinds dit jaar
een bijzondere ervaring mee. Kunstenaar Titia Ex ontwierp het kunstwerk
Dolmen Light: veelkleurige rode en paarse lichtribben die van kleur
veranderen. De runenachtige vormen en de titel doen de automobilist
herinneren aan vroeger, zodat de autorit verandert in een tijdreis.
Hiermee werd Ex afgelopen jaar de tweede Nederlandse prijswinnaar
van de internationale Lamp Award. Rudolf Teunissen won deze in 2011
voor zijn Broken Light in Rotterdam Zuid: de naargeestige Atjehstraat
wordt 's avonds een sprookje met lichtpatronen op de gevels en op
de stoepen, alsof de zon door gebladerte heen schijnt.
Verbeteren van een gebied
Lichtkunst die straten en tunnels verbetert, alleen al in Nederland
is het sinds kort een lange lijst. Daan Roosegaarde maakte Crystal,
een verzameling oplichtende stenen waarmee passanten kunnen mozaïeken.
Dat lag vorig jaar in een onverlichte doorgang bij lichtfestival
Glow Next in Eindhoven. In diezelfde stad is de 's avonds onaangename
Duthmalatunnel sinds twee jaar bedekt met interactieve lichtkunstwerk
Transit Mantra van Studio Knol: patronen die oplichten zodra iemand
de tunnel in fietst. Een zacht organisch geluid, bijna krekelachtig,
vult het beeld aan. "Het geeft sensitiviteit aan de plek," zegt
lichtadviseur Geoffrey van Gerven van Armada Janse, het bedrijf
dat de techniek maakte voor Transit Mantra. "Zelfs als je in je
eentje fietst, blijft het na de laatste passant nog een tijdje nagloeien.
Dus echt alleen ben je nooit, in deze tunnel."
Lichtkunst als gebiedsverbetering is wereldwijd een groeiend fenomeen.
Bradford in Engeland is een in verval geraakte gemeente die met
licht het gevoel van veiligheid in de openbare ruimte bevordert.
De Canadese stad Quebec liet in een donker park een lichtroute van
twee kilometer aanleggen met licht, video en geluid. Rijendik stonden
de bezoekers te wachten voor een park waar ze anders niet hadden
willen of durven komen. Met lichtkunst is kortom veel te winnen.
Het kan voor meer veiligheidsbeleving zorgen. Het kan het verkeer
regelen. Het kan in winkelgebieden de kooplust bevorderen, denken
onderzoekers (de gemeente Veghel is ermee bezig). Ellen de Vries
van Het Lux Lab ontwierp voor de NS-stations een prettig licht dat
voor je gevoel de wachttijden verkort en is bezig met een slim lichtplan
voor de binnenstad van Leeuwarden.

Iets wat al deze projecten bindt, is de energiezuinige led-technologie.
En, dankzij chips, biedt dit een scala aan computergestuurde mogelijkheden.
Rik van Stiphout, programma-adviseur licht en cultuur van de gemeente
Eindhoven voorspelt grote veranderingen. "De openbare verlichting
zal een plug-in worden in een slim systeem, een smart grid. Daaruit
zullen nieuw te ontwikkelen diensten ontspruiten, om de kwaliteit
van leven te verbeteren."
Eindhoven maakte vorige maand bekend dat het aan consortium Heijmans-Philips
een vijfjaarcontract wil gunnen voor alle openbare verlichting (contracten
nog niet getekend). Over dit uitbesteden aan de markt vertelde wethouder
Schreurs afgelopen zomer op het internationale Smart Lighting Event.
Deze conferentie - met veel foto's van kunst - ging over hoe leds
geschikt zijn voor onze groeiende energiebehoefte. Omdat ze computergestuurd
zijn, kunnen er apps voor worden ontwikkeld met maatschappelijke
functies. "Smart lighting kan monitoren bij aardbevingen, bij het
ophalen van vuilnis, het regelen van verkeer," somde dagvoorzitter
en ex-minister Jacqueline Cramer er enkele op. "Het is een puzzel,"
voegde ze toe. En al passen leds in een 'gewoon' computerloos lichtsysteem,
'retrofittings' genaamd, de term geeft aan dat dit gedateerd is.
De toekomst is aan smart.
Licht symbool van de machtdragers
Slimme verlichting staat niet alleen in Eindhoven op de agenda.
2015 is door de VN uitgeroepen tot 'Unesco Year of Light and of
Light Technologies' - deze viering van licht gaat vooral over de
technische mogelijkheden. 85 landen doen mee. Want er is een wereld
te winnen. "Er zijn nu meer mensen zonder toegang tot een elektriciteitsnet
dan voor de 19e eeuw, vóór de uitvinding van de gloeilamp," zegt
de Amerikaanse lichtexpert Norman Bardsley, die op de conferentie
in Eindhoven berekende dat de behoefte aan kunstmatig licht in dertig
jaar zal vertienvoudigen. Dan is de toekomst aan smart cities stelde
hij, met licht waardoor kinderen 's avonds buiten kunnen spelen
en ouderen met verminderd zicht nog de auto durven pakken. Chinese
bedrijven denken over vijf jaar een lichtmarkt te hebben van 150
miljard dollar, zegt hij met gemengde gevoelens: "Leds zijn goedkoper
maar de industrie zal ons ervan overtuigen er functionaliteiten
bij te willen kopen waardoor het toch duurder wordt. Kijk naar de
smartphone. Die is zo'n succes omdat het van alles kan waarvan we
niet wisten dat we het wilden."
Mits niet té hel of té blauw, wordt licht geassocieerd met veiligheid.
Dat was ooit anders. In vroeger eeuwen was openbare verlichting
in handen van de machthebbers, die het burgers verboden of hun juist
verplichtten hun gevels te te verlichten met toen nog olielampen.
In veel steden was het na zonsondergang verboden de straat op te
gaan. Het boek Brilliant van Jane Brox beschrijft hoe in onder andere
Parijs burgers hun sleutels 's avonds moesten afgeven en kettingen
rond huizenblokken werden gelegd. Dat veranderde in de tijd van
de gemeenschappelijke straatlantaarns - eerst gaslampen, later elektrisch
- die nog wel eens door burgers kapotgeslagen werden: licht stond
synoniem met de machtdragers.
Intussen is licht van iedereen en alom aanwezig - althans in de
westerse wereld - dat van zulke protesten geen sprake meer is. Iedereen
wil licht. En de belangen groeien: toegang tot een smart lichtnet
betekent toegang tot data over hoe mensen zich op straat gedragen.
"Alles is data," zegt Van Stiphout, "in 2030 weten slimme systemen
in de openbare ruimte alles over ons en over onze gedragingen. Woorden
als privacy hebben hun bestaande betekenis verloren. De openbare
ruimte is een digitale kolonisatie ondergaan, mogelijk uitgegroeid
tot een verleidelijk 'all inclusive' gebied waaraan niemand zich
nog kan onttrekken."
Onafwendbare toekomst
Lichtkunst en -festivals spelen een verkennende rol bij het greep
krijgen op die onafwendbare toekomst. We hebben kunstenaars nodig
om de mogelijkheden van smart lighting vorm te geven, zei wethouder
Schreurs tijdens de conferentie. "Licht is heel sterk gekoppeld
aan beleving. Daarmee moet je iets maken wil je de technologie kunnen
verkopen," aldus Rombout Frieling, lichtontwerper en artistiek leider
van Glow Next, festival voor innovatieve lichtkunst en -design in
Eindhoven.
Nu de dagen korter worden, begint het seizoen van de lichtfestivals.
Publieksgigant Glow en experimenteel broertje Glow Next openen dit
weekend. Glow Next toont onder meer vernieuwende lichtontwerpen
op basis van technologie om verkeer te tracken. Ook staat er een
glaspaviljoen met glas dat te dimmen is. Dat biedt architecten nieuwe
mogelijkheden. Smart kan nog veel smarter weet Frieling, die bezig
is om met zwevend licht en drones in een installatie de nooit voltooide
Romboutstoren in Mechelen 'af te bouwen'.
Maar zelfs al zijn lichtkunstwerken niet supersmart, door interactief
te zijn verbeelden ze de mogelijkheden. Opvallend vaak is de kunst
spiritueel en poëtisch. Het schelle led-licht wordt verzacht in
vloeiende lichtgolven en plantaardige vormen, met romantische titels
als Dolmen Light, Transit Mantra, Flower of the Universe. Kunst,
stellen Van Stiphout en anderen, helpt de komst van een technologie
inmasseren waarvan we de gevolgen nog niet weten.
Zo ja, wordt kunst dan gebruikt voor een andere agenda? Videokunstenaars
werkzaam in de openbare ruimte kennen dat dilemma. Vooral in Amerika
worden ze gevraagd op locaties waar videokunst de komst van reclameboodschappen
moet versoepelen: het scherm hangt al. Is lichtkunst, als dat wordt
gebruikt voor andere doelen, een pact met de duivel? "Dat zou kunnen
ja," antwoordt Frieling, "Het zou jammer zijn als gemeentes denken
dat ze dit soort technologie nodig hebben omdat de industrie het
ze aanpraat. De uitdaging ligt in het vinden en ontwerpen van mooie
en betekenisvolle toepassingen, niet in de duizenden mogelijkheden
waarvan we wel weten dat die er zijn."
Smart monitoren
Dat die er zijn beaamt ook Van Gerven: "Aan lantaarnlampen kunnen
we apps koppelen zodat een paal gaat knipperen als je je fiets zoekt.
Sommigen willen er wifi in, zonnepanelen, beveiliging, feestkleuren
als er carnaval is. Vraag je dit aan duizend mensen dan krijg je
een lantaarnpaal met een veelvoud aan technologieën. Maar moeten
we dit willen?" Hij pleit ervoor om systemen onderling te verbinden
tot een geheel om op door te bouwen in de toekomst.
Eén bezoekster in Eindhoven zou graag bij alle bejaarden een smart
system in huis willen, zodat we zien als iemand valt of niet kan
opstaan. Dankzij Glow en Philips zegt ze die mogelijkheden te zien.
Buitenshuis zijn verschillende smart systemen operationeel en is
Philips bijvoorbeeld betrokken bij het smart monitoren van Stratums
Eind. In deze Eindhovense caféstraat is wel eens rottigheid rond
sluitingstijd. "Hier is een experiment met licht, geluid, beeld,
temperatuur en geur op straat," vertelde burgemeester Rob van Gijzel.
"Als je wegrent, rent het licht met je mee." Gecombineerd met slimme
beveiligingscamera's is de straat vanuit een controlekamer te overzien
en te regisseren. Maar een bezoekende lichtprofessional uit Rome
kwam duizelig de controlekamer uit, zag Van Gerven: "Dit zou in
Italië nooit kunnen, zei ze. Daar vertrouwen we de overheid niet
zoals jullie dat doen."

|