Verstild en abstract, als een celblok
(NRC Handelsblad, 15 maart 2016)
Voorbij de pittoreske Zaanstreek, met zijn molens en groene huisjes,
strekt het polderland van Noord-Holland zich eindeloos uit met al
even platte bedrijfsgebouwen. Daartussen ligt sinds kort een ander
soort hermetische blokkendoos: een gloednieuwe penitentiaire inrichting,
die binnenkort zowel de Bijlmerbajes als de koepelgevangenis van
Haarlem gaat vervangen.
Wanneer dit justitiële complex in het nieuws zal komen, vanwege
strafzaken, kunnen cameraploegen zich voor de ingang gaan posteren
naast een fotogeniek kunstwerk: een sculptuur van schijnbaar abstracte
rechthoeken door Lucas Lenglet. Schijnbaar, want Lenglet baseerde
zijn maatvoering op die van de celblokken binnen, hier dusdanig
opengewerkt dat bezoekers erop kunnen zitten en wachten op de bus.
Het is een representatief ontworpen werk, grafisch en elementair
zoals de roodzwarte schilderijen van Ruud van de Wint in de Tweede
Kamer dat op een andere manier ook zijn. Abstracte schoonheid is
een manier om voor moeilijke locaties bij staatsopdrachten goede
kunst te maken en uitgesprokenheid te vermijden. Dat zie je ook
bij deze penitentiaire inrichting waar TAAK, opvolger van het vroegere
SKOR en organisator van kunstprojecten, namens het bouwconsortium
een kunstbudget van zeven ton verspreidde over vijf opdrachten.
Michiel Kluiters ontwierp abstracte schermen voor de ramen van de
psychiatrische afdeling waar zicht en contact beperkt moeten worden.
De kunst moest prikkelarm zijn, zonder vormen van potentiële schimmen,
en iets opgetild zodat iedereen kan zien dat er niemand achter staat.
En al hield Kluiters zich aan het grijze bouwpalet, door enkele
delen grijsblauw, grijsgroen, bleekroze te maken, knallen deze kleuren
in de kleurloze omgeving al bijna tevoorschijn.
In de centrale gang van het complex ontwierp Paulien Oltheten meterslange
wanden met foto's van het leven buiten - natuur, ontmoetingen, spirituele
gebaren, een zonsondergang die gedetineerden niet meer in het echt
kunnen zien. Hier gold een andere moeilijkheidsgraad: in deze gang,
met eenrichtingsverkeer, is stilstaan verboden. Oltheten ontleedde
daarom de foto's in details die ze - hufterproof in de muur verwerkt
- verspreidde over enkele meters zodat je zonder stilstaan toch
de foto in je op kunt nemen.
Met poëzie en verstilling kan figuratie naast abstractie een rol
spelen in dit soort moeilijke kunstopdrachten. De andere opdrachten
gingen naar Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis, die met het nieuwe
personeel fotowerken maken, en naar Katrin Korfmann die voor de
omsloten bezoekersruimtes verlichte wanden met foto's van pleinen
ontwierp, toch een soort vensters. "Dat maakt het humaner," zegt
TAAK-curator Nils van Beek.
Voor buitenstaanders is van die vijf opdrachten er maar één zichtbaar,
dat van Lenglet, die vaker met thema's als afbakening werkt en het
idee van detentie wilde bevragen. 'De lucht die we ademen' noemde
hij deze sculptuur van een cellenblok opengewerkt in ribben van
warm hout. "Een wensdroom," zegt hij, "voor een samenleving waarin
we niemand hoeven op te sluiten."
Dit is Lenglets tweede ontwerp. Het eerste plan was om een enorme
volière tegen de gevel te plaatsen, met twee vogels erin. Maar zo'n
reusachtig symbool van gevangenschap, daar zagen de opdrachtgevers
liever vanaf.

Een solotentoonstelling van Lucas Lenglet duurt t/m 12 maart 2016
bij Galerie Stigter Van Doesburg, Elandsstraat 90, Amsterdam. PI
Zaanstad, Smeet 1, Zaanstad / www.taak.me
(foto courtesy Taak: Vika Ushkanova, Lucas Lenglet 'De lucht die
wij ademen')
|