Huisje, boompje, pompje
(NRC Handelsblad, 8 augustus 2008)
Ruime appartementen, twee-onder-een-kapwoningen, zelfs Amsterdamse
grachtenpandjes met gracht én ophaalbrug tuindersdorp
Berkel breidt uit met een nieuwbouwwijk vol luxe. Ook het nieuwe
woonzorgcentrum aldaar, de Oudelandse Hof, is van alle gemakken
voorzien. Het heeft een restaurant, kapsalon, crèche, en
kunst. Kunstenaar Frank Bruggeman richtte er de patio in met een
bankje, speelhuis, zandbak, dorpspomp en boom. Een gigantische kraan
was nodig om eind vorig jaar het moeilijkste object op het pleintje
te plaatsen: een paal, die over het nieuwe gebouw heen getild moest
worden. Het lukte. Bekroond met een tractorwiel, torent de paal
nu als een baken boven alles uit, om te lonken naar de ooievaars
in het nabije natuurgebied. Een nest op het wiel zou een mooi
cadeau voor de bewoners zijn, zegt Bruggeman.
De Oudelandse Hof is het thuis van bijna tweehonderd mensen, vooral
verstandelijk gehandicapten en dementerenden. Hun woningen zijn
gegroepeerd in dorpjes, met balkonnetjes en terrasjes.
Heuveltjes tussen de plantenbakken dienen om op te oefenen met rolstoelen
en maskeren tegelijk het ziekenhuisgevoel. Bruggeman begreep dat.
Hij maakte een knus dorpspleintje dat dezelfde kleuren heeft als
de oranje-blauw beplate architectuur, en toch allesbehalve truttig
is. Alles gemaakt in contrasterende vormen en gespoten in een vet
glimmende lak, past het zo in een kunst- of designtijdschrift. Zowel
Berkelse boeren als trendy kosmopolieten zouden zich er thuis voelen.
Bruggeman ontwerpt vaker ruimtes en meubels, maar dan voor hippe
kunstinstellingen en spraakmakende modemerken. Op de vraag of het
toch wat minder glamoureuze Berkel dan niet een beetje saai is,
antwoordt hij nee. Als boerenzoon die zelfs de tuinbouwschool
doorliep, heeft hij een agrarische nostalgie waar een kunstruimte
geen boodschap aan heeft maar die nu prima van pas kwam.
Het lijkt zo simpel huisje, boompje, pompje maar
dit pleintje is ingenieus gemaakt. Omdat ook de crèche aan
de patio grenst, is getest of nergens kindervingertjes bekneld kunnen
raken. De pomp komt van een firma in China die speciaal dorpspompen
maakt voor speelpleintjes. Ook met dementerenden moest Bruggeman
uitkijken zij mogen niet te veel prikkels. Met de paar agrarische
herkenningspunten heeft Bruggeman dat precaire evenwicht subtiel
bewaakt. Knap gedaan. Maar blijkbaar durfde toch iemand dat contact
tussen kinderen en ouderen niet aan: de toegangsdeuren openen maar
aan één kant. Je komt het pleintje wel op, maar niet
af. En dus ligt het er toch wat stilletjes bij, helaas. Eén
extra deurklink zou al veel schelen.
Kunst in de zorg draait de laatste jaren veel om de kwaliteit van
leven. Kunstenaars ontwerpen ontmoetingsruimtes of experimenteren
met geuren die helpen om weg te dromen. Nu Nederland vergrijst,
zou je denken dat zulke kunstopdrachten toenemen. Dat is niet zo.
De regeling dat bij bouwprojecten in de zorg automatisch een deel
voor kunst geoormerkt wordt, is afgeschaft. De SKOR (Stichting Kunst
en Openbare Ruimte) die deze kunst begeleidt, bezint zich daarom
op de toekomst. Kunstwerken zoals dat in de Oudelandse Hof dreigen
een zeldzaamheid te worden. En dan wordt het leven er niet mooier
op.
De Oudelandse Hof, Oudelandselaan 226, Berkel en Rodenrijs. www.skor.nl
/ www.frankbruggeman.com
|