NAbeeld Willem II
(NRC Handelsblad, 21 september 2007)
Ooit stond er een beeld van koning Willem II op het Noordeinde
in Den Haag. Het was een trots bronzen ruiterbeeld, dat vast de
goedkeuring van de koning heeft kunnen wegdragen. Op een hoge sokkel
torende de koning te paard uit boven het gepeupel dat hem er in
1848 toe noodzaakte om de democratie in te voeren. Het monument
werd in 1923 aan Tilburg verkocht, zodat Den Haag zonder Willem
II zat. Tot voor kort. Eind juli werd een kunstwerk onthuld met
de veelbetekenende titel 'NAbeeld Willem II - een tijdelijk monument
voor het Koninkrijk (of wat daarvan over is
)'. Het is gemaakt
door minderheidsgroepen uit een Haagse achterstandswijk, in een
workshop van kunstenaars Tirzo Martha en David Bade over de vraag
'Wat betekent het Nederlands koninkrijk voor jullie?'.
Het was een feestelijke onthulling achter Hollands Spoor. De zon
scheen. Een brassband zorgde voor Caribische klanken en een dansgroep
van Antilliaanse meisjes trad op. Temidden van het feestgewoel stond
het kunstwerk: een wiebelige warboel van gefiguurzaagde triplex
prinsessen en tulpen. "Het is een paard hoor," verduidelijkt
Mohammed, een van de workshopdeelnemers. En inderdaad, onder de
chaos blijkt een wit ruiterbeeld schuil te gaan - "Hard ziekenhuisgips,
voel maar". Een koning is moeilijk te vinden maar het gipsen
paard draagt in elk geval kabouters, een vliegtuig en designeronderbroeken.
Wilde associaties blijkt de term 'Koninkrijk' op te roepen. Willem
II, die zelfs voor zijn tijd al te ouderwets was, had dit niet willen
weten.
Zoals het oude ruiterbeeld gebonden was aan koninklijk protocol
en artistieke tradities, zo kampt het nieuwe kunstwerk met het politiek
correcte eisenpakket van nu. Gemaakt in opdracht van de Rijksoverheid,
vanwege de Koninkrijksspelen (een sportevenement voor Antilliaanse
kinderen), is het NAbeeld een voorbeeldig educatief opbouwkunstwerk,
met inspraak en met natuurlijk Antilliaanse kunstenaars. In dat
laatste geval kom je al gauw uit bij David Bade - zo veel getalenteerde
Antilliaanse kunstenaars zijn er niet. Bade is een goede keus want
voor hem is zo'n opgave geen moetje. "Workshops zijn voor David
zijn vaste praktijk," verklaart Jane Huldman van kunstcentrum
Stroom, dat het project samen met twee Antilliaanse stichtingen
organiseerde. "Hij zet ze in 'no time' op en communiceert moeiteloos
met zowel jongeren als volwassen."
Dat klopt: Bade en zijn compagnon Martha wisten tweehonderd probleemjongeren,
misdaadmeisjes en verstandelijk gehandicapten te motiveren om mee
te bouwen. 'Hoe zien jullie het ideale Koninkrijk?' vroegen ze.
'Prinsen en prinsessen' was het antwoord, 'tulpen en molens.' Toch
is het meer dan een eigentijds sprookje. Het kunstwerk heeft een
politieke ondertoon. Huldman: "Bade en Martha vroegen de workshopdeelnemers
om hun ideale Koninkrijk op te vatten als een boodschap voor de
wetgever." Die boodschap blijkt onder meer over integratie
te gaan. Tussen de prinsessen schuilen portretten van politici en
immigranten en leuzen over kleuren die zich mengen.
Dat de grondlegger van de democratie wordt geëerd met een
democratisch gemaakt kunstwerk is een goede gedachte. En dat het
Koninkrijk wordt weergegeven als een fabel met sprookjesprinsessen
die bezwijkt onder de veel belangrijker fantasie over een harmonieuze
wereld, is ook goed gedaan. Alleen is het geen ideaal monument.
Visueel valt er nogal wat op af te dingen - eigenlijk ziet het er
niet uit - en daardoor heeft het geen eeuwigheidswaarde. Dat was
natuurlijk ook niet echt de opzet. Het proces, de sociale functie,
zijn hier belangrijker dan het creëren van een nieuw icoon
dat genoeg generaties koningshuis meegaat om de cover van 'Vorsten'
te halen.
Die tijd krijgt het NAbeeld niet. Het kunstwerk is gemaakt om te
reizen en staat zelfs op wieltjes. Begin volgend jaar gaat het naar
Willemstad - ook Koninkrijk, al vergeten we dat wel eens. In juli
vertrok het naar het Haags Historisch Museum. Per aanhangwagen en
in delen, want de gemeente gaf geen vergunning om het beeld op eigen
wielen door de stad te laten rijden. Terecht. Ongetwijfeld zouden
onderdelen van het zwalkende geheel af gewaaid zijn en op auto's
beland. En zo letterlijk hoeft de desintegratie van het Koninkrijk
ook niet te worden uitgedragen.

'Nabeeld Willem II', t/m eind 2007 bij het Haags Historisch Museum,
Korte Vijverberg Den Haag. Informatie bij Stroom: 070 365 8985 /
www.stroom.nl.
|