Zwaaien naar de eenzame filerijder
(NRC Handelsblad, 13 april 2007)
De jaren negentig waren hoogtijdagen voor buurtwerkers en voor
sociale of 'ontmoetingskunstenaars'. Na de yupperige jaren tachtig
gingen media zich richten op kat-in-boom-nieuws, bouwden bedrijven
sportveldjes in achterstandswijken, en kwamen kunstenaars bij de
mensen thuis. Ontmoetingskunst moest een verschil maken. Kunstenaars
reisden af naar Afrika en schilderden de voordeuren van arme mensen
groen. Of ze gingen logeren bij eenzame mensen, in een speciaal
ontworpen slaapzak. De groene verf en de slaapzak maakten het onderscheid
tussen kunst en 'gewoon' opbouwwerk.
Veel ontmoetingskunst kennen we uit probleemwijken van grote steden,
tegenwoordig zien we het ook op andere plekken. Nu overal hogesnelheidslijnen
en nieuwe wegen komen, haken kunstenaars daarop in met kunst langs
de weg en performances op stations. Dat biedt de dagdromende reiziger
een beetje warmte. In die categorie valt ook het 'Filezwaaien' van
kunstenaar Lino Hellings. Naast de opgebroken N242 rond Alkmaar
stond zij vorige maand met een internationale groep kunststudenten
dagenlang automobilisten toe te zwaaien.
En die zwaaiden terug. "Het is hartverwarmend, echt vrolijkmakend,"
noemt Hellings de reacties. Haar meezwaaiende studenten delen dat
gevoel: "Kijk, van die mensen hou ik nou," schrijft student
Elske in de weblog van Filezwaaien. Maar volgens Hellings is Filezwaaien
meer dan een 'feelgoodactie' zoals de knuffel- en uitzwaaiservices
voor treinreizigers: "Het is niet bedoeld om iets uit te drukken
maar om iets op te roepen." Daarom droegen haar zwaaiers borden
met de tekst 'You are not alone', bedoeld om automobilisten aan
het denken te zetten. "Waar zijn de aliens dan?" vroeg
een bestuurder, terwijl een volgende stopte en riep "Maar wij
carpoolen wel hoor!".
Hellings was uitgenodigd door Kunstlab Orbino, dat pal aan de N242
ligt, en bedoeld is voor kunstenaars om er te reflecteren op de
wegwerkzaamheden. "Als interdisciplinair kunstenaar bekijk
ik per project waar de situatie om vraagt, en voeg ik een druppel
fictie toe aan de werkelijkheid", zegt Hellings en ze koos
voor wat ze 'participerend onderzoek' noemt: "We hebben automobilisten
ondervraagd, zowel in de file als daarbuiten. We ontdekten dat file
heel positief is. Het geeft je tijd om na te denken, je krijgt er
geen snelheidsboetes of parkeerproblemen." Die voordelen wil
ze benadrukken en zorgen dat filerijders met frisse ogen naar hun
situatie kijken. Daarvoor dient de cd 'File-tips'. Deze bevat een
lijst filevoordelen en extra's zoals tips voor filefitness. Filerijders
en anderen kunnen de tracks downloaden van www.orbino.nl.
Wat we sinds de jaren negentig van ontmoetingskunst moeten vinden,
is onduidelijk. Tegelijk met deze kunstvorm kwam de postmoderne
kunsttheorie in zwang en die vond waarheden, criteria en beoordelingen
te subjectief en onoirbaar. Elk oordeel was dubieus. Sociale kunst
spon daar garen bij. Vond je het niet 'mooi', dan was het sociaal.
Werkte het niet, dan was het kunst. Het predikaat 'sympathiek',
dat in de kunst altijd gold als 'leuk geprobeerd maar helaas', kreeg
zowaar een positieve lading.
Maar toch, ook zonder valide criteria ziet iedereen met een beetje
gezond verstand dat sociale kunst tot veel goeds heeft geleid. Het
heeft de kunst nieuwe wegen doen inslaan. Vooruit, een kunstenaar
die in een township deuren groen schildert - dat kan de winterschilder
ook. Maar een Dre Urhahn die een prachtige muurschildering in een
krottenwijk aanbrengt, die slaagt sociaal én artistiek. Een
kunstenaar die gaat koken in een buurthuis - twijfelachtig. Maar
een Jeanne van Heeswijk die een hele gemeenschap op de been krijgt
voor een sportfestijn dat op de kunstgeschiedenis is geënt,
dat is in elk opzicht een succes.
En Filezwaaien dan? In beeldend opzicht kun je het niet beoordelen.
In sociaal opzicht dan? Nee, 'gelukscriteria' waren niet geformuleerd.
Wetenschappelijk? Het heeft geen toetsbare spelregels. De meerwaarde
van Filezwaaien is de breedte - acties, workshops, een cd, veel
communicatie. Alleen, zoom je in op elk onderdeel, dan blijkt de
originaliteit matig, het sociaal effect vluchtig, de onderzoeksresultaten
onwetenschappelijk, de cd niet verkrijgbaar. Interdisciplinair neigt
hier erg naar vrijblijvend. En dan is 'sympathiek' toch het enige
predikaat dat echt overeind blijft.

www.orbino.nl
|