Achterstandswijk herdacht
(NRC Handelsblad, 13 oktober 2006)
Om bij het nieuwste kunstwerk in Hoogvliet te komen, kun je het
beste 's avonds gaan, met de auto via de snelweg, en nog beter,
wanneer het stormt en regent. Bij Pernis verlaat je de weg en kom
je via een landschap van viaducten bij de Noordgrens van Hoogvliet.
Daar ligt De Waaier, voorheen een beruchte probleemwijk, sinds kort
een ruïnelandschap. Hoogvliet heeft de flats laten slopen en
de fundamenten laten staan, als kunstwerk. Het deelgemeentebestuur
huurde architect Peter Trummer in om de ruïnes 's avonds met
groene, rode en lila lampen dramatisch aan te lichten. Zo werd Hoogvliet,
dankzij een getto, een uniek grootstedelijk kunstwerk rijker.
Groot verdriet was er niet toen De Waaier tegen de vlakte ging.
"Het was een feestje met muziek, een hele ceremonie eigenlijk,"
weet een van de buurtbewoners. "Toch moet deze plek herinnerd
worden," zegt Jacqueline Cornelissen, portefeuillehouder herstructurering
in Hoogvliet: "In de jaren vijftig werd de flat gebouwd als
een Eldorado, voor mensen die nog bij schoonmoeder inwoonden, maar
in de jaren tachtig was het het eerste getto van Nederland."
Annelies Bleeker houdt zich binnen de deelgemeente bezig met de
unieke portefeuille kunst, sloop en nieuwbouw: "Er komen duizenden
nieuwe woningen in Hoogvliet. Het Waaiermonument geeft mensen een
plek om terug te denken aan vroeger, voordat ook dit kunstwerk over
een paar jaar moet wijken voor nieuwbouw."
Het is een stoer gebaar. Probleemwijk? Onoplosbaar? Ok, bulldozer
erover. Natuurlijk is het kunstwerk niet ontstaan door zo'n grove
gedachte, maar het is wel gestoeld op de schoonheid van sloopgeweld.
Het heeft veel weg van de Engelse Romantiek, toen ruïnes en
verval populair werden en 'prettiness' werd afgedaan als getut.
Men verkoos 'sublime': de schoonheid van de afschuw, het onmetelijke,
van bergen en van onweer. Datzelfde gevoel krijg je als je na zonsondergang
door de spookachtige Waaierruïnes dwaalt.
Het is goed gekozen want Hoogvliet is niet 'pretty'. Het is grijs,
grauw, beton. De naoorlogse randgemeente van Rotterdam is nooit
fatsoenlijk afgebouwd vanwege een explosie bij Shell in 1968. Het
ligt onder de rook van Pernis, geen pretje, en is net te ver van
Rotterdam om erbij te horen. De Waaier was een symbool van dit imagoprobleem.
Nu kun je als deelgemeente kiezen voor vrolijke kunst of speelse
nieuwbouw, maar opleukertjes zijn vaak een slechte camouflage. Hoogvliet
pakte het realistischer aan. Het ging zoeken welk schoons er in
die lelijkheid schuilt, en vond die. De vlammen van het sci-fi Pernis
die boven alles uittorenen en de altijd bulderende snelweg hebben
een sublieme, intimiderende esthetiek. Het Waaiermonument past in
die kille schoonheid.
Maar, het kunstwerk heeft een Jekyll and Hyde karakter. 's Nachts
oogt het onaards, overdag vredig. Dan is het een parkje om in te
flaneren en de hond uit te laten. Ook dit is terug te voeren op
diezelfde Romantiek, toen men begraafplaatsen als parkjes ging aanleggen,
en de folly-architectuur ontstond. Follies zijn ruïnes, tempeltjes
en andere mini-gebouwtjes die niet functioneel maar puur pittoresk
zijn. In Hoogvliet wordt volgend jaar een recreatieterrein vol follies
opgeleverd. Diezelfde lokale folly-liefde herken je in De Waaier.
Er zijn historische parallellen maar ook iets nieuws te ontdekken:
De Waaier is een monument voor een piepjong getto. Niet voor een
zeeheld, niet voor een wereldoorlog, maar voor een naoorlogse achterstandswijk.
Dat gebeurde eerder niet. Dit gedenken past bij de behoefte aan
zichtbare individualiteit in de openbare ruimte. Steeds vaker zie
je bermmonumenten, plaquettes voor slachtoffers van zinloos geweld
en monumenten voor minderheidsgroeperingen. Monumenten zijn in,
maar dit Hoogvlietse gedenkteken voor een modern getto zou in Nederland
wel eens een primeur kunnen zijn.
Alleen, het is veel te klein. Twee flats leveren onvoldoende fundamenten
op om echt die unheimliche schoonheid te krijgen. Want stel je voor:
wandelen door een grijs hoog flatlandschap, dat ineens wijkt voor
een eindeloze vlakte. Dat is pas overweldigend. Eigenlijk zou er
een halve probleemwijk tegen de vlakte moeten. Mogelijkheden te
over in Nederland zou je zo denken, maar ja, welke gemeente durft?

'De Waaier', Venezuelaweg, Hoogvliet. www.hoogvliet.nl
(foto: Coen Göebel)
|