Baldadig duveltje op een schoorsteen
(NRC Handelsblad, 2 februari 2007)
Monumenten verbouwen is geen sinecure, maar soms is het nodig.
De vraag is dan of de aanpassing in contrasterend glas en aluminium
gebeurt - om de oudbouw in zijn waarde te laten - of dat in dezelfde
stijl wordt aangebouwd - wederom om de oudbouw in zijn waarde te
laten. Beeldende kunst toevoegen is uit den boze. Monumenten zijn
af en heilig, daar kom je alleen aan bij hoge nood. En bij hoge
nood denk je niet meteen aan kunst.
Wat dat betreft heeft Tilburg iets unieks gedurfd. Daar prijkt
bovenop een industrieel monument in het Veemarktkwartier een kunstwerk
van Rob Birza. En het is niet eens het meest voorzichtige kunstwerk.
Hondsbrutaal is een betere beschrijving. Bovenop de schoorsteen
van het Duvelhok, een oude textielfabriek, plaatste Birza een polyester
lichtkunstwerk in de vorm van een duveltje. Ledlampjes in het doorzichtige
polyester lichten 's avonds in housetempo geel - rood - paars op
en zetten de nachtelijke hemel in lichterlaaie.
"Tilburg heeft drie moskeeën," licht Birza toe "en
ik wilde ook wel een minaret. Maar dan met een mannetje dat naar
zijn lul grijpt." Bij zulke baldadigheid hoort een dito titel:
BurnTilburgBurn. Al was dat maar een werktitel, zegt Birza: "Ik
wilde nog een fatsoenlijke benaming voorstellen maar ze vonden het
in Tilburg zo leuk, dat ze hem er maar in gehouden hebben."
Het opvallende lichtbaken werd in december onthuld.
Inderdaad had Birza zin om met dit stoute mannetje te stangen,
maar hij deed dat wel met een boodschap. Hij wilde een baken voor
vrijheid maken als statement tegen de musealisering van de openbare
ruimte. Juist monumenten, waar je niet aan mag komen, zijn daar
hét teken van: "Ik vond het interessant om een oudere
plek die anders alleen museaal wordt, bij de stad te betrekken.
Ik respecteer de plek, ook al zet ik er een pittig beeld neer. Wat
ik in de openbare ruimte wil doen, heeft te maken met vrijheid,
met onze cultuur. Als kunstenaar moet je die vrijheid nemen."
Eigenlijk had de gemeente andere ideeën. "Er was geld
voor kunst in achterstands- of nieuwbouwwijken in Brabantse steden.
Birza kreeg een kunstopdracht voor een nieuw verzamelgebouw. Ook
dat is een lichtkunstwerk van polyester, en is onlangs onthuld iets
verderop in het Veemarktkwartier, waar veel gebouwd en veranderd
wordt. Maar toen kwam hij zelf met het Duvelhok" licht Gerdi
Beks toe. Zij werkt bij KORT, een kunststichting die de gemeente
adviseert. Beks maakte mee hoe de gemeentelijke monumentenzorg twijfelde
over het duveltje, terwijl van rijkswege er juist een voorbeeldfunctie
in werd gezien. Terecht. Beeld en gebouw laten elkaar in hun waarde.
Overigens is de schoorsteen door een restauratie ingekort en niet
authentiek meer - anders had Birza alsnog een andere plek moeten
vinden.
Hoewel vrijheid een groot goed is, is het op zich een heel slecht
idee om masturberende mannetjes bovenop schoorstenen te plaatsen.
Er zijn te veel mensen die daar aanstoot aan nemen, zeker in een
stad met drie moskeeën. Gelukkig is Birza voorzichtig genoeg
geweest: met de beste wil van de wereld kun je er van de grond af
geen obsceniteiten in zien. Het lijkt eerder Caspar het lieve spookje,
mede doordat het afbeelden van een vlam in vaste contouren refereert
aan comics. Ook is het bezielen van levenloze objecten en verschijnselen
groot in de stripcultuur. Dus uiteindelijk is het beeld nauwelijks
obsceen. Op deze sacraal verheven hoogte kun je er ook de Heilige
Geest in zien, die traditioneel als vlam wordt verbeeld. En het
is een knipoog naar de textielarbeiders die altijd zo vies zwart
uit de fabriek kwamen, dat ze duveltjes genoemd werden.
Monumenten verhalen over geschiedenis, beeldende kunst vertelt
fictieve verhalen. Nu ook. Het Duvelhok voedt Birza's verhaal als
een soort sprookjesdecor. Andersom gedijt de architectuur erbij
dat het zo'n spectaculaire bekroning heeft. Ze versterken elkaar.
Zo werkt Birza's vrijheidsidee: ook op een monument moet je zelf
een nieuw verhaal mogen loslaten, als je het maar in zijn waarde
laat. Kunst is meer dan een versiering, zoals dat spookje daar stronteigenwijs
staat te schitteren en allerlei totaal onverwachte associaties oproept.
Rob Birza, BurnTilburgBurn, St. Josephstraat 33, Tilburg.
Inl.: www.tilburg.nl/kort
|