Een wereld vol eiwitten
(Rotterdams Dagblad, 28 juni 2005)
De meeste stervelingen zal het niet heel veel zeggen, maar het
Erasmus Medisch Centrum is er dolgelukkig mee: in maart van dit
jaar werd de I-Space-afdeling in gebruik genomen. Het is een ruimte
waar biologische processen driedimensionaal kunnen worden nagebootst.
Dit dient om data over eiwitten interactief te verzamelen en te
analyseren. Nuttig voor onderzoek naar epidemieën.
Dit virtual reality lab is weliswaar niet bedoeld om in te gamen,
maar, in essentie is de vergelijking met een speelhal niet ver weg.
Dus is het zonde om er niet iets meer creatiefs mee te doen, hebben
de betrokken wetenschappers bedacht. In samenwerking met V2_ heeft
het ziekenhuis de Italiaanse Sonia Cillari uitgenodigd om een kunsttoepassing
te maken over deze I-space. De resultaten ervan laat ze nu zien
in de Erasmus Galerij.
Cillari noemt zich digitaal kunstenaar annex architect; digitale
kunst draait meestal uit op het bouwen van ruimtes, ergo digitale
architectuur. Cillari ontwierp dan ook op de computer een vrouwfiguur
die de I-Space binnenwandelt en rondkijkt tussen alle microbiologisch
gekrioel. De omgeving om haar heen is zwart met enkele kleurige
lichtflitsen en -lijnen die oplichten als de noodhulpverlichting
in een vliegtuig.
Dit alles is te zien op enkele fotoprints die samen met twee monitoren
Cillari's tentoonstelling vormen. Eén monitor doet het niet,
de andere toont een soort simulatie van de I-Space in de vorm van
een diashow. Deze foto's bevatten abstracte achtergronden die best
aardig bewegen, maar interactief is het nauwelijks. Ook al ligt
er een muis bij. Daarmee kun je enkel doorklikken naar volgende
dia's waarop je steeds diezelfde mensfiguur ziet rondkijken in een
glimmende abstracte wereld. Ze wordt er omgeven door membranen en
bellen met wokkelachtige structuren, zo zien eiwitten eruit in de
microbiologie, maar wat ze daar te zoeken heeft, is onbekend.
Je ziet vaker bij digitale kunst dat kunstenaars zich laten verleiden
door het geavanceerde uiterlijk van de technieken die voorhanden
zijn. En dat ze daar zo enthousiast mee gaan spelen dat ze er niet
bovenuit stijgen en iets anders zeggen. Dat terwijl virtual realities
de mogelijkheid hebben om de verbeelding te prikkelen - zoals George
Lucas laatst zei, de regisseur van Star Wars en daarmee in feite
ook de schepper van een virtuele wereld.
Misschien is voor sommige mensen een computerprogramma an sich
al droom genoeg. Cillari's presentatie lijkt in elk geval vooral
op een zeer vakkundig vormgegeven demonstratie van een softwarefabrikant.

Sonia Cillari 'GATC / life', T/m 14 juli 2005, Erasmus Galerij,
Dr. Molewaterplein 50 Rotterdam. Ma - do 10 - 19 uur, vr 10 - 16
uur.
|