Doe-kunst voor als er niks te doen is
(NRC Handelsblad, 5 mei 2008)
De laatste zaterdag van april is het warm, meer dan twintig graden.
In het centrum van Almere is het benauwd en stoffig, door de combinatie
van zon en bouwwerkzaamheden. Met korte mouwen en in geel en roze
shirts - de nieuwe modetinten - slenteren de Almeerders door de
winkelstraten. Al van ver genieten ze mee van de geluiden van een
modeshow op het Forumplein. Terwijl de zomerhit van 2006 over het
terras van de Burger King schalt, trippelen meisjes in de nieuwste
kinderleggings over de catwalk. Een mascotte in muizenpak danst
voor ze uit. 'Het kán in Almere!' is al zes jaar de slogan
van de jonge stad die een positief imago geniet bij ondernemers
en bedrijven in de regio.
Minder druk is het iets verderop, op het Esplanadeplein aan het
water. Twintig jongeren met dreads en sneakers zitten voor een trailerwagen
die een gigantisch led-scherm heeft. Video's snellen langs. Ze zien
er rauwer en spannender uit dan het aanbod thuis op MTV. Een dj
draait luide hiphopmuziek. De serveerster van het naastgelegen schouwburgcafé
haalt de schouders op. Het schijnt kunst ze zijn, weet ze. Dat zal
dan wel. Hun wordt nooit wat verteld.
Het is inderdaad kunst: het project heet Dropstuff en reist een
jaar lang door verschillende steden. Samen met musea biedt het videoworkshops
aan scholieren, met 'vrijheid' als thema. De scholieren maken filmpjes
die op het led-scherm draaien en op internet, samen met bijdragen
van kunstenaars. In de wagen zitten kinderen gratis te internetten
en aan filmpjes te sleutelen. Ter inspiratie staat naast de trailer
een bord met de vraag 'Meer veiligheidscamera's, meer veiligheid?'.
In het bovengelegen winkelcentrum worden de Almeerders gevolgd door
honderd nieuwe camera's die sinds april de 'leefbaarheid en veiligheid'
moeten vergroten. Protesten waren er niet.
Op 5 mei viert ook Almere de vrijheid. Onder de camera's komt een
kidsfestival met springkussens, bekende Nederlanders zoals Paul
de Leeuw, en de Tros maakt tv-opnames. Dropstuff keert zich af van
de voorgeprogrammeerde keuzevrijheid. Het probeert scholieren te
prikkelen zelf uitspraken te doen over privacy en vrijheid van meningsuiting.
"Je moet wel aan ze trekken," geeft kunstenaar Tijmen
Zonnevijle toe, die de jongeren begeleidt. "Maar vervolgens
gaan ze zichzelf filmen, met burka's en gesnoerde monden, en monteren
dat weer met internetbeelden. En op onze hyves gaan ze los in discussies."
Wie wil mag sms-en en ziet zijn bericht groot op het scherm, in
lettertypes van kunstenaar Sandra Kassenaar. "Dan zie je wat
jouw uitspraak voor lading krijgt in het openbaar," zegt Eva
van Diggelen van Museum De Paviljoens, dat in Almere de partner
van Dropstuff is. Censureren doen ze niet. "Vrijheid gaat ook
over openbare ruimte, en wat je er wel en niet zou moeten mogen."
Is Dropstuff geslaagd? Zelfs op deze zonnige dag is de opkomst
mager. Doelstellingen in bezoekcijfers zijn niet gedefinieerd, zo
blijkt. Toch geloven de betrokkenen in het succes ervan en in een
stad waar 'niks is', zoals sommige jongeren het formuleren, lijkt
het essentieel een alternatief te bieden voor passiviteit en verveling.
Meeliftend op het 2.0 principe van internet, waarin de content door
gebruikers wordt gegenereerd, stimuleert Dropstuff jongeren tot
creatieve reacties. "We zijn elke dag open en jongeren lopen
steeds binnen met zelfgemaakte dvd's," zegt Zonnevijle. "Veel
kinderen maken serieus videoclips en voor hen is er hier weinig
anders."
De Almeerders konden kiezen uit twee soorten vrijheid - die van
Dropstuff en die van de winkeliersvereniging. Op het Forumplein
is het tijd voor de herenmode van C&A. Twee mannen in pak maken
een snelle John Travoltapose op de catwalk. 'Wat een mooie mannen!'
roept de presentatrice enthousiast. Het massaal toegestroomde publiek
laat het zich aanleunen. 'Jullie spreken toch wel Nederlands?' valt
ze even uit haar rol. Natuurlijk spreken ze Nederlands. En als ze
hun Whopper op hebben, zullen ze zeker gaan kijken bij C&A.
Dropstuff: 6-30 mei 2008 Varkensmarkt, Amersfoort. Sep-nov 2008
in Rotterdam, Den Bosch, Amsterdam / www.dropstuff.nl
|