Kunst met lef
(AMC Magazine, december 2014)
"Iets hoger," zegt Daniëlle van Ark in de Brummelkampgalerie, bij
het ophangen van het kunstwerk met de fontein. "Dit is goed, hangt
hij recht?". We kijken: hij hangt recht. Ze klimt van de stoel af
om te zien of haar tweede fotowerk, met de obelisk, eronder past
- het lukt precies. Maar moet dat niet een tikje naar rechts, zodat
de fontein er nét bovenuit spuit? Ze twijfelt. "Ik weet het niet
met zulke beeldgrapjes, hoe ver je moet gaan met het uitleggen."
Een paar weken eerder hingen de twee foto's in haar atelier nog
tussen meer trotse overwinningszuilen, een beeldgrap van erecties
en ejaculaties. Het zijn uitvergrotingen van oude ansichten die
ze in haar atelier bewaart in ladekasten, samen met oude kunstbladen,
kalenders, archieffoto's. "Ik kies graag beelden met allure, met
een financiële of kunsthistorische beladenheid. Zo ook de overwinningszuilen."
Die status relativeert ze graag, iets wat ze ook doet met foto's
die gaan over kunstgeschiedenis. In de Brummelkampgalerie hangt
ook een recente serie van drie gelaagde foto's van porseleinen beeldjes
en sierdoosjes die ze heeft 'geleend' uit veilingcatalogi. Deze
legde ze op een lichtbak waardoor je de achterzijde erdoorheen ziet.
Die dubbelheid fotografeerde ze, wat ook een dubbel gevoel geeft.
"Historische objecten gereduceerd tot platte plaatjes."
Die platheid is geen cynisme, Van Ark houdt nu eenmaal van mooie
plaatjes. "Die veilingcatalogi zijn eenmalig, niemand zoekt er ooit
meer iets in op." Behalve zij dan, die oude catalogi en foto's via
Marktplaats opkoopt en redt van het oud papier. Ook de prent die
ze maakte voor het AMC, de aanleiding voor deze expositie, is zo'n
reddingsactie. Het is een foto van een keramische uil, van Picasso.
"Van een Amerikaanse krant die zijn fotoarchief te koop aanbood.
Duizenden oude foto's, ik heb er zo'n vijftig gekocht. Ze zijn zo
mooi bewerkt, met de hand geretoucheerd. Zelf fotograferen doe ik
al een tijd niet meer, liever ontferm ik me over wat er al is."
Grappig
Elk jaar vraagt de afdeling Kunstzaken van het AMC een kunstenaar
om een grafisch werk te maken als gebaar naar de medewerkers, die
zo een kwalitatief hoogstaand kunstwerk kunnen aanschaffen voor
een lage prijs. Kunstzaken kiest kunstenaars die het ziekenhuis
al langer volgt, ook van Van Ark heeft het enkele fotowerken in
de collectie. Toen het AMC haar benaderde voor een prent, koos ze
uit haar enorme beeldarchief Picasso's uil. "Omdat hij zo grappig
is. En goed grafisch reproduceerbaar." Ook maakte ze een prent van
de achterzijde van de foto, dat met stempels en aantekeningen ook
een tijdsdocument vormt. Zo staat erop dat de foto na publicatie
terug moest naar het Museum of Modern Art, zo nauw heeft de fotodienst
het niet genomen - want dan was de foto nooit bij Van Ark beland.
Tien jaar geleden begon Van Ark haar kunstenaarschap als fotograaf
maar ze werd moe van de beeldenvloed van telkens nieuwe foto's.
Ook haar voorliefde voor ambachtelijke technieken maakte elke foto
bewerkelijk. Ze doorliep de kunstacademie in Den Haag, werkte een
tijd in New York, volgde de Rijksacademie in Amsterdam en had in
2012 via fotografiemuseum Foam een museumtentoonstelling in Museum
Van Loon, over adel en vergane glorie. Op de vraag of ze in een
verkeerde tijd is geboren, antwoordt ze bevestigend. Ze koestert
oude materialen, kant, stoffen, voorbije druktechnieken. De diepe
kleuren daarvan vervlakken nu tegenwoordig alles digitaal moet en
onze herinneringen vervagen mee. Zij wil die vasthouden. Voor een
paar duizend euro kocht ze een catalogus op uit 1942, toen gesigneerd
door de grote moderne meesters: Mondriaan, Ernst, Tanguy. De verleiding
om daar haar eigen handtekening tussen te zetten, was te groot.
Daarvoor maakte ze een kopie van de pagina, zette haar handtekening
ertussen, en produceerde die in oplage. Dus hoe origineel is een
signatuur?
Krassen
Zo vormen authenticiteit en hergebruik een rode draad in deze expositie
met de toepasselijke titel 'In Retrospect'. Wat is echt en wat is
een kopie? Van Ark gebruikt andermans foto's maar bij het bewerken
veranderen die. Een extra rand, schaduwen, vuiltjes op het negatief
waar fotolabs van huiveren maar waar zij van houdt: ze geven nog
een tijdlaag aan dat oorspronkelijke beeld. "Als een oude film,
met krassen". Op haar uil zie je allerlei sporen uit het verleden:
vingerafdrukken, krijt dat wat roestig oogt, een doordruk van een
document dat erop heeft gelegen. De haarscherpe afdruk heeft een
illusionistisch effect: die buitenste rand, is dat schaduw? Of een
foto van een schaduw? En als je goed kijkt zie je dat de beeldbewerker
van de krant de lijnen in de uil extra heeft geaccentueerd. Alsof
Picasso zijn werk niet goed genoeg gedaan had.
Zodoende is deze uil niet meer echt een Picasso, want bewerkt door
een krantenvormgever, en toen weer door Van Ark. Een soort Droste-effect.
Dat maakt haar expositie er een vol dubbele bodems. Van Ark vertelt
over de herkomst van alle beelden terwijl ze naar de fontein en
obelisk kijkt - toch niet tevreden. "Ik haal even wat blokjes uit
de auto voor eronder. Dan wordt het meer een installatie." Ze kan
er nu rustiger kijken dan de dag ervoor, toen bij de Anatomische
Les haar prent gepresenteerd werd. "Ik kreeg zo veel complimenten
dat ik me ongemakkelijk voelde. Eigenlijk neem ik alleen iets en
vergroot dat uit. Het gaat om lef. Er zijn simpeler dingen in de
kunst gedaan." Dat zou Picasso - die een 'stier' maakte van een
stuur op een zadel - zeker beaamd hebben.

Dit artikel verscheen in het AMC Magazine, december 2014 dat is
na te lezen op issuu.com.
(foto: Daniëlle van Ark, "(Picasso)" en Achterzijde
"(Picasso)" 2014, C-print. Editie AMC)
|