Andrea Fraser
(NRC Handelsblad, 12 februari 2008)
Zo hardnekkig glimlachen alleen Amerikanen. De gids in de film
'Gallery Talk' van Andrea Fraser valt geen moment uit haar rol tijdens
haar rondleiding door het Philadelphia Museum, een marmeren paleis
met Franse en Nederlandse schilderijen uit vroeger tijden. Ze glimlacht
als een sektelid dat de boodschap van het beloofde land mag verkondigen.
Haar beloofde land is de wereld van de kunst, die beschaving en
verlichting biedt, die de gegoede klassen scheidt van de armen,
die, kortom, alles is wat deze keurige dame wil zijn. 'Het museum
toont alles wat nobel is,' zegt ze. 'Het biedt spirituele verlichting.
Het is delicaat, monumentaal, gracieus, mythologisch.' Ze gaat zo
op in haar lofzang dat ze de kunst niet meer ziet en het fonteintje
in de wc bejubelt.
In het bedrijfsleven noemen ze het 'bullshit bingo', in de kunstwereld
hebben ze er (nog) geen naam voor: wollige taal om je product meer
gewicht te geven. Holle retoriek is waar de gefilmde monologen van
Andrea Fraser om draaien, allemaal samengesteld uit echte uitspraken
van gidsen en kunstenaars. En o, wat zijn die uitspraken erg - vooral
die van kunstenaars die over hun motieven vertellen. Een solotentoonstelling
met Frasers films en foto's is nu te zien in de Hallen in Haarlem.
Er valt veel te lachen maar de films gaan een stuk verder dan enkel
persiflages. Ze vertellen ook over het hoe en waarom van deze rookgordijnen.
De galerieassistente in 'May I help you?' praat lyrisch over de
verschillen tussen de toch echt identiek uitziende zwarte schilderijtjes
in haar expositie. Je zo laten meeslepen in abstracte verf is grotendeels
een Amerikaanse vinding uit de jaren vijftig. Een kunstcriticus
veegde toen schilders zoals Pollock en De Kooning samen tot een
nieuwe stroming, en zette dit 'abstract expressionisme' in de markt
met de nodige spirituele bewoordingen. Feministen doen dit sindsdien
af als mannelijk machtsvertoon. Zo ook Fraser met haar fotowerken.
Hierin combineert ze Pollocks macho verfsmijterij met lieflijke
Italiaanse madonna's - stereotiep op stereotiep. Hoe machistische
retoriek sindsdien doorechoot in de kunst, blijkt in de vreselijk
grappige film die ze opnam in het Guggenheim van Bilbao. Fraser
volgde daar een audiotour die de enorme marmeren pijlers van het
museumgebouw roemt in bijna erotische bewoordingen. Fraser ridiculiseert
deze protserige taal door de instructies - 'streel het marmer' -
op te volgen en de muur te gaan opvrijen. De andere museumbezoekers
weten niet waar ze moeten kijken.
Eind vorig jaar laaide in Engeland de discussie op waarom de kunstwereld
toch zo blank is. De oorzaak wordt gezocht in sociale klasse meer
dan ras, en in de ondoorzichtigheid van de kunstwereld en haar carrièremogelijkheden.
Dat beeldende kunst klassegebonden is, vertellen ook de films van
Fraser. Voor de blanke museumvrijwilligsters met parelkettingen,
die Fraser overigens vaak zelf speelt, dienen musea en kunst om
de sociale status quo te handhaven. In een historische rondleiding
in de film 'Welcome to Wadsworth' slaat de museumgids de museumcollectie
over en verhaalt alleen over weldoeners die voor elkaar plaquettes
en museumvleugels oprichten. Ook zij behoort tot deze 'stamboom',
maakt ze duidelijk.
Het is een geweldige tentoonstelling. Als geen ander maakt Fraser
duidelijk dat de kunstwereld eigenlijk een samenzwering is. De galerieassistente
in 'May I help you?' lijkt dat te weten. Ze zit in het complot maar
is ook slachtoffer. Musea vertellen haar dat ze erheen moet om cultuur
op te snuiven en dat kunst is gemaakt om te mystificeren. Ze voelt
zich er klein door, geeft ze toe. Wat ze niet zegt, is dat het alternatief
geen optie is: uitgestoten worden naar de vulgaire maatschappij
van lagere klassen die niet aan kunst doen. Dan valt haar wereld
uit elkaar. So much voor kunst als sociaal bindmiddel.

Tentoonstelling: Andrea Fraser, t/m 2 maart 2008 in De Hallen,
Grote Markt 16, Haarlem. Di-za 11-17u, zo 12-17u. Inl.: 023 5115775
/ www.dehallen.nl (foto links:
Little Frank and his Carp; foto rechts: A Gallery Talk)
|