Postzegels als hardcore staatspropaganda
(NRC Handelsblad, 4 december 2014)
Bijna niemand weet ervan, maar Afrika had in de jaren zestig toch
echt een waanzinnig spannend avant-gardetijdschrift. Al riep het
op een cover 'African literature, who cares?', het literaire blad
werd gevreten door de elite in heel het continent. Van een gedweeë
start in een modernistische vormgeving - redelijk Europees, Mondrianesk
zelfs - groeide het uit tot een flamboyant blad met psychedelische
en pamflettistische beeldtaal. Van popmuziek in Kenia tot martelingen
in Zuid-Afrika was het een blad vol controverses.
Maar het raakte vergeten totdat het onlangs werd opgeduikeld door
het Britse kunstenaarsduo The Otolith Group, dat historisch onderzoek
naar beeldculturen doet. Wat kan een blad betekenen voor een groeiend
Afrikaanse zelfbewustzijn, vroeg het duo zich af en exposeert de
jaargangen nu in Casco. Aan de trotse vormgeving te zien, luidt
het antwoord: best veel. De jaren zestig waren het decennium dat
landen onafhankelijk werden en met de kolonisator ook de Europese
cultuur verjoegen - op naar een eigen Pan-Afrikaanse cultuur.
Natuurlijk had die veel gezichten. In Casco exposeert de Otolith
Group het blad naast vierduizend Afrikaanse postzegels, waarover
het ook een mooie film maakte. Via ebay kochten ze zegels die Afrikaanse
landen uitgaven zodra ze onafhankelijk werden en die zie je in de
sixties knallender, kleurrijker en ja Afrikaanser. Maar om het ingewikkelder
te maken: de Ghanese zegels werden ontworpen door Amerikanen in
New York die daarin Pop Art introduceerden - en zo Ghana hielpen
vormgeven. Afrika, Amerika, identiteit, nationalisme - je kunt er
geen hekjes omheen zetten.
Dat soort inzichten maakt deze spannende expositie een goudmijn
aan informatie, onder meer over propaganda. Postzegels, die lieve
plakplaatjes uit hobbyalbums, zijn hardcore staatspropaganda van
nationale trots. Ook Transition bleek propaganda te zijn: de redactie
ontdekte in de jaren zeventig tot zijn schrik dat het via via gesponsord
werd door de CIA. Die steunde heimelijk wereldwijd kunst, alles
wat haaks stond op het Socialistisch Realisme - de USSR had zo'n
sterke propaganda, daar moest dan maar subversieve vrijheid tegenover
staan. En die hield niet van de CIA.
Transition schudde de steun af maar ging financieel ten onder. Sinds
kort bestaat het weer, opgericht in de VS nota bene, niet onbelangrijk
nu Afrikaanse literatuur zo hip is. Een wereld die voortholt, moet
zijn verleden niet vergeten - chapeau voor The Ototlith Group dat
het helpt onthouden.

The Otolith Group, In the Year of the Quiet Sun, t/m 25 januari
2015 bij Casco, Lange Nieuwstraat 7, Utrecht. Di-zo 12-18u. www.cascoprojects.org
(foto via Casco: Still uit film 'The Quiet Sun')
|