Zwammen in het wegdek
(Rotterdams Dagblad, 7 juni 2005)
Gaat de Architectuurbiënnale van start, vorige week, staan
alle biënnalevlaggen rond een kurkdroge Hofpleinfontein te
wapperen. En dat terwijl de biënnale als thema de zondvloed
heeft. Beetje vreemd. Misschien werd het water verschoond, iets
wat ze meer moeten doen in Rotterdam. Dat laatste bewijst een overtuigend
kunstproject van Po-Ching Liao, nu te zien in een vochtige galerie
Brutto Gusto. Liao plantte twintig margrieten op gelatineklompen.
Dat klinkt smerig en dat is het ook, niet vanwege de gelatine maar
vanwege het rioolwater dat erin zit. Het komt uit heel Rotterdam.
Ook van het Hofplein.
Volgens het onderzoek van de kunstenaar overtreedt het water allerlei
normen en de beschimmelde gelatineklompen, omcirkeld door vliegjes,
spreken dat niet tegen. De Chinese kunstenaar exposeert samen met
nog vier masterclassstudenten van de Design Academy Eindhoven. De
Mexicaan José Rojas bijvoorbeeld, laat er mossen en schimmels
groeien op stenen. Niet veel aan, maar hij maakte er een oogstrelend
boekje bij dat behalve klassiek botanische pentekeningen vooral
tips bevat, tips hoe je ook thuis een mooie mosrand om je bed of
op tafel kunt laten groeien.
Een paar deuren bij de galerie vandaan, bij Showroom Mama, staat
ook al zo'n vochtige biënnaletentoonstelling: een solo van
de Duitser Klaus Weber. De ideeën van Weber, wiens droom het
is om 'scheuren in de moderne samenleving aan te brengen', zijn
onvergelijkbaar met Rojas' esthetische interieuradviezen, maar laten
we het toch proberen. Beiden werken namelijk met schimmels.
Webers expo begint nat maar schoon, met een Victoriaanse fontein
die water spuit, water met LSD. Dat laatste komt van het British
Institute of Homeopathy dat u altijd zo respectabel leek. Vies wordt
het pas in de volgende ruimte waar fungi groeien en een tuinhuisje
een schimmelig amateurlaboratorium blijkt te huisvesten. Mama, dat
nu twee keer zoveel suppoosten heeft (waarom zou dat nou zijn) heeft
een koelkast waaruit je bierflesjes mee kunt nemen. De suppoosten
moedigen je aan om dat te doen en het glas te breken in de stad
daar waar wegwerkzaamheden zijn. De flesjes bevatten sporen die
zich in de grond nestelen. Als dan het asfalt gelegd wordt, zullen
daar portabellopaddestoelen doorheen breken. Dat kunnen ze. En als
ze niet overreden worden, wat weinig waarschijnlijk is, kun je ze
oogsten en door de pastasaus doen. Spelden op een Rotterdamse stadsplattegrond
in het tuinhuisje geven in feite aan waar we volgend jaar de stratenmakers
van Gemeentewerken kunnen verwachten.
In tegenstelling tot Rojas dient bij Weber de natuur dus geen esthetisch
maar een terroristisch doel. Al Qaida eat your heart out. Het is
goed bij Mama een keer een solo te zien. Zo krijgt het werk meer
diepgang en blijkt het meer te bieden dan brutaliteit - een gevoel
dat je wel eens bekruipt in Mama's groepsshows. Webers terroristisch
'taggen' is als urban art schadelijker dan graffiti, maar hij verpakt
het lieflijk (net als Rojas) in een klassiek jasje. Dit verschaft
een schijn van traditie en daarmee bestaansrecht voor Webers burgerlijke
ongehoorzaamheid. Zijn verlangen is om de mensenwereld met zijn
asfalt en protserige fonteinen te laten openbarsten en terug te
schenken aan de natuur, te beginnen met zwammen in het wegdek.

'Wet' t/m 5 juni 2005 bij Brutto Gusto, William Boothlaan 15a Rotterdam.
Di - vr 10 - 18 uur, za 10 - 17 uur, zo 12 - 17 uur. www.bruttogusto.com
/ Klaus Weber 'Der Geist ist ein Wasserfall', t/m 3 juli bij Showroom
Mama, Witte de Withstraat 29 Rotterdam. Wo - zo 13 - 18 uur. www.showroommama.nl
|