Regenboog in 3.500 variaties
(H Art, 3 maart 2016)
DMusea vinden het vaak knap lastig om een link te leggen met de
wereld buiten de witte museummuren. Maar Museum Boijmans Van Beuningen
slaagt daar momenteel met vlag en wimpel in. Eerder deze maand opende
er een solotentoonstelling van de Zwitserse, in New York woonachtige
kunstenaar Ugo Rondinone (1964). En behalve een paar installaties
binnen, plaatste hij een werk op het dak van het museum. Het is
een eye-catcher: een 's avonds verlichte regenboog waar de woorden
'breathe walk die' in te lezen zijn. Het is een klein gedicht en
dat, in regenboogvorm en -kleuren op een dak, is een klein feestje.
Rotterdam heeft iets met daken. Vorig jaar lanceerde het een dakenfestival,
het heet een architectuurstad te zijn en is beroemd om zijn skyline
maar die is slechts vanaf een paar punten in de stad vanaf
de snelweg of vanaf de rivieroever werkelijk goed te zien.
Rondinone's regenboog versterkt het stadslandschap op een andere
manier. Zijn regenboog kun je vanaf de grond zien, maar schittert
vooral wanneer bezien vanuit de kantoren en flats in het centrum.
Ineens hebben die een zo ander uitzicht, waarin Rondinone's regenboog
wordt ingekapseld door grijze hoogbouw en lijkt te zweven. Pas dan
zie je dat zijn kleurige toevoeging prachtig contrasteert met de
omgeving.
Zo past de regenboog er op verschillende manieren: het versterkt
het architectonische stadsbeeld, het past bij poëziestad Rotterdam
die veel dichtregels in de buitenruimte toont, het sluit aan op
een lange en rijke traditie van kleurige kunst in de openbare ruimte
waar Rotterdam goed in is. Zo is Rondinone's werk een feestelijke
toevoeging aan verschillende tradities.
Maar dat is een beetje toeval. Want Rondinone maakt deze regenboogsculpturen
vaker voor steden (overigens stond er in Rotterdam eerder al een
op een dak). Niet heel origineel dus. Maar wel een goed verlengstuk
van zijn expositie binnen. Daar kreeg hij enorm veel vierkante meters
ter beschikking die hij vulde met, welbeschouwd, twee kunstwerken.
Eén is een wand van 3.500 regenboogtekeningen gemaakt door
kinderen, alles over elkaar geplakt. Het tweede is een installatie
van tientallen levensechte clowns. Ze zitten, hangen, liggen in
de twee bovenzalen van het museum. Op twee muren staan regenboogvormen
en ook het raam is er bedekt met folie in regenboogtinten, maar
die roze bril kan de clowns niet helpen. De een is nog bedroefder
dan de ander. Dit zijn de pierrots voor wie het feestje is afgelopen
waarna ze zich terugkeren in zichzelf. Tientallen van dit soort
figuren zijn het, levensgroot, wat het publiek uitnodigt om hun
houdingen te kopiëren en zo die arme narren nog een
beetje na te apen.
Het is een aansprekende installatie. De duizenden kinderen op de
speciale kinderopening, met limonades in regenboogkleuren, hadden
geen enkele moeite om deze kunst te waarderen. Dat is winst, en
is net als de buitensculptuur een mooie brug naar de wereld buiten
het museum.
De volwassenen zullen er een zwaardere dobber aan hebben. Clowns?
Regenbogen? Is dat alles? Vier zalen vullen met een contrast tussen
blij en droef, dat is wel erg eenduidig. Het is een beetje de makke
die je ook voelt bij de knuffelbeestententoonstelling van Charlemagne
Palestine verderop in de straat. Maar, zoals Palestine met knuffels
verhaalt over ruimte en geluid vertelt ook Rondinone's tentoonstelling
op meer conceptueel niveau (hebben de kinderen geen last van) een
verhaal. Dat gaat over kunstenaarschap. Wat is de rol van de kunstenaar,
moet deze vooral entertainen, is het museum een veredeld uitje dat
concurreert met het circus? Of zijn deze kunstenaarclowns niet zozeer
droef als wel in gedachten, teruggeworpen op zichzelf, passend bij
het solistische beroep van de kunstenaar? En, als wij volwassenen
dan denken 'hmm is dit niet wat gemakkelijk allemaal' en we de kinderen
blij zien rondspringen, kunnen we ook nog concluderen dat Rondinone
ons bestraft als zijnde cynici die hun kindervreugde verloren hebben.
Conclusie: het is een goed kunstwerk maar gezien de veelzijdigheid
van Rondinone hadden meer werken de show meer diepgang kunnen geven.
Tot zover de scepsis. Want buiten is zijn zo eenvoudige statement
in één woord stralend in zijn grijze omgeving. Met
drie woorden is het een gedicht voor de snelle kijker dat tegelijk
zomaar even het hele leven vangt alsof het niets is. Ook dat is
droevig, al is de grootste tristesse dat dit prachtige werk slechts
tijdelijk de stad zal opsieren.
Tentoonstelling: Ugo Rondinone 'Vocabulary of Solitude', tot en
met 29 mei in Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, Rotterdam
(NL). Open di-zo van 11-17 u. www.boijmans.nl.
Foto via Museum Boijmans Van Beuningen, door Aad Hoogendoorn
|