Explosieve sleutelhangers
(Rotterdams Dagblad, 19 juli 2005)
Het is weer zomer en dat is te merken in de kunst, vooral in juli.
Galeriehouders en kunstenaars lijken allemaal met dezelfde campingvlucht
te zijn vertrokken. Maar de Kunsthal heeft nu zes tentoonstellingen
staan. Eén daarvan opende afgelopen weekend: het landmijnenonderzoek
van de Duitse conceptueel kunstenaar Peter Zizka: De soldaat die
nooit slaapt.
Zizka bedekte de vloer van de grote bovenzaal met een eindeloos
tableau van vloerplaten. Deze kun je per stuk kopen, waarna de opbrengst
gaat naar een organisatie die mijnen ruimt. Elk paneel bevat foto's
van landmijnen. Door er in deze tentoonstelling overheen te wandelen,
moet je het gevoel krijgen in een mijnenveld te lopen. Aan weerszijden
staan ruim twintig vitrines met echte mijnen, beginnend bij exemplaren
uit Afghanistan en Cambodja en eindigend in Europa. Ze zien er verrassend
onschuldig uit. Broodtrommeltjes lijken het, zeesterren, of sleutelhangers.
De Israëlische zijn kek groen, de Amerikaanse lieflijk turquoise.
De Chinese wapenindustrie doet er kleine houten kistjes omheen met
zwaluwhoutverbindingen. Je vraagt je af wat er om gaat in hun ontwerpers
wanneer ze er op de tekentafel nog een klein hengseltje bij tekenen.
Maar Zizka laat de mensen achter de wapenindustrie buiten beeld,
evenals het menselijk leed. Zizka vergroot in zijn nuchtere presentatie
juist de ogenschijnlijke onschuld van de objecten uit. Als je aan
het eind van de zaal op een bankje gaat zitten om de presentatie
te overzien, lijkt het bijna een oorlogsmonument: groot, stil en
kaal. Door die soberheid is het niet zo dat de man je hart doet
bloeden. En je gaat je afvragen waarom Zizka dit conceptuele kunst
noemt. Conceptuele kunst is kunst waarbij het idee het kunstwerk
is, en niet de uitvoering. Het idee om geld in te zamelen kun je
geen artistieke vondst noemen. Zizka is niet de eerste kunstenaar
met een actie tegen landmijnen. In meerdere landen zijn artistieke
projecten geweest om daar geld voor in te zamelen. Kunstenaars in
Mozambique bijvoorbeeld maakten daarvoor sculpturen van oorlogstuig
na afloop van de burgeroorlog.
Niet de mijnen maar de teksten zijn het meest betekenisvol. De
opsomming per land maakt duidelijk dat er behalve oorlogen vooral
economische connecties zijn. Met name de VS en de Sovjet-Unie hebben
goud verdiend met het maken van explosieven voor oorlogen waar ze
niet zelf bij betrokken waren, en ook Nederland heeft ze geproduceerd.
En nu is de wereld dus bezaaid met landmijnen, zelfs Europa, na
twee wereldoorlogen. Bijvoorbeeld, mocht u een ansichtkaart thuis
krijgen een dezer dagen van uw familie die naar zo'n hagelwit strand
in de Stille Zuidzee zijn afgereisd? Ja hoor. Ook daar. Vierhonderd
miljoen stuks wereldwijd. Dat is er een voor iedere vijftien mensen
op aarde.

'De soldaat die nooit slaapt', t/m 25 september 2005, in de Kunsthal,
Museumpark, Westzeedijk 341 Rotterdam. Di - za 10 - 17 uur, zo 11
- 17 uur. www.kunsthal.nl
|