Deurtje op een kiertje
(NRC Handelsblad, 10 maart 2006)
Er loert een zeker Blauwbaard-gevaar in de tentoonstelling vanMaurice
van Tellingen. Bijna alle objecten bevatten er deurtjesdie iets
te verbergen hebben. Soms staan ze nog pesterig op eenkiertje ook
- en dus slingerde er laatst een ontwrichtkoelkastdeurtje door de
galerie, nadat iemand te nieuwsgierig wasgeworden. Van Tellingen
laat ze expres iets open, net als Pieterde Hoogh en Johannes Vermeer
eeuwen geleden graag een deurtjeopenzetten in hun schilderijen.
Het geeft een pauze in jekijkrichting, en zorgt ervoor dat een ruimte
dieper lijkt. Zekerals je tegelpatronen en andere diagonalen gebruikt
die je blikmeetrekken naar een verdwijnpunt, iets wat Van Tellingen
doet metvernuftige perspectivische vervormingen van zijn dertigcentimeter
brede kijkdoosjes.
Van Tellingen exposeert bij Galerie Ron Mandos zevendriedimensionale
interieurs en drie tekeningen op lichtboxen. Zehangen er in een
weinig geslaagde combinatie met de schetsmatigenatuurschilderijen
van Annemiek de Beer. Van Tellingen bouwt zijnkamertjes met een
precisie tot achter de millimeter, metmini-granol op minimuurtjes
en mini-deurtjes met miniklinkjeseraan. Maar als je je in bochten
wringt om binnen te kijken,staat er natuurlijk niets in zo'n koelkastje.
Enkel een lampje.In een ander werk leidt een schooldeur alleen tot
wat gaas datdient om geluid door te laten: Van Tellingen bouwt mp3-spelersin
zijn werken. Je hoort achter de schooldeur kinderen spelen,en in
een keuken een druppende kraan.
Knap gemaakt, maar dat geluid, dat moet hij niet doen. Hetwerkt
op de zenuwen van de galerie-assistent en komt het werkniet ten
goede. Heel even geeft het spanning, maar al gauw is delol eraf.
Van Tellingen is sterker als hij zich alleen concentreert ophet
beeld. Appartement, zijn recentste - geluidloze - object,bewijst
dat. Het is een huiskamer met gesloten gordijnen, ondanksdat het
dag is. Erdoorheen schemeren contouren van deongetwijfeld kunststof
kozijnen en van een ficus op devensterbank. Deze woning is net zo
saai als destandaardkeukentjes die Van Tellingen bouwt. Het kleine
huisjedoet kleine levens vermoeden die net zo inwisselbaar zijn
als hetgrijze karpet.
Misschien ligt achter de gordijnen iemand zijn roes uit teslapen,
of heeft de bewoner zoveel verdriet dat hij debuitenwereld niet
meer kan verdragen. Je weet het niet, en datis maar beter ook: zo
heeft deze doorzonwoning wel degelijkspanning, een verhaal, en dat
vertelt het heel goed in stilte.

Maurice van Tellingen, t/m 25 maart 2006 bij Galerie Ron Mandos,Rodenrijselaan
24, Rotterdam. Do-za 12.30-17.30u. Inl. (010) 4677590 / www.ronmandos.nl
|