Kunst kan het verschil maken
(NRC Handelsblad, 13 oktober 2016)
Op een luchtfoto wijst Erik van Lieshout het eiland aan: dat is
de plek waar hij wil gaan wonen. De anderen in de kamer, van kunstinstelling
Emscherkunst en lokale autoriteiten, staan er wat ongemakkelijk
bij. Het eiland mag niet worden bewoond. Ze hebben hem weliswaar
uitgenodigd om in het gebied te komen werken, maar dan liever in
de nieuwe woonwijk. Veel te saai, vond Van Lieshout. Het eiland,
dat wilde hij.
Eiland en ongemakkelijke situatie zijn te zien in zijn nieuwste
film 'Die Insel', in zijn overzichtstentoonstelling nu in Brussel.
Het eiland, in een kunstmatig meer nabij Dortmund, mocht niet worden
bewoond of bebouwd, nog geen tent, en zelfs zwemmen was verboden.
"Het water is heerlijk!" roept Van Lieshout uit in een volgende
scène, zwemmend, waarna hij uiteraard het eiland op gaat. Zich verschuilend
in de struiken, loert hij naar die potdicht uitziende woonwijk aan
de overkant.
Waarom zo'n isolement, als Van Lieshout bekend staat om zijn films
over mensen, zijn familie, stedelingen, drukte, vol gesprekken waarin
hij geen blad voor de mond neemt? Ten eerste zegt hij dat hij wel
zin had in afzondering, omdat hij net een druk samenwerkingsproject
had afgerond. Ten tweede leek een eiland hem een metafoor voor vluchtelingen,
Europa, actualiteiten. En is dat niet waar kunst over moet gaan?
Hier kan hij vrij zijn!
Zodoende vertrok hij naar het eiland, om geïsoleerd maatschappelijk
geëngageerde kunst te maken. Het is er heerlijk, soms. In de film
bezingt hij de vogels en de planten. Hij praat vreugdevol richting
Ahmad, een Syrische vluchteling die hij in Duitsland ontmoet en
die hem soms assisteert. Hier kan hij als kunstenaar vrij zijn!
Met houtjes en rozebottels speelt hij kroeggesprekken van het vasteland
na.
Als hij van stenen een toren heeft gebouwd (toch doen hè) met daarin
een foto van gewapende mannen, blijkt een buurtbewoner een klacht
te hebben ingediend tegen dit 'geweldverheerlijkende' monument.
Geen slechte publiciteit, vergoelijkt de curator die blijft bemiddelen
- bewoners sussend en toch Van Lieshouts artistieke vrijheid garanderend.
Intussen blijven de bewoners in hun villa's, en Van Lieshout op
zijn eiland. Het stinkt hier naar stront, zegt hij, en laten we
dat maar letterlijk zowel als figuurlijk opvatten.
Daar zit hij, vrij en geëngageerd
Dus daar zit hij dan, vrij en geëngageerd te zijn, als zijn monologen
versomberen. Hij is een Robinson Crusoë, een Henry Thoreau, maar
wel weggevlucht van de wereld waar hij zich nu enkel via metaforen
- eiland, vluchteling - toe verhoudt. De herfst treedt in, het hout
rot, vogels trekken weg, als hij uiteindelijk de camera in het water
verdrinkt - dan maar geen beeld.
Van Lieshout wilde een film maken die nu eens niet over hemzelf
ging, vertelt hij bij de preview. "Als je een maand lang alleen
je schoenen filmt, dan ben je niet echt in beeld. Dan ben je al
halverwege." Zit wat in, maar dat is niet gelukt. Zoals alle films
van Woody Allen altijd over Woody Allen gaan, gaan alle films van
Erik van Lieshout toch over Erik van Lieshout. Met of zonder schoenen.
'Die Insel' is een filmportret van een razende kunstenaar die worstelt
met kunst, de wereld, zichzelf. Het is het slotstuk van de tentoonstelling
'The Show Must Ego On'. Dit overzicht van recente films en tekeningen
laat zien hoe Van Lieshouts bad boy provocaties thematisch zijn
verbreed richting genuanceerde politieke onderwerpen. Toch was tentoonstellingsmaker
Zoë Gray wel bang, biecht ze hem tijdens de preview op: "Dat je
me zou gaan filmen." Hij knikt: "Ja, dat is een risico."
En dan begint dit overzicht onverwacht gezellig. In een monumentaal
fotodecor van knipsels uit woonbladen - 'De woonkamer van Corine
is ruim en knus' staat op de muur - kun je liggend op een Marimekko-achtig
tapijt video's kijken. Het is warm en smaakvol, tot het gat dat
Van Lieshout in de muur hakte. Daarachter begint een tunnel zoals
hij die maakte in de Hermitage in St.Petersburg. Dat was tijdens
de omstreden Manifesta in 2014 met alle commotie over censuur, Pussy
Riot, homorechten, Poetin, Krim. Daarop dook hij de museumkelders
in om de leefomstandigheden te verbeteren van de katten die er wonen.
Met mandjes, kasten, verf, stoffen maakte hij ondergronds (metafoor)
zijn eigen poezenrevolte (nog een). Als de Krim buiten je macht
valt, dan maar poezen.
Meer van deze thema's - wegvluchten, onderduiken, engagement, de
ijdelheid van de kunstenaar - mengen zich aan weerszijden van de
poezentunnel in de films Janus, over Rotterdam Zuid en Dog, over
asielzoekers. En voor wie hoopte op licht aan het eind van de tunnel,
daar beland je in de Haagse Schilderswijk. Elf geweldige monumentale
collages memoreren de rellen aldaar. Deze rauwe houtskooltekeningen
met plakplastic erop, zijn felkleurig als verkeersborden, glad als
ME-uniformen, alles hard, hyper, in hetzelfde vakmanschap als zijn
razendsnel gemonteerde films: ogenschijnlijke chaos, maar geraffineerd
opgebouwd uit een strak geregisseerde complexiteit.
Intussen zijn de fraaie interieurs uit het begin al lang opgelost,
vervangen door frames en hekken. Niet om moraliserend bordkartonnen
lifestyles omver te werpen, meer om - zo lijkt het - alles te willen
uitpluizen en ontleden. De hele expositie is een fascinerende draaikolk
van zoektochten en betekenissen, verteerbaar dankzij zijn onverminderd
tragikomische aanpak. 'Janus' gaat over een man die is gestorven
aan een ziekenhuisbacterie. En dus gaat Van Lieshout verkleed als
bacterie de straat op - als kunstenaar middenin de samenleving.
Hij moest iets met de maatschappij, legt hij uit aan wijkbewoners
die hem aankijken, nu wetend dat zij de samenleving zijn waartoe
kunst moest afdalen. Zo gaat dit oeuvre er voortdurend over of kunst
iets kan betekenen. Dat kan het. Na zijn Russische film hoorde Van
Lieshout dat de kattenverzorgsters een wasmachine hebben gekregen.
Dus wie denkt dat kunst geen verschil maakt: jazeker wel. Op zijn
minst een wasmachine.

Tentoonstelling: Erik van Lieshout, 'The Show Must Ego On', t/m
8 januari 2017 in Wiels, Van Volxemlaan 354, Brussel. Di-zo 11-18u.
www.wiels.org
|