Mannenlichamen
(NRC Handelsblad, 28 augustus 2010)
Zomertentoonstellingen zijn bij galeries doorgaans ondergeschoven kindjes. Vorig jaar zomer deinsde een galeriehoudster achteruit toen een recensent op de stoep stond: "O nee! Dit is een heel slechte tentoonstelling. Kom terug in september, of oktober, dan heb ik wél goede exposities." En de deur bleef dicht.
Volgende week openen galeries weer hun nieuwe seizoensexposities en zijn de rommelige stockshows even verleden tijd. Een galerie die wel prat gaat op zijn zomerpresentatie, en die zelfs tot 21 september laat voortduren - zo lang duurt de zomer immers - is de Rotterdamse Wallgallery. Gezeten op de 37 e verdieping van de woontoren Red Apple, is het waarschijnlijk de galerie met het meest spectaculaire uitzicht ter wereld. Bij de ingang hangt een statement: groepstentoonstellingen zouden niet alleen bedoeld moeten zijn om een lauw seizoen te overbruggen en te verkopen. Ze kunnen ook met liefde gemaakt worden. Niet voor niets heet de tentoonstelling 'Summer of Love'.
De galerie zit middenin het woonappartement van galeriehouders Michel van Adrichem en Han van den Born, de architect van de Red Apple. In de zithoek staat een metershoge opengesperde mond, een textielsculptuur van Karin Arink. Naast de keuken hangt een prachtige collage van Lidy Jacobs: tijdschriftenfoto's van naakte mannenlichamen gedrapeerd rond een fallische boom vol bloemen. In en rond de gang hangen geometrische schilderijtjes, textielwerkjes en exhibitionistische foto's.
Wat de gemene deler van de tentoonstelling is, weet Van Adrichem niet precies. Hij voelde zelfs enige paniek tijdens de voorbereidingen: hoe krijg ik dit passend? Toch is dat gelukt. De exposanten delen een zekere fijngevoeligheid, een liefde voor materiaal - dat zie je in de geborduurde portretjes van Saminte Ekeland, de golvende pennenstreken in de inkttekeningen van Nel Pak, de rococo-achtige zwierigheid van Witteveens keramiek. Het geldt ook voor de enige video in het geheel, van Sophie Krier. Deze laat een vrouw zien die met vulpen een sprookje opschrijft over een liefdesbrief, het papier daarna zorgvuldig oprolt, en wegbergt.
De Wallgallery begon met één muur in de gang maar dijt steeds verder uit, het hele appartement in, tot in de slaapkamer en bergruimtes. De boekenkast is geconfisqueerd door tientallen surreële diersculpturen van Barbara Witteveen, die eigenlijk maar een paar beeldjes zou neerzetten. Zittend tussen de stapels boeken had Van Adrichem haar een avond vervloekt, "Maar uiteindelijk geniet ik er elke dag van om tussen deze kunst te wonen. Je wordt er echt een rijker mens van."

Tentoonstelling: Summer of Love, t/m 21 september in de Wallgallery, Wijnbrugstraat 330, Rotterdam www.wallgallery.nl (foto: installatie Hester Scheurwater)
|