Toeters en bellen
(NRC Handelsblad, 24 november 2006)
'Pump the Cherry' is een seksueel en muzikaal getinte tentoonstellingstitel:
to pop the cherry betekent een maagdenvlies verbreken, het pump
is bedoeld als verwijzing naar muzikale beats. De titel komt van
kunstenaar Erik van Lieshout. Net als vijf jaar geleden selecteerde
hij als gastcurator voor galerie Cokkie Snoei zes kunstenaars die,
net als hij, vallen voor visueel spektakel. Pump the Cherry 2 bestaat
uit figuratieve kunst met veel zwart en neonkleuren: kermisdrukte,
punkglamour en fotomodellen.
Het hoogtepunt zijn de foto's van Vladimir Katchour. Typisch een
Russische kermis, denk je als je de casinohallen en draaimolens
vol lampjes ziet. Totdat je op de achtergrond een wel heel Hollandse
flat ontwaart. Het is de kermis van Tilburg, die de Rus in beeld
bracht met een on-Hollandse flair. Zijn werk lijkt meer op het Amerikaanse
fotorealisme van de jaren zeventig, toen kunstenaars verbluffend
perfect drukke etalages vol schittering fijnschilderden.
Eén foto, overigens niet de sterkste, verklapt waar Katchours
liefdevolle omhelzing van deze toeters en bellen vandaan komt: op
een zelfportret zien we de kunstenaar zelf op een draaimolenpaard
zitten. Zelden zag je een volwassen gezicht zo vol verrukking. Deze
man is het meest blije kind op de kermis. Daarom heeft hij niet
de kritische distantie van veel fotografen die zich wat ontheemd
voelen in joelende massa's. Katchour heeft echt een onvoorwaardelijke
liefde voor wat de meesten onder ons kitsch vinden. De andere exposanten
halen het niet bij zijn fonkelende foto's.
Visuele drukte is ook te zien bij Lucy Stein en Juliette Tulkens,
die felle kleuren en zwarte lijnen combineren op doek en papier
en wat vooral bij Stein spanningsvolle composities oplevert. Dezelfde
zuurstokkleuren doen bijna pijn aan je ogen in een film van de Amerikaanse
Shana Moulton, gesitueerd in een jaren tachtig interieur vol formica
en Memphisdesign. Johanna de Schipper exposeert fotocollages bomvol
buitelende fotomodellen. En zo spettert de tentoonstelling aardig
door, maar meer gebeurt er niet. Waar Van Lieshout zelf graag de
rauwe kanten van de samenleving verbeeldt en daarbij grenzen opzoekt
tussen politiek correct en incorrect, heeft Pump the Cherry 2 nul
inhoudelijke frictie. Het lijkt erop dat hij mensen wilde uitnodigen
wiens stijl wel op elkaar lijkt, maar daardoor blijven de verwantschappen
in het uiterlijke hangen.
Die onuitgesprokenheid zegt iets over de kunstenaars maar nog meer
over de samensteller. Zo had hij niet Mia Andresen, de zesde exposant,
moeten uitnodigen. Dat is niets ten nadele van haar werk - ze maakt
glamourpunkkleding met een krachtige eigen stijl - maar de combinatie
van haar fluorpakjes met de fluorkunst geeft je het gevoel dat je
naar de nieuwe modekleuren zit te kijken en niet naar beeldende
kunst die iets wil vertellen. Ook ontbreken de seks en muziek die
de titel lijkt te beloven. Van Lieshouts tentoonstellingstitel is
blijkbaar meer een smaakmaker dan een inhoudelijke verwijzing.

'Pump the Cherry 2', t/m 10 december bij Galerie Cokkie Snoei,
Mauritsweg 55 Rotterdam. Do - zo 13-18u. www.cokkiesnoei.com
(foto: Vladimir Katchour)
|