Antwerpen, een stad zonder lelijkheid
(8weekly, 12 oktober 2005)
Een prachtige expositie stond eerder dit jaar in het Bozart in
Brussel, 'Visionair Belgie' van de inmiddels overleden Harald Szeemann.
Een uitputtend alomvattende expo ook, waarin Belgische humor, het
minderwaardigheidscomplex van een klein landje, Congo en Dutroux-trauma's
aan de orde kwamen. Zonder dat de kunst een middel werd in plaats
van een doel. Ja, dacht je, zo is België, en dit is een goed
beeld van de Belgische kunst. Alles klopte. De Rotterdamse tentoonstellingsruimte
Witte de With wil nu iets vergelijkbaars: de tentoonstelling 'Monopolis'
gaat over Antwerpen, en moet ook tegelijk iets over Rotterdam zeggen.
Een fikse klus waarvoor een kleine dertig kunstenaars werden uitgenodigd
met een grote variëteit aan werk.
Maar gaat deze tentoonstelling wel over Antwerpen? Je zou grotestadsproblematiek
verwachten en politiek, zoals in eerdere landen- en stadspresentaties
in Witte de With. Dat soort actualiteit laat de tentoonstelling
geheel buiten beeld. Er is daarentegen juist echte kunst-kunst:
een ode aan Ensor vol maskers, geschilderd door Fred Bervoets, abstract
wite schilderijen van Gert Robijns, neonsculpturen van Guy Maes.
Het lijkt alsof er geen boze buitenwereld bestaat in België.
En alsof de vorige Witte de With directeur David, die nog maar net
haar hielen heeft gelicht, niet net in een interview betoogde dat
simpelweg schoonheid willen scheppen te navelstaarderig is en niet
meer van deze tijd.
Maar het is niet zo dat de metropool als verschijnsel helemaal
afwezig is in 'Monopolis'. Francis Alys bijvoorbeeld ging 's nachts
de straat op om vuurpijlen af te steken. Dat ziet er in zijn video
nogal subversief uit, maar dat was het niet. Met zijn vuurwerk was
Alys bezig een mooi moment cadeau te geven aan de stad, voor die
zich bij het ochtendgloren weer zou storten in banaliteiten of agressie.
Het lijkt terrorisme, maar het is een schepping van schoonheid.
Het werk van Alys is het type geëngageerde kunst waarmee Witte
de With op zijn best is: kunst die schoonheid zoekt op onverwachte
plekken, zodoende afleidt van lelijkheid en daar misschien zelfs
van weg wil lopen. Het is geen kunst die onder die saaie noemer
'verantwoord documentair' valt. Want dat weglopen, dat komt in de
tentoonstelling veel voor. Geen Vlaams Blok, geen taalstrijd, maar
wel abstracte schoonheid, carnavalsbeelden en soms een vriendelijk
stukje stad.
Toch legt de tentoonstelling met dit escapisme iets van een gedeelde
mentaliteit bloot. Ook zonder expliciet over Antwerpen te gaan.
Eén vermakelijk kunstwerk nog tot slot: de film van Cel
Crabeels c.s. over de Amerikaanse kunstenaar Dan Graham. Graham
is boos. Boos over de sloop van zijn (nogal lelijke) glazen buitensculptuur
in Antwerpen. Het waren vandalen, het werk kan wel weer hersteld
worden, maar, omwonenden blijken het kunstwerk niet terug te willen.
Ze willen graag een beeld van hun nationale knuffelkunstenaar Panamarenko.
Graham is een slechte verliezer. Hij klaagt dat er meer blauw op
straat zou moeten zijn in België. Als troost gaat hij uitzoeken
of er elders in Europa nog parkjes zijn waar ze zijn sculptuur wel
willen.
Monopolis, T/m 6 november in Witte de With, Witte de Withstraat
50 Rotterdam. Di - zo 11 - 18 uur. www.wdw.nl
|