Het verhaal van oorzaak en gevolg
(H Art, 24 maart 2016)
VToeval bestaat niet. We noemen zo een gevolg van een oorzaak
die we niet zien, zei de Franse schrijver en filosoof Voltaire
in de achttiende eeuw, woorden waar niets tegenin te brengen is.
Het zijn woorden die kunnen worden beschouwd als een basisgedachte
van de Verlichting waarin de menselijke ratio gevierd werd. Oorzaak
en gevolg lagen niet langer bij God, al verdween die daarmee nog
niet van het toneel. Maar het was meer en meer aan de mens zelf
om te bepalen wat er gebeurt, en hoe dat gebeurt.
En zo groeide met het Verlichtingsdenken, waarbij guillotines het
oorzaak-gevolg-denken een sinistere wending gaven, een denkwijze
dat de mens zijn leven en omgeving kan scheppen. Al klinkt dat pompeus,
met een zekere lichtheid is dit de leidraad van de tentoonstelling
De Loop der Dingen. Daarin verhalen 24 exposanten met vooral video's
en apparaten over oorzaak en gevolg. Sommigen hebben apparaten gebouwd
om iets te bewerkstelligen de mooie maar omslachtige stempelmachine
van HeyHeydeHaas, de zelfgemaakte wolken van Berndnaut Smilde
of filmen het bestaande verloop der dingen een choreografie
van draaiende tollen door Miguel Angel Rios. Het is een tentoonstelling
waar overigens, ironischerwijs, bij mijn bezoek niets loopt zoals
het moet: pinapparaat buiten werking, museumkaarten onleesbaar,
persmaterialen onbekend, baliepersoneel verward. De expositie zelf
begon met een bordje dat de machine van Zoro Feigl helaas defect
was.
Maar ook zó kun je de tentoonstellingstitel lezen: ach,
de dingen lopen zoals ze lopen, wat doe je eraan. Martin Luijendijk
filmde de groei van gewassen, Sam Taylor-Johnson het ontbindingsproces
van fruit en van een dode haas. Andere exposanten daarentegen willen
zelf de macht hebben over de loop der dingen. Dat begint natuurlijk
met de prachtige video van Fischli en Weiss uit 1987 waaraan de
tentoonstelling zijn titel ontleent, een vernuftig opgezette kettingreactie.
Objecten vallen, duwen om, zetten in brand, ontploffen, overstromen,
enzovoorts enzovoorts. In deze expositie past Voltaire's uitspraak
die op de muur te lezen is bij een ander kunstwerk, de Coinflipper
van Nitipak Samsen. Hoezo is het maar toeval of je kop of munt gooit,
vindt Samsen die dit ogenschijnlijke toeval wilde analyseren en
bezweren. Kop of munt is, vrij naar Voltaire, afhankelijk van een
oorzaak die we niet zien. En dus ontwikkelde Samsen 31 stellingen
over invloeden op die uitkomst: de uitkomst hangt af van de waarde
van de positie van de munt, de plek van lancering, vibraties in
de ruimte, voetstappen, en zelfs van de hoek van de nek van de afgebeelde
vorst. Enzovoorts. Samsen toont de stellingen met zeven prototypes
en één definitieve Coinflipper. Hiermee kun je tevoren
bepalen of het kop of munt wordt. Mooi, alle toeval weggewerkt.
Maar daarmee is het hele gooien van de munt, en dus het apparaat,
overbodig.
De catalogus verhaalt over de jonge Thaise kunstenaar Samsen op
zo'n manier dat je begrijpt waarom hij dit ontwerp belangrijk vindt:
afkomstig uit een arm land studeerde hij in Londen waar hij, als
buitenlander, meer collegegeld moest betalen het lot bepaalt
waar je geboren wordt. Nu werkt hij als ontwerper bij een bedrijf
en wil hij met technologie het leven van mensen verbeteren. Tegen
het lot, tegen het toeval. Dit bouwen van apparaten is waar de hele
tentoonstelling over gaat. Daarmee nadert de tentoonstelling de
ideeën van de Verlichting: het etaleert het idee dat mensen
kunnen scheppen, dat ze het lot in handen hebben, richting kunnen
geven. Kunstenaars staan al bouwend op de schouders van voorgangers
als Edison en Leonardo, zelfs als leidt het tot onschuldige kunstwerken
die ratelen of bewegen zonder echte effecten.
Die eindeloze herhaling past bij deze tentoonstelling die gaat
over ambities, willen, falen, herstarten, over het leven zelf. Dat
is een vriendelijke boodschap, behalve bij Damián Ortega.
Hij 'loopte' negen films van dominostenen in negen landschappen
die eeuwig blijven vallen en vallen. Ze zijn een metafoor voor vallende
soldaten op de negen velden in het boek The Art of War van de Chinese
krijgsheer Sun Tzu. Dat boek zou Napoleon beïnvloeden, die
een product was van de Franse Revolutie, op zijn beurt het bloederige
gevolg was van de door Voltaire gepredikte Verlichting. Kunstenaars
kunnen binnen de kunst proberen de loop te beïnvloeden, daarbuiten
kan de loop der dingen flink onvoorspelbaar zijn. Tik één
steen aan, maar hoed je voor de kettingreactie.
Tentoonstelling: 'De Loop der Dingen', tot en met 1 mei in Kunsthal
Kade, Eemplein 77, Amersfoort (NL). Open di-vr van 11-17 u, za-zo
12-17 u. www.kunsthalkade.nl (foto: HeyHeydeHaas, Melvin the Mini
Machine, 2012)
|