Beklemmende kunst in koel fort
(NRC Handelsblad, 27 juni 2006 / NRC Next)
Bouwwerken zoals het Kunstfort in Vijfhuizen, zo worden ze niet
meer gemaakt. Ooit was het fort deel van de verdedigingslinie rond
Amsterdam en internationaal geldt het als hoogtepunt van de negentiende-eeuwse
defensiearchitectuur. Nu dit soort forten en bunkers niets meer
hoeven te verdedigen, komen er steeds vaker kunstenaars op af. Alleen
deze zomer al kun je terecht in forten bij Asperen, Houten en Ellewoutsdijk
voor tentoonstellingen waarin dreiging en krijgslustige kreten een
rol spelen. Zomaar vrolijk kunst exposeren in deze donkere, historische
ruimtes, daar voelen de meeste kunstenaars weinig voor, en terecht.
Voor de tekeningen van Robbie Cornelissen blijkt het Kunstfort
een perfecte locatie. Op grote vellen staan ruimtes geschetst die
megalomaner zijn dan welke oorlogsarchitect ooit had kunnen verzinnen.
Eindeloze rasters van diepte- en hoogtelijnen vormen duizelingwekkende
hallen, waarin mensen wijselijk zijn weggebleven. Dit zijn pronkstukken
van macht, de droom van elke fascistoïde heerser die het volk
graag ziet sidderen. Op klein formaat tekent Cornelissen ruimtes
die juist verborgen moeten blijven, maar die onmisbaar zijn voor
het in stand houden van een dictatoriaal regime. Het zijn gevangeniscellen
en executiekamers, donker en leeg, of bevolkt door lichtschuwe wezens.
De overeenkomsten met de lage cellen waarin hij exposeert in Vijfhuizen,
zijn groot.
Behalve deze serie, waar hij al een aantal jaren mee bezig is,
exposeert Cornelissen een animatiefilm die hij eerder dit jaar maakte.
In zijn tekeningen wordt je blik langs de zichtlijnen de verte in
gezogen, maar in een film kan dat nog veel beter, blijkt hier. De
'camera' glijdt door eindeloze hallen, via roltrappen en liftschachten,
langs abstracte vormen die rondzweven als in een buitenaards universum.
Cornelissen is niet de enige die zich heeft verschanst in het verdedigingsbolwerk.
Hij werd samen met Harm Hajonides en Daniel Pflumm door het Kunstfort
uitgenodigd voor de tentoonstelling 'Hidden'. De titel verwijst
naar het uiterlijk van de lage, met gras begroeide bunker. Je verwacht
niet dat het binnen zo'n groot gangenstelsel herbergt, met rijen
donkere cellen die verstopt zitten achter dikke stalen deuren. Hajonides
koos de lage hal achter de ingang uit. Deze vulde hij met muren
die hij behing met papiertjes, waarop korte zinnetjes staan die
de westerse wereld moeten typeren. Ze gaan over soep, korte broeken,
liefde en verlangens. Het lijkt de schuilplaats van een eenzame
ziel die zelf buitengesloten is van dat leven. Het werk past uitstekend
in een naargeestige bunker, maar het ontbreekt de verzameling uitspraken
aan zeggingskracht.
Dan brengt Daniel Pflumm de westerse wereld veel beter tot leven.
Liquidtabs en yoghurt, haarverf en chocoladesaus, vloeien samen
in een orgiastische videoclip, met een vette beat eronder. Reclame
zoals de makers het graag zien: één grote met olie
overgoten verleiding. Probeer je als kijker maar eens los te maken
van deze heerlijk hypnotiserende beeldtrip. Als VJ-act zou het niet
misstaan op een raveparty in een bunker, iets wat populair is in
Duitsland. Maar wat de film in deze tentoonstelling doet, is een
groot raadsel.
Behalve dat het thema had strakker gehanteerd had mogen worden,
had ook de inrichting spannender gekund. De verborgenheid uit de
titel was sterker tot uitdrukking gekomen wanneer je als bezoeker
de kunstwerken niet meteen achter de ingang zou aantreffen, maar
gaandeweg zou ontwaren bij een wandeling door het gangenstelsel.
Toch bewijst 'Hidden', via het werk van Cornelissen, dat op zo'n
beklemmende plek een indringende symbiose kan ontstaan tussen werk
en omgeving. De huiveringwekkende schoonheid van de Kafkaëske
wereld die Cornelissen verbeeldt, die vind je nergens beter dan
in het donkere hart van een bunker als deze.

'Hidden', t/m 16 juli 2006 in Kunstfort Vijfhuizen, Fortwachter
1, Vijfhuizen. Vr - zo 13 - 17u. Inl.: 023 - 5589013 / www.kunstfort.nl
|