Gewoon anders
(NRC Handelsblad, augustus 2008)
Een pikanterie van negen meter hoogte verscheen deze zomer op het
plein vóór het Cobramuseum in Amstelveen. Het is een
kopie van de David van Michelangelo, beschilderd in felle homo-kitsch-kleuren.
Voor een speelse onthulling had deze sculptuur van Hans-Peter Feldmann
een lendendoek om. Er bleek een penis onder te zitten en knalgeel
schaamhaar maar dat hadden ook onverwachte, 'transgender' geslachtskenmerken
kunnen zijn. Het beeld staat er namelijk om aandacht te vragen voor
'Gewoon Anders': een tentoonstelling over seksualiteit en gender-issues.
Een tentoonstelling die wil laten zien dat seksualiteit nooit hoeft
te zijn wat je verwacht.
De lichte toon die de David zet, vind je binnen in het museum ook.
Tussen de ruim honderd kunstwerken staat een avondjurk vol gouden
piemels. Op sokkels prijken sculpturen van mannen met gigantische
geslachtsdelen - meer karikatuur dan statement. Decoratieve perspex
kubussen bevatten foto's van extreme leernichten die nu eens niet
bovenop een SM-knaapje zitten maar bij pa en ma op de bank in een
doorzonwoning. Anders is gewoon, maar niet zo gewoon dat je geen
grapje over kunt maken.
Dat laatste was wel eens anders. De oudere werken in de expositie,
die teruggaat tot de jaren zeventig, zijn niet leuk bedoeld. In
die tijd vonden de seksuele revolutie en homo-emancipatie een klankbord
in de kunst, die zelf ook op allerlei manieren grenzen wilde oprekken.
Nan Goldin fotografeerde transgenders en andere alternatief geklede,
soms verlopen figuren uit allerlei subculturen. Haar verdienste
is het zichtbaar maken van mensen die als 'anders' worden beschouwd.
Veel aandacht geeft het Cobramuseum aan Robert Mapplethorpe, wiens
foto's in de preutse VS nog steeds relletjes opleveren, terwijl
toch echt algemeen bekend is dat de man glimmende mannenlijven en
grote zwarte penissen fotografeerde. Minder aandacht heeft het museum
voor de genderkunst uit de jaren negentig. Vooral vrouwelijke kunstenaars
schiepen in fotografie en digitale media alter ego's wiens seksuele
identiteit variabel was.
De oudere kunst voelde de noodzaak taboes te doorbreken, de recente
kunst is stukken luchtiger. Precies dat verschil veroorzaakt de
twijfel die je voelt als je door deze tentoonstelling loopt: is
dit nog nodig? Hebben we dit niet al uitvoerig gehad vorige eeuw?
Voor die enkeling die homo's nog eng vindt, moet daar een hele expositie
voor ingericht worden? Want zelfs al is de moraal in dit Christenunietijdperk
weer wat benauwder geworden, de kunst is wel klaar met seksuele
emancipatie.
Dat gevoel blijft wringen, te meer daar de werken op thema zijn
gegroepeerd. Zo ontstaat een raad-je-plaatje - gaat dit werk over
homoseksualiteit? En dat over gender? Door die uitvergrote boodschap
zie je bijna over het hoofd hoe mooi sommige werken gemaakt zijn.
Wolfgang Tillmans fotografeerde homoclubs met binnen dansende mannen
en buiten een lange wachtrij. Behalve vreugde zit er vooral verlangen
en zelfs kwetsbaarheid in de gezichten - knap gemaakte, gelaagde
foto's zijn het.
Zo zijn er meer juweeltjes. Geweldig is de trailer van Francesco
Vezzoli, vorig jaar ook op de Documenta in Kassel te zien. In deze
prelude van een fictieve film over Caligula buitelen Hollywoodsterren
decadent over elkaar heen in scènes met alle ingrediënten
van Romeinse samenzweringen en orgiën. Het is een van de weinige
werken van nu die iets maatschappelijks zegt - over seksualiteit
en media, de vercommercialisering van lust. Maar omdat het daarin
alleen staat in deze tentoonstelling, illustreert het ook dat seksualiteit
geen breed gedragen thema meer is. De urgentie van de vorige eeuw
is weg. Voor de kunst is anders te gewoon geworden.

Tentoonstelling: 'Gewoon Anders', t/m 21 september in het Cobra
Museum, Sandbergplein 1, Amstelveen. Di-zo 11-17u. Inl.: 020 5475050
/ www.cobra-museum.nl
|