By the way, cartografie in de kunst
(NRC Handelsblad, 20 februari 2008)
Plattegronden zijn gevaarlijk. Nuttig, maar gevaarlijk. De stadsplattegrond,
op zich een mooi sociaal toonbeeld van vormgeving voor het volk,
kwam een eeuw geleden onder vuur te liggen door kunstenaars: laat
je niet door planologen en kaartenbouwers één kant
uit sturen! Denk zelf! Deze kunstenaars brachten hun devies in de
praktijk door 's nacht door steden te dwalen, zonder kaart, met
drugs, om zelf hun weg te bepalen en zich de stad eigen te maken.
'Laat niemand je voorschrijven hoe je moet lopen, leven of je wereld
bekijken,' was de boodschap.
Deze kritische gedachte werd na de oorlog versterkt toen steden
groeiden, buitenwijken van centra gescheiden werden, en planologen
bepaalden hoe en waar mensen moesten leven. Vooral vanaf de jaren
zestig waarschuwen kunstenaars, onder wie de situationisten, voor
planologische dwingelandij en cartografische manipulaties. Dat doen
ze niet alleen met stadswandelingen, ook beeldend via gekke plattegronden
en disfunctionele straatkaarten. Het klinkt dan ook veelbelovend
als een kunstinstelling een nieuwe tentoonstelling over cartografie
aankondigt, zoals By the Way, nu in Museum Tongerlohuys te Roosendaal.
In zulke aankondigingen sluimert een belofte van een kritische kijk
op de wereld, die nu in deze tomtomtijden een heel nieuwe vorm kan
krijgen.
Inderdaad zijn tegenwoordig kunstenaars bezig met digitale routes,
zoals HootchieCootchie of Willem de Ridder, met planologie, zoals
Jeanne van Heeswijk, en wellicht ook met social mapping op internet:
het met een groep in kaart brengen van wat of wie ertoe doet in
de wereld. Van deze nieuwe ontwikkelingen is in Roosendaal geen
sprake. Remy Jungerman exposeert Nederlandse topografiekaarten die
hij herknipt of beplakt met foto's van Surinamers. Zo wil hij als
Surinamer zijn territorium aan te geven, zegt de zaaltekst. Even
uitgekauwd zijn de tekstbeelden van mede-exposant Loek Grootjans,
die de beeldtaal van schematische structuren gebruikt om, naar eigen
zeggen, niets te vertellen. Daar slaagt hij volledig in.
Kunst hoeft natuurlijk niet hip en digitaal te doen om actueel
te zijn. Toch lijkt het vaak of cartografie, zeker een belangrijk
onderdeel van onze maatschappij en beeldcultuur, sinds de jaren
zestig weinig echt nieuwe respons meer heeft gekregen uit de kunst.
Zo was de tentoonstelling 'Mapping the City' in het Stedelijk Museum
vorig jaar een voorspelbare verzameling oude koeien, al had het
nog zo beloofd ook over het heden te gaan. Het Tongerlohuys hoeft
zich daarentegen niet te schamen. Enerzijds omdat het klein museum
een bescheiden presentatie zonder pretenties heeft ingericht - de
kunstpresentatie is ondergeschikt aan een historische expositie
over een vroegere cartografenfamilie uit de regio. Anderzijds vanwege
de derde exposant: Gery de Smet. Die maakt veel goed.
De Smet gebruikt plattegronden om een subjectief wereldbeeld in
kaart te brengen. Vraagstukken van nationale identiteit vertaalt
hij in schema's en plattegronden. Hij tekende een Friese landkaart
met alleen de gemeentes eindigend op '-um', een Duitse kaart met
alleen '-heim', België met '-gem'. De verkiezingsstrijd van
'de belangrijkste Belg', niet heel anders dan de wedstrijd die we
een paar jaar geleden in Nederland hadden, vertaalt hij in cirkeldiagrammen.
Paul Delvaux is nauwelijks kleiner dan René Magritte, maar
beiden leggen ze het af tegen Pater Damiaan en Eddy Merkx. Wat zegt
het, zo'n schema? Niets, het zijn maar rondjes, willekeur. Door
nationalistische symbolen te presenteren in een zakelijke, als objectief
te boek staande beeldtechniek, laat De Smet zien dat het alleen
maar kul oplevert. Zo zegt hij iets over het dubieuze karakter van
schema's en cartografie en vooral over dat van nationalisme. Het
Vlaams Belang zal er niet van wakker liggen maar het is o zo raak.
Én actueel - ook al is het gewoon ouderwets met papier en
inkt. Zo kan het ook.
Tentoonstelling: By the Way, t/m 16 april 2008 in Museum Tongerlohuys,
Molenstraat 2, Roosendaal. Di-zo 14-17u. Inl.: 0165 536916 / www.tongerlohuys.nl
(foto: Remy Jungerman)
|