Make me beautiful
(Door Sandra Smets, augustus 2005)
Met het begrip schoonheid hebben veel kunstenaars een haat-liefdeverhouding.
Velen die zware politieke of filosofische thema's uitdiepen willen
wel dat hun werk er goed uitziet, maar iets moois nastreven, dat
is een stap te ver. Te gemakkelijk, te lief. De welbespraakte Engelsen
noemen dat laatste 'pretty', en kunstenaars die dat woord niet kunnen
uitspreken zonder dat er wat braaksel mee komt, verkiezen daarom
'sublime': ook een vorm van esthetiek, maar dan een beangstigende,
een overweldigende variant.
Schoonheid met een duistere kant is nu te zien in de groepstentoonstelling
'Almost Perfect' in het Schiedams Museum. Het maakt er deel uit
van de manifestatie 'Summer of Beauty', bestaande uit een fototentoonstelling
over sieraden in de hal, en twee kleinere exposities. Daarvan is
'Almost Perfect' wel een bezoekje waard; drie zaaltjes waarin vier
kunstenaars commentaar geven op schoonheidsidealen.
De beelden van Silvia B. gaan nog het meest expliciet over het
maakbare uiterlijk. Haar griezelig echte poppen zijn snoezige meisjes
die samengesteld konden zijn door dokter Frankenstein. De stiknaden
zijn nog te zien, maar ook hebben ze een vacht of mannelijke genitaliën
geschonken gekregen. Een tweedimensionaal mannenportret door B.
laat zien hoe graag travestieten zich als diva presenteren - een
onwerkelijk ideaal. Nog onechter is de perfect geproportioneerde
vrouw in de computeranimaties van Kirsten Geisler. Prachtig en naakt
heupwiegt ze naar de kijker toe, maar haar kille perfectie maakt
haar onbegeerlijk.
Twee kunstenaars die zelf slachtoffer zijn geworden van ideaalbeelden
waar vooral vrouwen onder lijden, zijn de anorectische tweeling
L.A. Raeven. In Schiedam laten ze nu eens niet hun eigen uitgemergelde
lijven zien, maar prepuberale ballerina's die best eens hetzelfde
tragische lot kunnen ondergaan. Het zijn videoportretten, en door
die als een tweeluik te projecteren maken de kunstenaars je als
kijker medeplichtig: al kijkende ga je vanzelf ook de lichaamsverhoudingen
van de danseresjes vergelijken. Moordende concurrentie op hun Oost-Europese
balletschool leert de meisjes al jong leven met honger en bloedende
voeten. Mooi zijn doet pijn.
Een kunstenaar wier werk meer over lichamen gaat dan over hoe deze
eruit zien, is Caren van Herwaarden. Haar collages tonen bewegende
lijven in seksuele handelingen waarin niet liefde maar macht domineert.
Eén werk toont een seksscène waarin hoogtelijnen staan
aangegeven op het lichaam van een vrouw die zich vooroverbuigt.
Bij de lijnen staan kledingmaten, om aan te geven dat er wel een
pondje vanaf kan. De pijn van schoonheid, of het niet voldoen aan
de idealen, is in dit werk zelfs een vernedering geworden.
De tentoonstelling laat niks nieuws onder de zon zien. In de jaren
negentig ging zoveel kunst over schoonheidsidealen. Het is bijna
retro dus, dit thema dat het museum uit de kast haalt, maar in de
grote boze buitenwereld is het nog onverminderd actueel. Zeker nu
op tv elke avond wel een metamorfoseprogramma is waar onzekere mensen
alles laten liften en wegzuigen. 'Almost Perfect' laat de keerzijde
van schoonheidsidealen overtuigend zien. Schoonheid die alleen maar
'prettiness' beoogt is hetzelfde als tevredenheid: het gaat vervelen.
'Summer of Beauty / Almost Perfect', t/m 28 augustus 2005 in het
Stedelijk Museum Schiedam, Lange Haven 145, Schiedam. Di - za 11
- 17 uur, zo 12.30 - 17u.
|