Een zweem van incontinentielucht
(NRC Handelsblad, 18 januari 2008)
Uit slechts zeven foto's bestaat de solotentoonstelling van Wim
Bosch. Alle zeven zouden ze in dezelfde aanleunflat gemaakt kunnen
zijn. Elke foto laat een raampartij zien: kozijn, kanten gordijntje,
vetplant, bloesemtakken buiten voor het raam. Elk venster zit potdicht
en binnen is het donker. Achter de half gesloten vitrages zijn hoogstwaarschijnlijk
ouderwetse interieurs te vinden, met vergeeld behang en stoffige
lampenkappen. Het ruikt er muf, met een zweem van incontinentielucht.
De mensen die zich verschuilen achter de vitrages komen niet vaak
meer buiten en wachten elk jaar tot de bomen voor het raam weer
in bloei komen.
Maar het zijn geen foto's van een echte aanleunflat. Dit zijn geen
bestaande raampartijen: Bosch heeft iedere foto op zijn computer
samengesteld. Dat zie je. De bloesemtakken zijn te donker, de muren
te licht, de potplanten te groen, de spiegelingen in de ruit te
gelijkmatig. Alle onderdelen zijn afkomstig van andere foto's, waardoor
onwerkelijke belichtingscontrasten ontstaan. Bovendien zijn die
onderdelen geometrisch geordend - kaarsrechte bloemstelen staan
haaks op loodrecht hangende vitrages. Zo'n hyperstrak interieur
vind je nergens, zeker niet in een bejaardenwoning.
Bosch' keurige ordeningen doen, uiteraard, denken aan geometrische
kunst. Maar meer nog roept het associaties op met de styling van
tijdschriften. Een takje hier, een stofje daar. Net als een stylist
werkt Bosch met sfeer. Het woord 'sfeer' is verboden in de kunst
- te belegen, te vaag - maar Bosch benut dusdanig de associatieve
kracht van huiselijke decoratie, dat sfeer het beste woord is om
zijn werk te beschrijven. Met slechts een bloesemtak en een tutgordijntje
weet hij de hele leefwereld op te roepen van vereenzaamde dames
in de herfst van hun leven.
Bij Bosch' vorige solotentoonstelling bij MK Galerie, drie jaar
geleden, figureerden nog personages in zijn fotowerken. Het waren
huiskamers waar iets niet pluis was: met de computer plantte hij
er beangstigend veel kamerplanten in of blies hij kleerkasten op
tot dreigende formaten. In deze nieuwe serie, grijzer en killer
dan het eerdere werk, streeft hij vermoedelijk naar een meer formele
dan verhalende benadering. Dat is gelukt. Het zijn gestileerde harmonieuze
composities, glanzende bloemen, en dankzij die vieze vitrage nooit
te gelikt. Toch was zijn oude werk beter. Daar heerste een spanning
die echt van alles kon betekenen. Dreigende drama's, opgekropte
verlangens, onbenoembare angst
In deze nieuwe werken zit hooguit
iemand zich achter de vitrages te vervelen.

Wim Bosch, 'Fuzzy Logic', t/m 3 februari 2008 in MK Galerie, Witte
de Withstraat 53, Rotterdam. Wo-zo 13-18u. www.mkgalerie.nl
|