Paradise Gained
(NRC Handelsblad, 27 juli 2007)
Van het paradijs in de groepstentoonstelling 'Paradise Gained'
word je niet heel vrolijk. Vijf kunstenaars exposeren films en foto's
die geluk verbeelden maar je toch een licht gevoel van ongemakkelijkheid
bezorgen. Sinds de echte hof van Eden niet meer bestaat, behelpen
mensen zich met parkjes, terrasjes aan zee, en extra heesters in
de achtertuin. Dat verlangen om stoeptegels en hekjes weg te denken
en je de ongerepte natuur in te beelden, dat is wat deze vijf kunstenaars
in beeld brengen. Als je goed kijkt is het paradijs heel dichtbij,
is de boodschap.
Bijvoorbeeld achter je huis. Sara Blokland fotografeerde een achtertuintje
van een man met groene vingers. Het laat zien dat tuincentra heel
wat meer decoratiefs te bieden hebben dan alleen tuinkabouters.
Met kleine perkjes, bloempjes, plantjes en keramische tierelantijntjes
heeft de bewoner het lapje grond tot op de centimeter nauwkeurig
ingericht. Veertig foto's haalde Blokland uit dit ene tuintje, dat
zit ingeklemd tussen het grijze baksteen van aangrenzende rijtjeshuizen.
De combinatie van grijs beton met vleugjes groen is niet exclusief
voor Hollandse nieuwbouwwijken. Antoinette Nausikaä Slagboom
zocht het groene paradijs in de volgebouwde steden van Japan, waar
een park al als knap avontuurlijk geldt. De personages in Slagbooms
film en foto's hangen rond op terrasjes en turen over balustrades
- ze genieten van de natuur zonder het voorgeschreven voetpad te
verlaten. Eén foto toont een jonge man die ligt te zonnen
op een groenstrookje, met een washandje op zijn gezicht tegen de
ergste zon. De prullenbak en de twee voetpaden aan weerszijden,
heeft de zonaanbidder al lang weg gefantaseerd. Dit is net zo aandoenlijk
treurig als Bloklands achtertuintje.
Toch gaat de tentoonstelling niet over kneuterigheid. Het gaat
over fantasie, over de gave om het paradijs te zien op plekken waar
een ander die niet ziet. Ellen Kooi fotografeerde een meisje dat
een gat in de lucht springt, en honden die in een grijs havengebied
een ondergelopen veld in rennen. Op haar foto's is het steevast
bewolkt - dodelijk voor een dagje uit. Maar dat deert de personages
niet.
In veel kunstwerken is de hoofdrol weggelegd voor kinderen. Die
hebben weinig planten nodig om hun eigen paradijs te verzinnen.
Of hun eigen jungle, zoals op een foto van Elspeth Diederix waar
een jongetje een mysterieuze lichtgevende vaas draagt, omgeven door
onheilspellend grote planten. De mooiste kinderfoto is van Lin de
Mol. Zij fotografeerde een klein meisje dat in een dor, stoffig
berglandschap aarde over de onvruchtbare grond strooit. Het peutertje
lijkt door het kikvorsperspectief een reus, het ruwe steenlandschap
lijkt bijbels, de eenvoud en afmetingen monumentaal.
Het is goed dat de galerie niet alleen maar beelden van Vinex-locaties
heeft gekozen. Daar buigen al zo veel kunstenaars zich met lichte
spot over. 'Paradise Gained' is dan ook niet ironisch, daar is het
te optimistisch voor. De exposanten zijn aan elkaar gewaagd, het
werk versterkt elkaar. Hoe langer je kijkt, hoe meer je meegaat
met de hoofdpersonen die denken 'Hé lekker, even eruit' ook
al staat de betreffende natuur in plastic potjes en kan het elk
moment gaan regenen.

'Paradise Gained', t/m 9 september 2007 in Galerie LUMC, Albinusdreef
2, Leiden. Ma - zo 8 - 20 uur. (foto: Lin de Mol 'Origin')
|