Nieuwe lichting fotografie klein en bescheiden
(Rotterdams Dagblad, 29 juli 2003)
Veel galeries zijn deze zomer de eindexamententoonstellingen van
kunstacademies afgestruind op zoek naar aanstormend talent. Multiple
galerie XX deed het anders. Fotograaf Paul Kooiker, tevens docent
aan de Rietveld Academie, bracht bij de galerie documentatie van
vier van zijn dertien studenten. XX exposeert momenteel hun eindexamenwerk.
Voor Kooiker was zijn selectie een opmerkelijke keuze, gezien de
aard van zijn eigen werk. Zelf maakt hij romantische foto's van
naakte vrouwen, een voorliefde die hij op deze vier studenten duidelijk
niet heeft overgebracht. Aurelio Kopaining exposeert bij XX onder
meer een video van vechtende colablikjes en vluchtende kiezelstenen.
Eric van der Weijde fotografeerde autobanden, stoeptegels en onkruid
bij nacht. De fotootjes van Aram Tanis brengen ellebogen, onscherpe
gezichten en een terloopse knie in beeld. En Betty Ras vulde een
vitrine met vakantiekiekjes en kassabonnetjes.
Niet alleen hebben de vier dus een voorkeur voor ogenschijnlijke
alledaagsheden gemeen, merendeels zijn hun kunstwerken zwartwit
en van piepklein formaat. Deze generatie kunstenaars heeft duidelijk
geen grootheidswaan, maar ook aan bescheidenheid kleven gevaren.
Het kan het werk saai en betekenisloos maken. Zoals de fotoserie
van Aram Tanis. En dat terwijl dit nu juist een verslag is van zijn
emotionele en vergeefse zoektocht naar zijn biologische ouders.
Afgereisd naar Zuid-Korea fotografeerde hij de gebouwen (zou ik
ze hier kunnen vinden?) en vooral de mensen (zou dit mijn vader
zijn?). Maar dat zie je niet aan zijn foto's af.
Toen de vader van Betty Ras stierf, was aan haar de taak om zijn
spullen op te ruimen. De meeste papieren en foto's waren te verwachten,
maar ook vond ze verontrustende briefjes. Zomaar ergens in zijn
agenda, boven de mededeling dat hij de ijskast moet schoonmaken,
bleek een post-it te kleven met de tekst 'De afschuwelijke afgrijselijke
verschrikkelijke tijd'. Bij een foto van zijn moeder op een stedentrip
had hij geschreven 'Ik kan niet met je praten'. En elders tussen
de post zat een papiertje met daarop gekriebeld 'De cruciale vraag
is, hoe voorkom je drama's?'. Deze maar ook briefjes in geheimschrift
heeft zijn dochter samengevoegd en gefotografeerd. Zo brengt ze
de alledaagsheid van het bestaan van haar vader, een leven zoals
van velen, samen met het onderhuidse leed.
Ras' documentair uitziende presentatie is net als het formaat uitstekend
gekozen. Beide onderstrepen de keurige manier waarop de vader de
schijn ophield. Deze wijze om problemen te verstoppen kan alleen
klein en intiem verbeeld worden, zou je denken. Maar dat is niet
zo. Naast de vitrine hangt een uitvergroting van een vakantiefoto
die de vader van Ras ooit heeft gemaakt: een bungalow in de sneeuw.
Daardoorheen schemeren woorden die hij met balpen achterop het origineel
heeft geschreven: 'Stop Stop', 'You are going'. Op de voorkant van
de uitvergroting heeft Ras een fotootje geplakt van haar vader,
op de rug bezien. Daardoor kijken we met hem mee naar de voor hem
zo ondraaglijke wereld. Doordat we zijn gezicht niet zien maar wel
de tekst, horen we de kreten die weergalmden in zijn hoofd, maar
die hij voor zich hield. Daarbij zorgt Ras dat we meevoelen met
de liefdevolle manier waarop ze haar vaders leven postuum reliëf
geeft.

'Nieuwe fotografie', t/m 31 augustus 2003 bij Multiple galerie
XX. Witte de Withstraat 77 Rotterdam. Do - zo 12 - 18 uur (foto:
Betty Ras)
|