De mooiste, dat ben jij
(Rotterdams Dagblad, 6 januari 2004)
Vijftien mooie jonge vrouwen hollen naar de fotograaf. Ze dragen
elegante zomerjurken en glimlachen zo vrolijk mogelijk. Het is 'De
aankomst van de kandidates in San Remo, 1951' en dit is de foto
waar Federico Patellani's tentoonstelling in het Nederlands fotomuseum
mee begint. Patellani werkte op dat moment al acht jaar voor het
weekblad Tempo, dat niet kon voorzien dat deze man ooit beroemder
zou worden dan het toen nog populaire tijdschrift. Ondanks zijn
serieuze reportages over de oorlog en wederopbouw, werd Patellani
vanaf 1947 door Tempo naar de Miss Italië verkiezingen gestuurd.
Ze vormen het belangrijkste onderdeel in de tentoonstelling 'De
mooiste, dat ben jij'.
Rechts van de foto van de vijftien stralende kandidates hangt een
posterwand die laat zien waar het deze vrouwen allemaal om te doen
was: een ster worden in de Italiaanse filmindustrie. Deze bloeide
in de jaren vijftig dankzij regisseurs als Visconti en vamps als
Loren en Lollobridgida. Ze tonen een glamour die buiten beeld blijft
in de fotoreportages van Patellani. Hij richtte zich meer op de
voorrondes van een wedstrijd. Twee wanden tonen rijen meisjes in
badpak. Urenlang wachten ze voor het opmeten van hun maten en voor
gebitsinspecties. Daarbij vergeleken lijkt Idols vriendelijk en
respectvol.
De meisjes zijn mooi opgedoft maar door hun identieke gekrulspelde
kapsels, badpakken en poses sneuvelt hun individualiteit. Patellani
vergroot geen schoonheidsfoutjes uit maar wel hun inwisselbaarheid,
en prikt zo toch de droom door. De zeldzame keer dat hij echt glamour
in beeld brengt in een elegante foto, haalt hij deze in het bijschrift
onderuit. De foto van een kandidate die sensueel op haar luchtbed
poseert, wordt begeleid door de sneue tekst dat de meisjes ook in
de pauze alles proberen om op de foto te komen, in de hoop dat die
gepubliceerd wordt.
Het beste kan deze talentenjacht worden vergeleken met het voetballen
van Braziliaanse en Afrikaanse straatjochies: de kans is klein,
maar het lijkt de enige manier om zich uit de armoede te kunnen
ontworstelen.
Wat de 'wannabe-missen' meestal niet lukte, overkwam Patellani
wel: hij werd op pad gestuurd met sterren en regisseurs. De reportages
die hij toen maakte, met uitgebreide teksten, werden zo populair
dat ze het blad Tempo op de been hielden. Patellani had dezelfde
ingrediënten voorhanden als de regisseurs met wie hij reisde,
toch geeft zijn camera een heel ander beeld dan hun filmcamera's.
Door zijn blikveld te vergroten zoals op de foto van een dramatisch
gestorven Anthony Quinn, als Griekse held ineengezakt op het slagveld.
Is in de hoek zijn giechelende tegenspeelster te zien, die met een
sigaretje pauzeert in een stoel. Of Patellani verkleinde zijn blikveld
juist, voor close-ups van regisseurs als Fellini en Visconti die
geconcentreerd de boel inspecteren voor de volgende scène.
En ook hier hangt een incidentele glamourfoto, van filmdiva Loren,
tijdens missverkiezingen beschreven als 'te groot, te mager, te
slecht gevormd'.
Patellani's 'filmfoto's' brachten verwachtingen en concentratie
in beeld, net als bij de missverkiezingen, maar zonder de kritische
distantie die uit zijn missreportages spreekt. Ook hij was een filmfan,
net als de missen. Misschien dat daarom zijn persoonlijk getinte
bijschriften ontbreken zoals bij zijn fotoreportage over Miss Italië
1947: 'We vroegen haar of ze gewoon gebak bleef verkopen. Ze antwoordde,
helaas, dat ze zich zo snel mogelijk ging richten op een filmcarrière.
Dat was dus weer een banketbakker minder.'

'Federico Patellani - De mooiste, dat ben jij', t/m 15 februari
2004 in het Nederlands fotomuseum, Witte de Withstraat 63 Rotterdam.
Di - zo 11 - 17 uur. www.nederlandsfotomuseum.nl
(Federico Patellani, missverkiezing 1950. Op de foto linksboven
in de hoek Sophia Loren)
|