Capricious zoekt het wezen van de fotografie
(NRC Handelsblad, 6 februari 2007)
Fotografie in een tijdschrift is bijna bij definitie functioneel.
Het dient om auto's te verkopen of het begeleidt nieuwsreportages.
Voor kunstenaars is dit een interessante omgeving. Kunstfotografie
in een tijdschrift krijgt vanzelf een 'bite', omdat je als lezer
zoekt naar de functie van het beeld en dan ontdekt dat het beeld
helemaal op zichzelf staat. Dan onderscheidt een kunstfoto zich
vanzelf van de modefotografie van een ander blad dat in de schappen
ligt. Tenminste, zo was het vijftien jaar geleden. Veel bladen gingen
eind vorige eeuw bij beeldende kunstenaars shoppen. De modefoto's
van Inez van Lamsweerde uit de jaren negentig waren meer kunst dan
mode. Je moet dus van goeden huize komen wil je kunstfotografie
via een tijdschrift nog in een nieuw daglicht plaatsen.
Dat laatste lijkt Capricious te willen doen: een tijdschrift dat
uitsluitend uit kunstfoto's bestaat. Lijkt, want, het is een mysterieus,
bijna woordeloos blad dat zijn intenties niet prijsgeeft. Een ultrakort
redactioneel wordt gevolgd door tientallen pagina's beeld: donkere
landschappen, nachtdieren, mensen uit de onderste klassen van de
samenleving. Alles oogt rauw en onopgesmukt. Wat wil Capricious?
Waarom een blad? Heeft het een missie?
Capricious besloot met zes kunstenaars uit de laatste vijf edities
een tentoonstelling in te richten, en die is al even mysterieus
als het blad. Er lijkt nul inhoudelijk verband te zijn tussen de
geëxposeerde foto's van trailertrash, geknevelde meisjes, triplex
kantoorinterieurs, landschappen en een gefilmde kelder. En er hangt
geen tekst en uitleg. Zou die stilte een set aan regels verhullen,
een geheim manifest? Zoiets als de Deense dogmafilms, maar dan in
fotografie? Dat gebiedt om te fotograferen bij kunstlicht of bij
zware bewolking en dat het oppoetsen van kleur verbiedt?
Inderdaad delen de exposanten een voorliefde voor troosteloosheid.
Maar wat hen vooral lijkt te binden is een zoektocht naar de essentie
van fotografie, en dan moet je beelden juist ontdoen van franjes
of photoshopsausjes. Katja Mater filmde een kelder met uitsluitend
de flitslamp, Marianne Viero flitste een oud schilderij in - het
centraal stellen van techniek is een terugkeer naar de essentie
ervan. Twee deelnemers laten zelfs helemaal niets zien, alleen een
A4tje dat een bijeenkomst met verdieping belooft. Ook het stoeien
met presentatievormen valt onder deze zoektocht: lijken de landschapsfoto's
van Melanie Bonajo in een diashow vakantiekiekjes (ja) en zijn de
pubermeisjes van Linda-Maria Birbeck extra ordinair als je ze afdrukt
als kaartspel (ook ja)? En natuurlijk: ogen foto's sterker in een
blad dan in een tentoonstelling? Soms. Sterke foto's floreren geïsoleerd
op witte muren, zwakkere foto's doen het juist beter in het tijdschrift
waarin ze opgaan in het geheel.
Een paar jaar geleden presenteerde het Nederlands fotomuseum ook
een tekstarme expositie annex blad, toen van amateurfotografie.
Daar doet deze tentoonstelling aan denken. Maters kelderfilm wordt
ondersteund door een hijgende adem à la Blair Witch Project,
dat een nepamateurfilm was. Bonajo's landschappen zijn overbelicht,
typisch amateuristisch, en haar geknevelde meisjes doen denken aan
doe-het-zelfporno achter de vitrages. Alleen zijn ze dan weer zo
bizar gekneveld, met afdruiprekjes, dat je voelt dat het toch kunst
moet zijn.
Bladerend door de Capricious-edities word je regelmatig blij verrast
door bijzondere foto's, zoals de vleermuizen van Alexandra Leykauf
of de paardenhoofden van Pernilla Zetterman, maar als geheel overheerst
er het bekende grauwe realisme dat je steeds vaker ziet in hedendaagse
fotografie. In de tentoonstelling ontbreken die paar sterke foto's.
Daar gaat de tentoonstelling immers niet over, die gaat over een
zoektocht naar de essentie van fotografie. Alleen hoop je dan op
uitspraken, en die zijn helaas even afwezig als uitgesproken beelden.
Tentoonstelling: Capricious Young Photographers, t/m 4 maart in
het Stedelijk Museum Bureau Amsterdam, Rozenstraat 59 Amsterdam.
Di-zo 11-17u. Inl.: 020 4220471 / www.smba.nl
(foto: Melanie Bonajo)
|