Een kalashnikov en een porseleinen adelaar
(NRC Handelsblad, 15 december 2006)
Bertien van Manen moet een innemende persoonlijkheid zijn. Ruim
zeventig mensen overtuigde ze om haar, als wildvreemde, binnen te
laten en foto's van hun dierbaren te laten zien. Foto's met een
verhaal - over overleden echtgenoten en oude vriendschappen. Reizend
door Europa fotografeerde Van Manen hoe deze portretjes staan opgesteld
in tal van huiskamers. Het is Geert Maks In Europa, maar dan in
beeld. Zeventig foto's, allemaal hetzelfde, allemaal een andere
levensgeschiedenis.
Bij een immigrant in Parijs fotografeerde ze een poster van een
Algerijnse moskee met daarop fotootjes van het kind naar wie het
geld gestuurd wordt. Op een groepsfoto in Budapest staan pijlen
bij twee meisjes in een concentratiekamp - 'de overlevende en haar
zusje', denk je vanzelf. Hoe langer je kijkt, hoe meer je verhalen
gaat zoeken, want Van Manen verklapt ze niet. Een andere foto toont
een album met beelden uit de Spaanse burgeroorlog. Welke kant? Dat
doet er weinig meer toe voor degene die nu terugdenkt aan zijn strijdbare
jeugd, of aan haar gesneuvelde zoon.
In De Hallen in Haarlem exposeert Van Manen haar onderzoek als
een lange lint foto's. Het is erg documentair, saai bijna, maar
bij Galerie Van Zoetendaal exposeert ze tegelijkertijd enkele van
deze beelden ingezoomd en uitvergroot. Hierin is ze gaan spelen
met belichting, kleur, compositie, en zodoende met betekenis: nu
zijn ze kunst geworden. Van Manen laat zien dat ze het vertrouwen
van de mensen niet heeft geschaad want ook zij omlijst de portretjes
liefdevol met mooie, glanzende materialen. Een trouwfoto legt ze
op bloemig satijn. Een rood verkleurde communiefoto verzinkt in
oranje pluche. Een foto van een jonge strijder met kalashnikov flankeert
ze door een porseleinen adelaar die zijn prooi grijpt.
Het is natuurlijk kitsch. Maar door dicht in te zoomen, de kleuren
op te poetsen en de foto's menshoog op te blazen, verwijdert Van
Manen alle kneuterigheid. Het muffe satijn gaat glanzen, de prullerige
adelaar wordt zo onoverwinnelijk als hij bedoeld is. Zoete, glanzende
en aaibare materialen helpen blijkbaar om liefde uit te drukken
voor iemand die er zelf niet is om te aaien.
Het is een geslaagde serie. Het toont het belang van alledaagse
fotografie en documenteert levende geschiedenis met aandacht voor
het verleden en de pijn van de nabestaanden. Het is hun laatste
levensfase, aan de bejaardeninterieurs te zien. Er liggen kanten
kleedjes op gelakte buffetkasten en fauteuils van voor de oorlog
- ongeacht welke. De dierbaren zijn overleden, of ze zijn opgegroeid
en hebben het te druk om oma op te zoeken. Nergens zie je een geliefde
die dichtbij is, die vanavond aanbelt met een flesje wijn, of morgen
met de kinders op de stoep staat. Gelukkig is er dan nog die foto.
Bertien van Manen 'Give me your image', t/m 1 januari 2007 bij
Galerie Van Zoetendaal, Keizersgracht 488 Amsterdam. Wo - za 13-18u.
|