Lome luie zondagmiddagen
(AD/Rotterdams Dagblad, 5 april 2005)
Het bleek een gouden idee te zijn van Herr Behrend om zijn dochter
in 1904 een fototoestel te geven. Ze werden onafscheidelijk, Katharina
en haar 9x12 camera. Jarenlang zou ze haar vakanties en zondagse
uitstapjes vast gaan leggen. Genietend van een boswandeling, samen
met haar evenzo netjes geklede vriendinnen uit Hannover. Of poedelnaakt
tegen een rots gedrapeerd - het was de bloeitijd van het naturisme
- als ze met haar vrienden uit de intellectuele bourgeoisie naar
buiten trok.
Was het inderdaad een idylle waar Behrend in leefde, of voelde
ook zij de dreiging van 'das Gleitende' waar haar tijdgenoten over
spraken, de maatschappelijke en politieke omwentelingen die de grond
onder hun bestaan deed wegglijden? Haar fotografische nalatenschap
geeft daar geen antwoord op. Van deze collectie, nu in het bezit
van het Nederlands fotomuseum, wordt een aantal (nieuwe) afdrukken
tentoongesteld in de achterruimte van galerie Cokkie Snoei. Ze zijn
gekozen als tegenhanger van de nieuwste fotoserie van Risk Hazekamp,
die voor in de galerie hangt.
De laatste paar jaar maakte Hazekamp furore met haar glamoureuze
zelfportretten als Hollywoodcowboy. Na bestudering van de clichés
en trucs van het witte doek, paste ook zij deze heroïsche poses
toe in technicolor, en de resultaten waren tegelijk mannelijk stoer
en vrouwelijk sensueel. Zo gaf Hazekamp, net als Behrend een eeuw
eerder, een beeld van een vrouw in de haar omringende buitenwereld.
Maar haar nieuwste foto's zijn anders. Hierin bevrijdt Hazekamp
zich van die stereotypen, en portretteert ze op een andere manier
een eigentijdse vrouw. Het dolende dat we weten van Behrends tijd,
maar niet in diens idyllische vakantiekiekjes terugzien, dat gevoel
spreekt wel uit Hazekamps nieuwe zelfportretten, ook in de natuur
gesitueerd. Op de ene foto ligt ze fijn wat te roken, tussen de
bomen, op een andere is ze datzelfde bos juist allesbehalve meester
en torenen woudreuzen dreigend boven haar uit.
Tussen Behrends betoverende panorama's zitten ook nogal doodgewone
vakantiekiekjes, maar als geheel geeft het een interessant beeld
van een voorbij tijdperk. Een wereld die al gauw met de Eerste Wereldoorlog
definitief zijn onschuld zou verliezen. Zo zie je maar hoe clichés
en nostalgie je kijk op oude foto's positief kleuren. Het pleit
voor Hazekamp dat ze voorbij clichés wil zoeken, verder wil
gaan via een subtiele portretserie die kracht uit zichzelf ontleent
en niet aan onze herinneringen aan filmposters. Maar dat valt niet
mee.
Neem bijvoorbeeld haar hommage aan Behrend, ook een landschap,
het Kralingse bos in de sneeuw. Dat heeft niet de kracht en uitstraling
van Behrends lome luie landschapsfoto's, en evenmin van revolverbabe
Risk van weleer. Toch bevat de tentoonstelling weldegelijk mooie
foto's waarin ze slaagt in haar verlangen naar een ondefinieerbaar
en daarmee eigentijds en complex portret. Maar de zoektocht is duidelijk
nog niet afgerond. Vaak zijn haar portretten te geposeerd, te subtiel
om uitgesproken te zijn. Het zijn vooral haar paar foto's waarin
ze zich toch als een James Dean opstelt of zich juist heel nietig
maakt in een dramatisch landschap, die de sex-appeal en kracht van
haar eerdere werk evenaren.

Katharina Eleonore Behrend / Risk Hazekamp, t/m 17 april 2005 bij
Cokkie Snoei, Mauritsweg 55, Rotterdam. Do - zo 13 - 18u. www.cokkiesnoei.com
(foto: Risk Hazekamp, Smoke, 2005)
|