Bart Benschop
(NRC Handelsblad, 31 maart 2006)
Het toeval is de erfvijand van de kunst. Vanwege het gevaar dat
het resultaat toch anders uitpakt dan de kunstenaar bedoeld had.
Toeval kan ook een redding zijn, als je geen inspiratie hebt, of,
positiever gezien, als je iets groters en hogers wil aanwenden dan
jezelf. Daarom lieten sommige Surrealisten hun levenskeuzes, zoals
wel of niet emigreren, bepalen door kop of munt. Kunstenaar Bart
Benschop gebruikt het toeval zoals fotografen dat kunnen doen: de
lens open zetten en vol spanning afwachten wat de gevoelige plaat
opvangt. De offers zijn klein, de winst is groot. Benschop exposeert
zijn fotowerken bij MK Galerie.
Al een jaar of vijf fotografeert Benschop vanuit rijdende auto's.
Lantaarnpalen, nieuwbouw en bomen belanden zo op het filmpje dat
hij vervolgens hergebruikt. Zodoende schemeren een tweede en zelfs
derde laag uitzichten door de eerste heen. Per filmpje knipt hij
het beste deel uit en blaast dat op tot langgerekte beelden, waar
je na goed kijken gemiddeld wel tien verschillende foto's in kunt
ontdekken.
Echte landschappen worden het niet. Het zijn geen panorama's die
nieuwsgierig maken: je vraagt je nooit af waar die flats staan of
wie in die bedrijventerreinen werken. De tijd van de grote panorama's
is voorbij, zegt Benschop die liever zappend werkt. Dat is meer
van deze tijd. Zijn snelle en bewogen beelden van een troosteloze
betonwereld doen inderdaad denken aan de vluchtige blik van onze
beeldcultuur: filmisch en fragmentarisch. Zo kijkt ook een toerist
tijdens de lange busreis naar Spanje uit het raampje.
Het toeval is een rijke bron van onbekend materiaal. Je zou er
als kunstenaar hebberig en gemakzuchtig van worden, maar je kunt
het ook slim bedienen. Door toevalstreffers uit te kiezen, wat Gerco
de Ruijter doet met zijn opnames die een vlieger vanuit de lucht
maakt. Of door het gevonden materiaal te bewerken. Met de computer
poetst Benschop de kleuren op en daarna drukt hij de beste delen
af op dibond - een kunststof dat na de lichtbak de beste techniek
is om glans en diepte van foto's te versterken.
Kunstenaars voegen vaak plaatjes samen om ze nieuwe betekenis te
geven. Die behoefte heeft Benschop niet: het gaat hem puur om het
kijken. Maar ook al druk je foto's duur en glansrijk af, de composities
moeten maar toevallig sterk uitpakken, en dat doen ze vaak niet
vanzelf. Terwijl kunst dat wel nodig heeft, zeker wanneer je zoals
Benschop het grote verhaal uitsluit om je puur op het visuele te
richten.
Bart Benschop, t/m 16 april in MKgalerie.nl, Witte de Withstraat
53, Rotterdam. Wo - zo 13 - 18u. Inl.: 010 2130991 / www.mkgalerie.nl
|