Lovely Language
(NRC Handelsblad, december 2007)
In 1996 woedde een grote brand op het vliegveld van Düsseldorf.
Er vielen veel slachtoffers. Onnodig veel, want achteraf bleek dat
een goede bewegwijzering levens zou hebben gered. Een ontwerper
werd ingehuurd om de routing te verbeteren met nieuwe iconen. Het
is een tragische manier om te ontdekken wat beelden voor verschil
kunnen maken. Iemand die heilig overtuigd was van de kracht van
beelden, was de Oostenrijkse socioloog Otto Neurath (1882-1945).
Woorden verdelen, beelden verenigen zei de man die tussen
de wereldoorlogen in met kunstenaar Gerd Arntz vierduizend pictogrammen
ontwierp, toepasbaar in beeldstatistiek. Zodat zelfs de minst geletterde
mensen begrip van de wereld konden krijgen.
Lovely Language in het Centraal Museum eert Neurath en zijn erfenis.
De tentoonstelling maakt deel uit van het Utrecht Manifest 2007:
een manifestatie over social design, oftewel vormgeving
met een sociaal doel. Lovely Language is allesbehalve een kunsttentoonstelling.
Het ziet eruit als een opengeklapte Bosatlas, vol diagrammen en
groeimodellen over demografische statistieken, arbeiders, fabrieken.
Dat we deze en andere plaatjes kunnen lezen, vinden we zo vanzelfsprekend
dat we er niet meer bij nadenken. Natuurlijk betekent een pijl uitgang,
natuurlijk is een cirkel met een streep een verbod, natuurlijk bestaat
een gebruiksaanwijzing uit plaatjes. Dat het ooit anders was, bewijst
het museum met een wand krantenknipsels uit begin vorige eeuw: alleen
maar tekst. Ons visuele tijdperk kwam pas een paar jaar later op
met het modernisme, dat ons musea en emblemen bracht. Zelfs verkeersborden
bestonden honderd jaar geleden uit een lange uitleg wie wel en niet
de straat in mocht rijden.
Iconen voor de Olympische spelen, voor de computer, voor vliegvelden
- Neuraths beelderfenis groeit. Zijn mijnwerkers worden in eigentijdse
diagrammen vervangen door logos. Niet arbeiders maar multinationals
bepalen nu de wereldeconomie. Het Centraal Museum laat met deze
voorbeelden treffend zien hoe de wereld verandert. Het had alleen
meer aandacht mogen besteden aan de leugen van het beeld. Modernisten
als Neurath geloofden nog in het waardenvrije beeldalfabet, intussen
weten we dat elke beeldstatistiek subjectief is. Neuraths plaatjes
van migranten en arbeiders geven zeker een beeld van de vorige eeuw,
maar ook van zijn eigen leven. Was hij zelf niet als socialist voor
de Nazis gevlucht, dan had hij wellicht andere pictogrammen
gekozen om de wereld te visualiseren.
Volledig origineel is de tentoonstelling niet: kunstcentrum Stroom
wijdde afgelopen jaar een tentoonstelling en lezingen aan Neurath
en navolgers. Nederland is iets te klein voor twee zulke vergelijkbare
tentoonstellingen. Stroom had een computer staan waarop bezoekers
hun eigen pictogram konden ontwerpen niet te doen. Het Centraal
Museum bewijst die moeilijkheidsgraad met een presentatie nieuwe
pictogrammen voor vluchtelingenkampen. Ontwerpers Gert en Derk Dumbar
hebben hier jaren aan gewerkt. Hun iconen zijn goed gemaakt en toch
soms knap lastig. Een man waar een been afvliegt, dat is duidelijk
mijnengevaar. Maar drie heuvels met strepen erboven stralingsgevaar?
Pictogrammen zijn beeldtaal, en elke taal moet je leren lezen.
Met deze manifestatie gaat Utrecht tegen de mode in: het modernisme
staat de laatste paar jaar in kwaad daglicht. De na-oorlogse betonbouw
zorgt voor verpaupering, modern design is verworden tot een kunstje
van de Blokker, geometrische beeldende kunst vinden we elitair.
Door zulke vooroordelen vergeten we wat we te danken hebben aan
het sociaal bewogen modernisme. Denk er maar eens aan als u met
een volle blaas in een vreemd land de wc weet te vinden dankzij
een pictogram van een mannetje of vrouwtje. Dat we nog altijd profijt
hebben van de verdiensten van het modernisme, dat mag in deze postmoderne
tijden ook best eens gezegd worden.

Tentoonstelling: Lovely Language, t/m 10 februari 2008 in het Centraal
Museum, Nicolaaskerkhof 10, Utrecht. Di-zo 11-17u. Inl.: 030 2362362
/ www.centraalmuseum.nl
|