Imperfecte kunst in het Van Abbemuseum
(H Art, december 2014)
Om de kunst van nu te begrijpen, moeten we terug in de tijd, terug
naar 1848. Revoluties spoelden over Europa heen, ogenschijnlijk
de beloftes van de Verlichting waarmakend, en ook economisch en
industrieel was het een spannende tijd. De Industriële Revolutie
leidde tot een kapitalistische maatschappij, Marx en Engels publiceerden
hun Communistisch Manifest. Vooruitgang, vernieuwing, burgerij,
welvaart, de autonome mens - al die 20e-eeuwse kenmerken zijn toen
ontstaan.
Met die moderne tijd werd de moderne kunst geboren. Een goed idee
dus van het Van Abbemuseum om de periode van 1848 tot 1989 onder
de loep te nemen. Het had een prachtig geïllustreerde geschiedenisles
kunnen worden over een wereld die zich van ismes via ontzuiling
ontwikkelde tot individualisme - dat alles is in kunst terug te
zien. Maar het resultaat valt behoorlijk tegen. Het begint al met
de lastige titel 'Bekentenissen van de imperfecte', over hoe de
drang naar perfectie in 20e-eeuwse ideologieën altijd faalde. Dat
sluit zijdelings aan bij de eerste tentoonstellingsteksten over
de lente en herfst der naties: over de opkomst en ondergang van
naties en nationalisme in respectievelijk 1848 en 1989 (val van
de muur). Apolitiek daarentegen is dan weer het openingsbeeld, een
kopie van Friedrichs schilderij van een wandelaar boven een zee
van mist, helemaal alleen, solistisch, met de wereld letterlijk
aan zijn voeten.
Dat zijn al verschillende sporen, hoewel de Friedrich past bij 1848
als de personificatie van een zelfbewuste autonome mens. Ook de
eerste zaal is prima. Deze is gevuld met rode barricades, als metafoor
van de vele obstakels die in de moderne tijd zullen volgen. De rest
van de zaal is gewijd aan de negentiende-eeuwse denker John Ruskin.
Hij spoorde mensen aan om in saamhorigheid de schoonheid van de
natuur te beschouwen en na te tekenen. Hij richtte daarom een van
de eerste kunstgenootschappen op. Ook economisch riep hij op tot
samenleven, als reactie op de grootschalige industrie. Economie
gaat niet om geld, zei hij. Terecht, letterlijk betekent de term
het voeren van een goede huishouding.
theekoppen
Maar dan ineens ontspoort de expositie. Begeleid door zaaltekstjes
vol tik- en spelfouten springt deze chaotisch rond: lokale gemeenschappen
in de negentiende en eenentwintigste eeuw (de aanvankelijke chronologie
is plots verdwenen), de wereldtentoonstelling van 1851, arts and
crafts, design nu en een film van Jeremy Deller over een ex-worstelaar.
Verwijst die film naar individualisme en maakbaarheid van het leven?
Prima, maar het past in geen enkel opzicht naast de vitrine met
robotarm en theekoppen.
Elk object kan een link met de moderne tijd hebben, maar samen zijn
ze los zand. Na Deller beland je in een schoollokaal uit 1848, vooruit,
en bij recente lokale community art projecten. Eén speelt zich af
in Congo waar kunstwerkers met de lokale bevolking kunst maken.
Nobel plan. Daarnaast prijkt documentatie van Chinese kunstenaar
Li Mu die in het westen is opgeleid en conceptuele kunst uit het
Van Abbe in zijn dorp wilde exposeren: een houtcirkel van Richard
Long, nageschilderde vierkanten van Sol Lewitt. Het Chinese dorp
heeft niets aan zo'n puur solistische actie en het is dubieus dat
het Van Abbe dit sponsort. Nota bene hangt aan de muur een tekst
'barricade van discours', over het verlangen van mensen in de vorige
eeuw om gehoord te worden - emancipatie, oproer, democratie. Ook
rept de tekst over de 'vermeende onbegrijpelijkheid' van de kunst,
die alleen ontcijferd zou kunnen worden door degenen met kennis
en macht. O ironie, precies waar deze expositie zich schuldig aan
maakt.
powerdrinks
Via een performancezaal waar drie acteurs titels opdreunen van moderne
kunstwerken en tentoonstellingsbeschrijvingen - hang naar perfectie?
- keert de tentoonstelling terug naar het bouwen van gemeenschappen
met een maquette en ontwerpschetsen van Constant voor diens 'Nieuw
Babylon', zijn prachtige utopische project uit de jaren zestig voor
een wereld zonder muren. De schetsen zijn alleen slecht te zien
want de zaal is verduisterd met schotten voor een videowerk van
Wendelien van Oldenborgh over het Karregat, gebouwd naar analogie
van Nieuw-Babylonachtige denkbeelden. Over bouwutopieën zou ook
best de volgende zaal kunnen gaan, met dia's en plattegronden waar
een enkeling wellicht Le Corbusier in herkent, maar het blijft gissen.
Want intussen zijn de foutief geschreven titelbordjes maar helemaal
verdwenen.
Dan komt weer een schoollokaal, uit 1989, de einddatum van de expositie.
In 1848 verscheen het Communistisch Manifest, in 1989 viel de muur.
Maar dan loopt de tentoonstelling toch nog twee zalen door: een
winkel met powerdrinks van Antoni Miralda en een bar met Koreaans
Kimchi-eten ('Static Gallery,' zegt het jaartalloze bordje, zou
dat de kunstenaar zijn?) - aansluitend op een tekst over 'de barricade
van de voorraad', oftewel consumptiedrang. De laatste zaal bevat
een filminstallatie van online gevonden vriendenfoto's door Akram
Zaatani.
Bij de uitgang hangt een prent van Ruskin om de cirkel rond te maken,
opnieuw met een titelbordje met spelfout - ook die cirkel is weer
rond. Het biedt zicht op de eerste zaal met zijn rode barricades,
ineens een perfect symbool voor een tentoonstelling waar obstakel
op obstakel volgt. De imperfectie is met deze expositie pijnlijk
goed getroffen.

'Bekentenissen van de imperfecte - 1848 - 1989 - vandaag' tot en
met 22 februari 2015 in het Van Abbemuseum (NL), Bilderdijklaan
10, Eindhoven. Openingstijden: dinsdag tot en met zondag 11-17 uur,
elke eerste donderdag tot 21 uur. www.vanabbe.nl (foto's via Van
Abbemuseum: portret van John Ruskin door Sir John Everett Millais,
1854; Grizedale Arts, Wanderer above the Sea, 2013)
|