Loading
 
 
sandrasmets.nl / textiel / tom heerschop
Vogels met gemene tanden
(Rotterdams Dagblad, 18 november 2005)

Negen werken exposeert Tom Heerschop (1972) in de Erasmus Galerij. Negen werken, maar acht ervan lijken bijna bijzaak. Als kleine zijvleugeltjes hangen de acht tekeningen rondom een reusachtig wandkleed. Als zijluiken van een altaarstuk. Het kleed is meters breed benaaid met bollen wol en figuratieve kussens waardoor het halve lappenpoppen lijkt uit te spugen. Net als bij oude wandkleden is een figuratieve voorstelling gaande, maar dan een die eigenlijk vrij eenvoudig is: man, vrouw en baby. Eromheen echter gebeurt van alles. Bloemen, gestaltes en complete kledingstukken bobbelen van het werk af. Het drietal is er wat beduusd van. 'Prikkels: Pijn & Pret' heet Heerschops soloexpositie.

Zou het kleed er ook zo fröbelig uit hebben gezien in een gewone galerieruimte? Waarschijnlijk niet. Het is nu aan de bovenkant weggestopt achter een lijstje van het systeemplafond en bungelt daarvandaan naar beneden. Zo gaat niet alleen de vorm eruit, maar moet de compositie ook opvechten tegen de nauwe encadrering. Het geheel doet daardoor denken aan een tentoonstelling van vlijtig in elkaar gezette quilts in een gemeentebibliotheek in Naaldwijk. Teveel handwerk, te weinig kunst.

En dat terwijl Heerschops werk juist zo doet denken aan de rauwe nieuwe schilderkunst: doeken die uitbulken van verf en gevonden voorwerpen die erin blijven kleven. Het zijn de acht gewelddadiger schilderingen op papier die het sterkst overkomen. Hier zijn pijn en pret in balans in krachtige composities die niet verzuipen in details. Elke van deze acht schilderingen op papier toont een vrolijke scène, met een zweempje kinderboekengevoel, maar telkenmale ontaardt deze in een nachtmerrie. Grote handen die mensjes wegplukken uit een groen weiland, of vogels met gemene tanden die lief zwaaiende poppetjes ophappen.

In de meeste werken plaatst Heerschop kleine legertjes van wezentjes die als mierenkolonies optrekken om een reus te pesten, waarbij de strijd vaak onbeslist lijkt. Raadselachtig maar onstuitbaar, dan zijn zijn tekeningen op hun best. Je herkent de nachtmerrie, zo ben je ook wel eens zwetend wakker geschrikt, zonder te begrijpen waarvoor je nou precies doodsangsten uitstond. Juist dat ongewisse maakt het des te enger.


Prikkels: Pijn & Pret, T/m 15 november 2005, Galerij Erasmus, Dr. Molewaterplein 50 Rotterdam. Ma - do 10 - 19 uur, vr 10 - 16 uur

sandrasmets.nl / textiel / tom heerschop